iGnu Postat 23 juli 2009 Dela Postat 23 juli 2009 Dagens i-lands problem 😆 Verkligen 😛 Lite skumt är det när Apples program och Apples senaste dator inte lirar ihop fullt så bra som det borde.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
KillwithSkill Postat 23 juli 2009 Dela Postat 23 juli 2009 Jävlar vad folk babblar om huvida det är 64 bit eller inte, ute på forumen! Och jävlar vad det kommer krigas om det inte är 64 bitars. Och jävlar vad jag svär. Och jävlar vad jag gillar't! Far åt helvete apple med er dynga om det inte är 64. Har en 16 kanals rullbandare nere i källarn. Kanske ska ta fram den igen? Att rulla över till PC och kobajs gör jag bara inte! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Emil Postat 23 juli 2009 Dela Postat 23 juli 2009 Jävlar vad folk babblar om huvida det är 64 bit eller inte, ute på forumen!Och jävlar vad det kommer krigas om det inte är 64 bitars. Och jävlar vad jag svär. Och jävlar vad jag gillar't! Far åt helvete apple med er dynga om det inte är 64. Har en 16 kanals rullbandare nere i källarn. Kanske ska ta fram den igen? Att rulla över till PC och kobajs gör jag bara inte! Kan bli en del problem om programmet är kodat i 64 bitar också, alla 3e-parts pluggar måste nämligen också vara i 64 bitar, annars krävs någon slags intern wrapper som kanske inte är helt lätt att få att fungera på bästa sätt. Kontakt, East & West m.fl har ju redan kommit med samma lösning som EXS24 kör nu, kanske är smartare ur kompabilitets- och stabilitetsynpunkt med den lösningen. Är ju jätte tråkigt om ett 64-bitars Logic gör så att Superior Drummer inte går att använda helt plötsligt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
iGnu Postat 23 juli 2009 Dela Postat 23 juli 2009 här är den riktiga manualen: http://documentation.apple.com/en/logicpro/ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
KillwithSkill Postat 23 juli 2009 Dela Postat 23 juli 2009 Kan bli en del problem om programmet är kodat i 64 bitar också, alla 3e-parts pluggar måste nämligen också vara i 64 bitar, annars krävs någon slags intern wrapper som kanske inte är helt lätt att få att fungera på bästa sätt. Kontakt, East & West m.fl har ju redan kommit med samma lösning som EXS24 kör nu, kanske är smartare ur kompabilitets- och stabilitetsynpunkt med den lösningen. Är ju jätte tråkigt om ett 64-bitars Logic gör så att Superior Drummer inte går att använda helt plötsligt. Jo det är ju sant! Men nånstans så måste det ske något! Spectrasonics kommer med 64 bitars versioner på sina pluggar senare i år. Det skulle väl vara idé på om man kunde köra som du säger som stand alone. Att när man insertar så ska man få välja within logic eller stand alone typ. Jag har ju tjatat om det här ända sen Logic 8 kom, både här och logicpro. Eller om det fanns två versioner på Logic som man får med. Så man får välja vid uppstart. Sen får pluggtillverkarna gladeligen hänga på och skriva pluggar för 64 bitar allt eftersom. Annars så får vi aldrig se 64 bit till logic. Nångång måste detta ske. Vad ska man ha en fet dator till om programmen inte kan utnyttja hårdvaran? Och speciellt musikprogram som det hela tiden kommer fetare och fetare plugg/samplingar till? Aja vi får väl se hur det ser ut framöver! Förbannat synd är det iaf! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
iGnu Postat 23 juli 2009 Dela Postat 23 juli 2009 Skala pluginfönstrets storlek:) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gardinen Postat 23 juli 2009 Dela Postat 23 juli 2009 Utklipp från manualen: Fade Tool Click Zones: When this checkbox is selected, placing the mouse pointer over the upper-left and upper-right edges of a region activates the Fade cursor and behavior. The Loop cursor and behavior can still be accessed in these click zones by holding down Option. På tiden, men ÄNTLIGEN!!! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
chrisB Postat 23 juli 2009 Dela Postat 23 juli 2009 ChrisB tycker: mysigt med enkel import av antingen hela spår, eller bara inställningar; gulligt med enkel ersättning av trumljud samt trevligt med flex time, varispeed, Audio Q, mm. Själv tycker jag att Cubase på min Atari 1040 fortfarande linjerar allt annat i tajming, så ni 64-bits nissar kan gå och lägga er. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
iGnu Postat 23 juli 2009 Dela Postat 23 juli 2009 (redigerat) Nu har Apogee uppdaterat sin hemsida med sitt nya gitarrbaserade audiointerface GiO Availability: September 2009 Price: $395 http://www.apogeedigital.com/products/gio.php Redigerat 23 juli 2009 av iGnu Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
anarkisten1 (oregistrerad) Postat 24 juli 2009 Dela Postat 24 juli 2009 Vilket jävla larv ska dom ha över tvåtusen spänn för några ettor och nollor till i koden utan att berätta i klartext om det är en modern musikproduktions version eller ej (läs 64 bit) med allt vad det rimligtvis måste innebära. Är det därför som man kan köpa "gamla" Logic för runt halva priset ink frakt på ebay nu, snacka om girighet. Om man jämför den inbyggda gura pluggen i Logic både den för elgura och elbas som följer med Logic med den som följer med propellerheads Record ja det går inte ens för records (dvs säga mjulkvaru versionen av Line 6) kickar skiten ur den så det skriker om det. Det vill säga att förbättringen av Logics måste var världens genom tiderna absolut bästa uppgradering om det ska vara värt det för mig. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Omni Postat 24 juli 2009 Dela Postat 24 juli 2009 Vågar man hoppas på att programmet är helt omskrivet istället för att den stenålders-gamla koden bara är uppdaterad? Det ska man nog inte hoppas på. Nuförtiden så har jag slutat hoppas på Apple. Logic 9 kommer att innehålla massvis med ofixade och nya buggar. Det är där man borde lägga energin enligt min mening. Skippa nytt lull-lull. Logic måste bli mer stabilt. Mactalibanerna kommer förstås fortsätta säga att det är problemfritt att använda Logic och Mac. Apple suger. Microsoft oxå. Jag är skeptisk. /Omni Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Linus Postat 24 juli 2009 Dela Postat 24 juli 2009 As near as I can tell, Logic will not support 64-bit memory addressing or 64-bit mixing. Create Digital Music » What’s New in Apple’s Logic Studio 9: Flex Time, MainStage Gets More Road-Worthy Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Elof (oregistrerad) Postat 24 juli 2009 Dela Postat 24 juli 2009 Några små smartheter kom dem med, men layouten och nya pluggarna börjar bli lite väl lekstugeaktigt. Var är latencykompensation för hårdvara? När ska de fixa att automationen så den inte förflyttas ihop med latencykompensationen? Man kanske helt enkelt inte ska mixa i Logic. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hegobald Postat 24 juli 2009 Dela Postat 24 juli 2009 Hmm.. Verkar vara ett stort steg att lämna 32 bit och korsa gränsen och bli helt 64 bit.. Jag som inte jobbat med sequencers (som det hette då på min Atari 1040 med Notator) sen 1994 utan vill börja på ny kula men nya pluggar och ny DAW vill absolut att det ska vara 64 bitar hela vägen eftersom det helt enkelt ligger i tiden! Faan oxå sitter här med fylld plånbok och ska köpa både dator DAW, ljudkort och Pluggar.. Hur länge ska jag behöva vänta tills allt är i synk med nutiden??? Känns fånigt att köra 32 bit på 64 bit hårdvara... Trots att jag vet att jag inte kommer att märka så stor skillnad.. Hmm.. Men jag måste medge.. Nya Logic 9 verkar vara min plattform (sorry Digidesign).. Hmmm... 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
spaceman Postat 24 juli 2009 Dela Postat 24 juli 2009 Iof så kör jag inte Mac men om jag gjorde det skulle jag ändå föredra Motu:s Digital Preformer 6 före Logic 9. http://www.motu.com/products/software/dp Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hegobald Postat 24 juli 2009 Dela Postat 24 juli 2009 Varför kan inte Apple göra en Microsoft här då? Som när M$ släppte XP.. en 32 bits version för alla med äldre prylar som ändå ville uppgradera.. Och en 64 Bits version för alla som ville starta på nytt med sina nya fräscha prylar??? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ThomasJ Postat 24 juli 2009 Dela Postat 24 juli 2009 Hittade denna text med google, hur pålitligt det är vet jag inte. Is Logic a 64 bit application?Logic is a hybrid 64/32 bit application - and has been since version 7!!!!!!! Some internal processing of algorithms/data occurs at 64 bit resolution (i.e. it's a 64 bit calculation). The 64 bit has NOTHING to do with audio quality. The audio engine of Logic remains 32 bit float, but it can calculate at 64 bit IF...and ONLY IF...an effect/instrument plug-in performs such calculations (some of the internal Logic plug-ins do). You should note that in some (or most) instances, it's of NO advantage to calculate at 64 bit....and would, in fact, actually slow down some operations/calculations. When Snow Leopard becomes available, we will undoubtedly see improvements such as access to more memory for Logic itself (see the next section on the EXS24). As mentioned above, not all processes/internal mathematics will actually benefit from 64 bit precision, so some aspects of Logic will probably still execute 32 bit code as it is MORE efficient than equivalent 64 bit calculations. Källa: http://community.sonikmatter.com/forums/in...16-logic-9-faq/ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
E.n.T Postat 25 juli 2009 Dela Postat 25 juli 2009 stämmer det att det finns och köpa på applestore nu? enligt dom ska det vara 24h leverans.. kan det vara möjligt alla redan? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
KillwithSkill Postat 25 juli 2009 Dela Postat 25 juli 2009 stämmer det att det finns och köpa på applestore nu? enligt dom ska det vara 24h leverans.. kan det vara möjligt alla redan? Japp! Finns att köpa nu. Vet redan folk som har det! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
anarkisten1 (oregistrerad) Postat 25 juli 2009 Dela Postat 25 juli 2009 Vad är det för krav när det gäller oset funkar tex 10.5.5? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
iGnu Postat 25 juli 2009 Dela Postat 25 juli 2009 10.5.7 och intelmac (även om den ändå verkar funka på G5or) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
KillwithSkill Postat 27 juli 2009 Dela Postat 27 juli 2009 En del av dom 200 nya funktionerna i Logic 9! New features in Logic Pro 9: Flex Time (Elastic Audio equivalent) Snap a word or beat on one track to a transient on another track Audio Quantize Bounce in Place Selective Track Import (choose media, plug-ins, i/o, sends, etc...) Drum Tracks Editing Speed Fades (Turntable-style start and stop) Auto-conform tempo when importing audio Varispeed Drum Replacer Editing within Take Folders Possibility to assign a channel strip to multiple groups Channel Strips now have a mono output option Track Notes in the Mixer Notes area in Media/Lists area (can display Project/Track notes) Control Surface bars in the Mixer Convert Audio Region to Sampler Instrument Freeze tracks: source only (before plug-ins) or pre-fader (after plug-ins) Guitar Chord grids with hammer-on, pull-off, bends notation Score editor Resize tool (adjust note length with the mouse) Vertical Score guides: show exactly the relation of symbols, staves, and time positions Amp Designer Pedalboard Space Designer Warped Effects All 6 Jam Packs (including newer "Voices" Jam Pack) New Gain parameter for Audio Regions Individual scaling of plug-in windows (100%, 125%, 150%, 175% or 200%) + ability do gradually resize Set the number of backups directly from Logic Choose the default Stereo Output so it no longer automatically generates 1-2 every time you create a new track. Also with a mirroring option. Auto-Colorize Takes, will change the colors automatically of every sequential take wile recording. Pointer Tool has preferences to also act as Fade (when over the top left or right corner of a region) or Marquee tool (when over the lower half of a region). Export/Import Markers to Audio File Quick Look picture of Logic Projects Play button has new modes: Play Marquee Selection/Cycle/From Selected Region/From Last Locate Position. Stop button has new modes: Jump Between Marquee/Last Locate Position/Cycle/Selected Region and Project Start if stopped. Cycle button has new modes: automatically set the Locators by Selection whenever a new Marquee/Region/Note selection is created Zoom to fit All Contents key command Region Parameter box as a floating area Nudge by 1 or 10ms Fades now work on Apple Loops Logic 9 is a Universal Binary release, although it is officially not supported on PPC Assign Core Audio Inputs and Outputs separately Enhanced Marquee Tool functionality (copy and paste Marquee selection) Enhanced Automatic naming of Channel Strip Objects - Patch names from software instruments are now (as an option) copied to the Mixer and Environment Channel Strips Undo now works fine with automation The ProKit Update has fixed the bit bug in WB 1.6 Group solo Group hide in the Arrange area Adjust Tempo using Beat Detection Nudge Regions to Beat Create an Apple Loop by dragging a MIDI or Audio region onto Loops browser Forward/Rewind by Transient (moves the playhead to the next or previous transient) Slice at Transient Markers (in the Arrange area) User tweakable settings for several of the new (non-destructive) time stretch algorithms Ability to navigate from slice to slice in the Sample Editor, including a command to audition next/previous slice Key command to Hide Arrange window Toolbar Import Sync Settings, Metronome Settings, Record Settings, Tuning Settings. Audio Settings, MIDI Settings, Video Settings and Asset Settings Reorganized Shortcut menu (Control-click pop-up menu) with 5 most used commands, sub-folder organization Ability to turn on hardware studio recording light when Logic is in record mode Tab to rename next channel strip in Mixer New icons in Toolbar (Group clutch, Crop...) Option to include automation trail when moving or copying region with automation (for automation trails that go beyond the region end) Tackar Janne på Logicpro.se för denna! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
KillwithSkill Postat 28 juli 2009 Dela Postat 28 juli 2009 http://www.macprovideo.com/tutorial/logicfirstlook Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
iGnu Postat 28 juli 2009 Dela Postat 28 juli 2009 Macprovideo.com har släppt ett gäng gratis filmer om Logic 9 http://www.macprovideo.com/tutorial/logicfirstlook Han berättar bl.a att 9an hanterar flera kärnor mycket bättre än tidigare.. Vore kul att testa med Firechilds benchmark! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
danielssondesign Postat 28 juli 2009 Dela Postat 28 juli 2009 "Undo now works fine with automation"... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
danielssondesign Postat 28 juli 2009 Dela Postat 28 juli 2009 "Bounce in Place" underlättar en del, eller vad säger du iGnu? 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
flabb Postat 28 juli 2009 Dela Postat 28 juli 2009 (redigerat) Flextool verkar bra, gör det lite enklare för mig som spelar in lite otajt emellanåt. Jag har redan Guitar Rig 3 och Logic 8, så Amp designer och Pedalboard lät sådär lockande. Redigerat 28 juli 2009 av flabb Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
burkish (oregistrerad) Postat 30 juli 2009 Dela Postat 30 juli 2009 har provat det och som sagt de stora grejerna är flex time och drum replacer. Dock så kunde man trigga på annat vis förut men funktionen är bättre och lättare att använda. Tyvärr så är det mest andra grejerna skönhetsoperationer. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
surfingtiger Postat 1 augusti 2009 Dela Postat 1 augusti 2009 Kan inte vänta att få Logic 9 =) men tänker köpa den i HK vart retail price är mycket billigare. Har nån testat ut mainstage 2 än? Kan inte hitta många recensioner om Mainstage 2. =( Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Vakuumanka Postat 1 augusti 2009 Dela Postat 1 augusti 2009 Macprovideo.com har släppt ett gäng gratis filmer om Logic 9 http://www.macprovideo.com/tutorial/logicfirstlook Han berättar bl.a att 9an hanterar flera kärnor mycket bättre än tidigare.. Vore kul att testa med Firechilds benchmark! Hahaha! Kan inte sluta skratta åt hur töntigt det låter när han pratar, han är så överdriven! Bara det små grejerna såsom färgerna t.ex, tycker han är "Awesome!" ☺️ Hahaha! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.