Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hejsan. Köpte igår ett set absorbanter från musicstore.com

http://www.musicstore.de/de_DE/EUR/_SET_-M...-REC0004171-000

Det är säkert inte lika bra som aurelex men det är antagligen bättre än ingenting alls! ☺️

1. Hur sätter man upp dom? Funkar stark dubbelhäftande tejp? Ja menar, eftersom att de är i skum så lär de ju inte väga så mycket.

2. Kan man spraymåla dom utan att förstöra absorberings-förmågan?

3. Vilken typ av färg bör man då använda?

Dom kommer inom en vecka! 😛

Annons
Postat

Har för mig att Claes rekommenderade setlim eller liknande, en klutt i varje hörn på absorbenten. På det sättet kan du enkelt "skära" loss absorbenten med en gitarrsträng eller liknande när du vill ta ner dem utan att förstöra absorbenten. Dubbelhäftande tejp kan säkert fungera, men tycker det låter osmidigt och inte särskilt hållbart heller för den delen, tråkigt i längden att behöva sätta upp dem två gånger i veckan för att tejpen inte fäster tillräckligt.

Postat

Precis! 🙂 Kör med vattenbaserat lim och punkta fast det så att det går att flytta utan att för mycket sitter kvar. Lösningsmedelsbaserat lim kan smälta materialet.

PL600 fungerar utmärkt och finns i alla byggvaruhus. Om det är svårt att få att fästa direkt, så gör som med kontaktmil; sätt några punkter i hörnen och på mitten, sätt det på väggen där det ska sitta och ta bort det. Låt det ligga tills limmet är yttorrt och tryck sedan fast skumplattan.

Ett annat sätt att göra, är att limma skummaterialet på skivor av masonit eller annat - och sedan skruva eller spika fast skivorna. Se bara till att skivorna inte kan slamra mot väggen... 😉

Postat

Om absorbenterna är lätta kan du limma fast en liten kartongbit i varje hörn, och sen fästa upp dem på väggen med lite dubbelhäftande tejp. Det gör minimal åverkan på väggen.

Postat

Okej, hmm.

Angående färga dom, vilken typ av sprayfärg lär vara bäst för detta ändamål utan att ge hård yta?

Postat
Angående färga dom, vilken typ av sprayfärg lär vara bäst för detta ändamål utan att ge hård yta?

Måla dem inte. Klä in dem med tyg istället. Klipp till och använd textillim. Plättlätt!

Postat (redigerat)

OM du ändå vill måla dem, så vet jag att silikatfärg ska fungera. Även här är det viktigt att inte använda lösningsmedelsbaserad färg, eftersom det smälter materialet. Problemet är att om man målar dem och råkar täppa till porerna här och där, så kommer de att tappa en del av sin absorptionsförmåga och fungera lite mer som ett mellanting mellan absorbent och diffusor.

Assars förslag att klä dem med tyg i önskad färg, är en både säkrare, enklare och billigare metod. 😉

Redigerat av Claes
Postat (redigerat)
OM du ändå vill måla dem, så vet jag att silikatfärg ska fungera. Även här är det viktigt att inte använda lösningsmedelsbaserad färg, eftersom det smälter materialet. Problemet är att om man målar dem och råkar täppa till porerna här och där, så kommer de att tappa en del av sin absorptionsförmåga och fungera lite mer som ett mellanting mellan absorbent och diffusor.

Assars förslag att klä dem med tyg i önskad färg, är en både säkrare, enklare och billigare metod. :rolleyes:

Borde inte textil-sprayfärg som inte hårdnar på något sätt vara bäst?

Att klä tyg runt alla piggar verkar jobbigt =/

På tal om diffusor-absorbent, eftersom att jag inte har något diffusor, bör man inte kunna spraymåla 9 st 30x30x4 plattor med lackfärg med riktigt hård yta och göra en slags diffusor av det? Beskära vissa spetsar så mönstret blir lite mer oregelbundet kanske 🙂

Redigerat av hwasser
Postat
Borde inte textil-sprayfärg som inte hårdnar på något sätt vara bäst?

Så länge det inte är lösningsmedelsbaserat, utan vattenbaserat i stället, så bör det kunna funka...

Att klä tyg runt alla piggar verkar jobbigt =/

Du kan låta tyget vara helt plant över fronten på skumpanelerna. Mönstret på panelerna gör inte någon jättestor skillnad ändå, utan det är mest en designfråga.

På tal om diffusor-absorbent, eftersom att jag inte har något diffusor, bör man inte kunna spraymåla 9 st 30x30x4 plattor med lackfärg med riktigt hård yta och göra en slags diffusor av det? Beskära vissa spetsar så mönstret blir lite mer oregelbundet kanske :rolleyes:

Nja - det är nog inte tillräckligt varierat mönster ändå, utan du riskerar att få diffusion bara i ett ganska smalt frekvensband. I bästa fall blir det där det behövs men i värsta fall blir det helt fel så att rummet låter riktigt illa...

Postat

pl600 e kanske inte direkt nåt och sätta fast dom med.. är inte det lite väl startkt lim tycker du claes? jag gjorde om lite i lyan för ett tag sen.. satte fast mina lister med pl600.. dom kommer fan sitta fast tills huset rivs och inte ens då lossna från väggen

Postat (redigerat)
pl600 e kanske inte direkt nåt och sätta fast dom med.. är inte det lite väl startkt lim tycker du claes? jag gjorde om lite i lyan för ett tag sen.. satte fast mina lister med pl600.. dom kommer fan sitta fast tills huset rivs och inte ens då lossna från väggen

Man behöver bara ganska små klickar för att det ska sitta bra.

Känner du till andra vattenbaserade alternativ, så är det fritt fram för förslag. Det är ju aldrig fel att ha olika alternativ. 😐 Jag har inte letat vidare efter att jag fick nys om PL600. De flesta andra lim jag har tittat på tidigare, har varit lösningsmedelsbaserade.

Redigerat av Claes
  • 2 veckor senare...
Postat (redigerat)

Hmm, provade med "super-stark" monteringstejp från clasohlon .. gick att dra bort som en slime-hand både från absorbenten och väggen 😄 Kostade dock bara 39:- så det var värt ett försök, aja nu vet ALLA PÅ FORUMET att dubbelhäftande tejp INTE är ett alternativ iaf! 😆

Nu blire att traska iväg till clas ohlson (10 min bort) igen, denna gång för att köpa lim, det är ju bara att fråga personalen efter lim som fäster på skumgummi

Redigerat av hwasser
Postat (redigerat)

Satte upp dom med knappnålar tillfälligt så jag skulle se hur de skulle limmas på väggen, skojigt nog så höll det väldigt bra, haha. Tapeten var så pass tjock att man kunde köra in nålen mellan tapet väggen (alltså rikta nålarna åt sidorna in under tapeten).

Så här blev det:

http://www.ladda-upp.com/bilder/22836/studion

Vad tycks? 😄

Hörn-boxar och basfällor på samma sätt även i bak i rummet

(och nej det är inte mina rakade ben på bilden, flickvännen kom visst med lite på bilden! 🙂)

Redigerat av hwasser

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.