Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat
hej, någon som kan nån bra plugg för att fixa till rösten lite?

min röst låter så tråkig

Sångpedagog : Voicecentre

Sedan finns Autotune och Melodyne som fixar sura toner.

Dock en tråkig och livlös inspelning förblir en tråkig och livlös inspelning.

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Misstänker att du precis börjat sjunga.

Det mesta handlar om hur du sjunger, inte pluggarna.

Jag har spelat med en massa duktiga sångare och sluppit att sjunga själv.

2007 bestämde jag mig för att ge sången en chans.

Köra har gått bra, men leadsång, hua....

Man måste öva, öva, öva. Sången tar mycket tid när man gör en låt och man inte är van sångare.

Uttrycket är a och o.

För att ge ett exempel på två års utveckling så skall jag ge dig en demo av hur första försöken av samma låt lät 2005 och hur den låter 2009 med en betydligt stadigare sångare.

2005:

Lågt mixad sång, knappt hörbar för jag tyckte inte det var bra.

En och 1:30 kan du höra att det inte är så där bra och inte på topp.

Det är en riktigt tidig demo av låten....

2009:

http://soundcloud.com/thinkingmachine/02-if-you-were-me

Ge sången mer tid, ofta när man är nybörjare så slarvar man. Mycket tid med sången och med mycket redigering kan man komma lite fortare fram.

Vet inte om det hjälper, men bra sång låter ofta bra även utan effekter....

Om det hjälper nåt så är det följande pluggar man brukar använda på sång: kompressor, EQ, reverb och delay.

Redigerat av drloop
drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)
japp ja använder kompressor och eq och reberb xD

fast med delay så blir det mycket bättre (Y)

Med delay kan man dölja en del skavanker. :-)

Ett annat trick som man kan använda, fast mest på körer är att ta ett reverb på lite ostadiga körer.

http://soundcloud.com/manchesterorkestern

1:15 kommer en o_o_o kör in. För att få den tät och låta som om allt sitter så tog jag ett reverb som bara har "early reflections".

Krana på massa och voila, man har en kör som låter tät och bred.

Pluggen är denna lilla gratis gildklimp.

http://www.silverspike.com/?Products:RoomMachine_844

Pluggar är nog bra men grunden är att lära sig sjunga bra.

Redigerat av drloop
Postat
Med delay kan man dölja en del skavanker. :-)

Ett annat trick som man kan använda, fast mest på körer är att ta ett reverb på lite ostadiga körer.

http://soundcloud.com/manchesterorkestern

1:15 kommer en o_o_o kör in. För att få den tät och låta som om allt sitter så tog jag ett reverb som bara har "early reflections".

Krana på massa och voila, man har en kör som låter tät och bred.

Pluggen är denna lilla gratis gildklimp.

http://www.silverspike.com/?Products:RoomMachine_844

Pluggar är nog bra men grunden är att lära sig sjunga bra.

ja har en kör plugg från antares xD de låter fett bra =)

men hur ska man fixa så delayen blir bra min röst hörs typ en timma efter ne men typ 3 sekunder :S

drloop (oregistrerad)
Postat
men hur ska man fixa så delayen blir bra min röst hörs typ en timma efter ne men typ 3 sekunder :S

Du menar när du spelar in?

Har du en USB mick när du spelar in?

Postat
Du menar när du spelar in?

Har du en USB mick när du spelar in?

ja hade en usb mick men drivurtinerna i den försvann :S

numera har ja en rör mikrofon från jjlabs xD

Postat
Det är väl bara att ladda ner nån gratis hittepåplug? Det kvittar ju enligt experterna här? 😆

Akta dig för UAD och Waves!

hittepåplugg ? Haha

DieHard (oregistrerad)
Postat
Akta dig för UAD och Waves!

😳 Och akta dig för gratispluggar också.

Postat

I de flesta fall handlar det mer om att vänja sig vid och acceptera sin egen inspelade röst, än att hitta på sätt att förvanska den.

När man hör sin egen röst inspelad, så låter den alltid "fel". Det beror på att när man pratar och sjunger live, så hör man både ljud som kommer direkt till örat via bihålor och skallben - och så hör man förstås reflektioner från rummet, som kommer till öronen. Ljudet man själv hör blir då en mix av dessa.

När man har spelar in rösten så låter den som regel "mesig", "tunn" och alla negativa liknelser man kan hitta på - men det är så den verkligen låter för lyssnaren, så i början av "karriären" är man själv den som är sämst på att avgöra om den egna rösten låter "bra" eller inte - åtminstone tills man har lärt sig hur rösten verkligen låter.

Man vänjer sig med tiden vid hur rösten egentligen låter, så att man kan lyssna lite mer objektivt på inspelningarna.

Postat
har ni nån bra tips på nån EQ plugg

Jag rekommenderar att du använder den eq som finns med i det DAW-program du använder. Innan du behärskar att använda den, är det ingen mening alls att jaga andra eq-pluggar (kanske behövs det inte då heller - om detta tvista di lärde... 😳 ).

• 2 år senare...
Postat

I de flesta fall handlar det mer om att vänja sig vid och acceptera sin egen inspelade röst, än att hitta på sätt att förvanska den.

När man hör sin egen röst inspelad, så låter den alltid "fel". Det beror på att när man pratar och sjunger live, så hör man både ljud som kommer direkt till örat via bihålor och skallben - och så hör man förstås reflektioner från rummet, som kommer till öronen. Ljudet man själv hör blir då en mix av dessa.

När man har spelar in rösten så låter den som regel "mesig", "tunn" och alla negativa liknelser man kan hitta på - men det är så den verkligen låter för lyssnaren, så i början av "karriären" är man själv den som är sämst på att avgöra om den egna rösten låter "bra" eller inte - åtminstone tills man har lärt sig hur rösten verkligen låter.

Man vänjer sig med tiden vid hur rösten egentligen låter, så att man kan lyssna lite mer objektivt på inspelningarna.

Det kan nog vara så i en del fall, men för mig var det precis tvärtom, tyckte faktisk det lät mycket bättre än jag hade trott! Men nu är jag kanske också självkritisk på förhand.. 😳

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.