bobbish (oregistrerad) Postat 25 juli 2009 Postat 25 juli 2009 Yoyoyo! Är ute efter att försöka få fram värda ljud i Reason 4 som får en att tänka på the knife. Om någon kan/vill får ni gärna komma med tips på hur man mer eller mindre copycatar en the knife låt. Vill göra musik åt det hållet, i alla fall när jag håller på med reason eller digital proddning allmänt. I och med att the knife är kung på musik så skulle jag tänka mig att försöka göra en låt som dom redan gjort, för att lära mig hur de jobbat, och den vägen kunna göra egen elektronica lättare 🙂 Hoppas jag lyckats göra mig förstådd, kom med förslag/Faqs/guide eller synpunkter! peace
nattvaktaren Postat 25 juli 2009 Postat 25 juli 2009 Klart jag kan kopiera en The Knife-låt åt dig, du får reasonfilen för en tusing. PM:a om du är intresserad.
bobbish (oregistrerad) Postat 25 juli 2009 Postat 25 juli 2009 (redigerat) tack för erbjudandet! Förstår att det tar både tid och arbete att kopiera en hel the knife låt rakt av. Men själv är jag pank, men om någon har ett lägre bjud kan det vara intressant, men musiker emellan så vore tips eller ett pekande finger i rätt riktning också av högt värde, och tips är väl alltid gratis? 🙂 tack tack Redigerat 25 juli 2009 av bobbish
bobbish (oregistrerad) Postat 25 juli 2009 Postat 25 juli 2009 Självklart! Undrar även om det går att lägga in mp3 eller wavfiler i reason för övrigt? Typ lägga in en låt och lägga på trummor eller vad som!
Trace Postat 27 juli 2009 Postat 27 juli 2009 Självklart! Undrar även om det går att lägga in mp3 eller wavfiler i reason för övrigt? Typ lägga in en låt och lägga på trummor eller vad som! mp3=nej, wav=ja 😛
ryssen (oregistrerad) Postat 27 juli 2009 Postat 27 juli 2009 mp3=nej, wav=ja 😛 Kan man inte lägga in mp3? Då kan man ju inte lägga in nån modern musik, ju!
Trace Postat 27 juli 2009 Postat 27 juli 2009 Kan man inte lägga in mp3? Då kan man ju inte lägga in nån modern musik, ju! Finns program som konverterar till wav 😎 Undra om Record får stöd för mp3 i framtiden...
ryssen (oregistrerad) Postat 27 juli 2009 Postat 27 juli 2009 (redigerat) EDIT: Ursäkta, bortse från denna post. Tröttfulade bara. Redigerat 27 juli 2009 av ryssen
bobbish (oregistrerad) Postat 27 juli 2009 Postat 27 juli 2009 Är det ngn som vet om ngt hyfsat gratis mp3->wav program? har bara vice versa. Sen undrar jag om man vill lägga på sin egen röst i reason, om det är möjligt, och i så fall hur direkt in i reason. Eller måste jag spela in röst i ableton live lite 7 som jag också har och sen spara det (i vilket filformat?) och sen lägga in den filen i reason. Kanske nybörjarfrågor, men hittade ingen FAQ på det på direkten så tänkte jag frågar här istället. Ganska sunkigt förövrigt att wav men inte mp3 funkar, speciellt i de nyare programvarorna 😎 tack för hjälp!
Stoneyoung Postat 27 juli 2009 Postat 27 juli 2009 Jag spela in all min sång i Cubase sen export som wav in i samplern i Reason. Kan ju även köra som .Rex också men det är ju meckigt å det orkar iaf inte jag.
d00rkey Postat 27 juli 2009 Postat 27 juli 2009 [...]Sen undrar jag om man vill lägga på sin egen röst i reason, om det är möjligt, och i så fall hur direkt in i reason. Eller måste jag spela in röst i ableton live lite 7 som jag också har och sen spara det (i vilket filformat?) och sen lägga in den filen i reason. Kanske nybörjarfrågor, men hittade ingen FAQ på det på direkten så tänkte jag frågar här istället. Ganska sunkigt förövrigt att wav men inte mp3 funkar, speciellt i de nyare programvarorna 🤪 tack för hjälp! Jo, du kan lägga in röst/sång/andra ljud i Reason men inte direkt. Man måste spela in det i något annat inspelningsprogram (i princip vilket som helst).. Det bästa sen är om man kan öppna ljudfilen (wav?) i Recycle (eller något annat) och choppa/slajsa upp den. Det blir mycket behändigare när man ska lyssna och stega i sequensern i Reason nämligen. Annars, om filen inte är slajsad, så måste man börja låten från början varenda gång för annars hör man inte sången. Slajsningen gör att du kan börja på ett ställe där en ny slice är inlagd (i NN-XT t ex i Reason alltså). Sen när sången väl är inlagd så kan man applicera alla möjliga effekter på den, på hela sången eller bara valda delar. 😛
bobbish (oregistrerad) Postat 28 juli 2009 Postat 28 juli 2009 Okej, dåså det är ju inget större problem:) Tack för hjälp, ngn som vet ngt om mp3->wav converter?
Drake Postat 28 juli 2009 Postat 28 juli 2009 Okej, dåså det är ju inget större problem:) Tack för hjälp, ngn som vet ngt om mp3->wav converter? CDex - googla på det. Bra program.
d00rkey Postat 29 juli 2009 Postat 29 juli 2009 (redigerat) CDex - googla på det. Bra program. Yupp.. CDex är bra, och freewaregratis också kanske man ska tillägga! Annars har jag för mig att allt som WinAmp kan spela upp kan det även konvertera om till wavfiler? Redigerat 29 juli 2009 av d00rkey
Carle Postat 29 juli 2009 Postat 29 juli 2009 Vi har kommit ifrån ämnet va? Jag drar tillbaka på rätt spår. Jag slänger upp en liten exempelfilmed någon jag kokade ihop här på bara en liten stund så förvänta dig inga stordåd. Men när jag var nybörjare hade ett sånt här tips hjälpt mig massor. Kolla lite hur jag använder disten, unison och reverbet. På det kommer den bra bit. http://www.yousendit.com/download/Y1RxcmxlZ2o5bEIzZUE9PQ Ladda hem här. Alla ni som kommit en bit längre än mig får även lämna tips på hur jag kan bli bättre. Men som sagt har jag hastat ihop detta så smågrejer är jag medveten om. 😛
bobbish (oregistrerad) Postat 29 juli 2009 Postat 29 juli 2009 Ska kolla in det du lagt upp, tack så mycket! 😛
bobbish (oregistrerad) Postat 29 juli 2009 Postat 29 juli 2009 Tack för hjälpen! det var en push i rätt riktning, det är jobbigt innan man får ny input att komma vidare ibland. Som tur var fick jag en annan input, det underlättade för kreativiteten 😮
SadamJR Postat 29 juli 2009 Postat 29 juli 2009 MP3filer är djävulens påfund. De enda som tycker om dem är halvdöva omusikaliska människor.
Svure Postat 29 juli 2009 Postat 29 juli 2009 MP3filer är djävulens påfund. De enda som tycker om dem är halvdövaomusikaliska människor. Så du vill ha 75 MB stora wav filer på din iPod? Skulle inte tro det. Jag säger bara 256-320, då 🤪
bobbish (oregistrerad) Postat 31 juli 2009 Postat 31 juli 2009 (redigerat) Jag är ljudfascist och tycker inte det är ngn väsentlig skillnad alls egentligen mellan mp3 och wav. Minimal! Har en ny request, skulle vilja ha hjälp med att jobba fram ljudet från denna låt: Är mest intresserad av introt och den tunga "synthen" i guess, som börjar typ 0.28 in i låten 😄 Använder reason 4! Redigerat 31 juli 2009 av bobbish
spass Postat 31 juli 2009 Postat 31 juli 2009 Jag är ljudfascist och tycker inte det är ngn väsentlig skillnad alls egentligen mellan mp3 och wav. Minimal! om du konverterat en cd till mp3 320 kbit/s så låter det väldigt bra men om hör samma cd fast i wav 11,025 Hz 8 bit så låter det inte så bra och om du har en mp3 32 kbit/s och konvertera den till en wav i 24 bit 48kHz så låter båda lika illa ja ja
johle Postat 12 augusti 2009 Postat 12 augusti 2009 Vi har kommit ifrån ämnet va? Jag drar tillbaka på rätt spår. Jag slänger upp en liten exempelfilmed någon jag kokade ihop här på bara en liten stund så förvänta dig inga stordåd. Men när jag var nybörjare hade ett sånt här tips hjälpt mig massor. Kolla lite hur jag använder disten, unison och reverbet. På det kommer den bra bit. http://www.yousendit.com/download/Y1RxcmxlZ2o5bEIzZUE9PQ Ladda hem här. Alla ni som kommit en bit längre än mig får även lämna tips på hur jag kan bli bättre. Men som sagt har jag hastat ihop detta så smågrejer är jag medveten om. 😛 Nu har jag ingen aning om vad det var du uploadade, men jag är intresserad av allt som har med Reason att göra - skulle du kunna lägga upp länken igen? 😛
philmeizter Postat 14 augusti 2009 Postat 14 augusti 2009 Vi har kommit ifrån ämnet va? Jag drar tillbaka på rätt spår. Jag slänger upp en liten exempelfilmed någon jag kokade ihop här på bara en liten stund så förvänta dig inga stordåd. Men när jag var nybörjare hade ett sånt här tips hjälpt mig massor. Kolla lite hur jag använder disten, unison och reverbet. På det kommer den bra bit. http://www.yousendit.com/download/Y1RxcmxlZ2o5bEIzZUE9PQ Ladda hem här. Alla ni som kommit en bit längre än mig får även lämna tips på hur jag kan bli bättre. Men som sagt har jag hastat ihop detta så smågrejer är jag medveten om. 🙂 Tycker ud kan ladda upp den igen 🙂 Blev sugen på kika!
philmeizter Postat 14 augusti 2009 Postat 14 augusti 2009 Jag är ljudfascist och tycker inte det är ngn väsentlig skillnad alls egentligen mellan mp3 och wav. Minimal! Har en ny request, skulle vilja ha hjälp med att jobba fram ljudet från denna låt: Är mest intresserad av introt och den tunga "synthen" i guess, som börjar typ 0.28 in i låten 🙂 Använder reason 4! Yes. Äntligen någon som diggar Rusko 🙂 Har du hört Day N Nite remixen?
SadamJR Postat 14 augusti 2009 Postat 14 augusti 2009 Jag är ljudfascist och tycker inte det är ngn väsentlig skillnad alls egentligen mellan mp3 och wav. Minimal! Undrar om du inte är mer ljudfolkpartist.
bobbish (oregistrerad) Postat 18 augusti 2009 Postat 18 augusti 2009 Yes. Äntligen någon som diggar Rusko 🤪 Har du hört Day N Nite remixen? Ah han är fet, och den låten är bra! Ingen som vet hur man mixar fram en sån där synth? Har kommit lite närmare, jobbar lite med attack och releasen men hinner alltid tappa fokus när jag närmat mig efter lång tid =( Och sadam, kalla inte mig folkpartist igen! Usch!
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.