slejnard Postat 23 juli 2009 Postat 23 juli 2009 Ta paus från musiklyssnandet en månad så kanske hungern kommer tillbaka. Så gör jag ibland.
Freddy Postat 23 juli 2009 Postat 23 juli 2009 Ursäkta min ärlighet, men du har fel, är trångsynt och har ett för gammalt sinne för att inse att det visst finns ny musik som dels är bra och nyskapande. Det är även imponerande hur du har lyckats undgå teknikens utveckling som lett till allt mindre skivförsäljning eftersom det skrivs om det väldigt ofta i tidningarna. Lyssna du på dina Eagles-, Fleetwood- och Doobie-skivor och läs din OKEJ från 1976, men att säga att det inte görs någon bra populärmusik idag är bara löjligt, och flera har redan visat på det tidigare i tråden. Precis. Det är inga 20-åringar direkt som startar såna här trådar 😳
nattvaktaren Postat 24 juli 2009 Postat 24 juli 2009 Det är även imponerande hur du har lyckats undgå teknikens utveckling som lett till allt mindre skivförsäljning eftersom det skrivs om det väldigt ofta i tidningarna. Lyssna du på dina Eagles-, Fleetwood- och Doobie-skivor och läs din OKEJ från 1976, men att säga att det inte görs någon bra populärmusik idag är bara löjligt, och flera har redan visat på det tidigare i tråden. Du menar Poster?
sixties Postat 24 juli 2009 Postat 24 juli 2009 Okej dök väl upp på 80-talet. Själv är jag helt ointresserad av nyskapande musik, letar bara efter sånt som låter som det var gjort på 60 eller 70-talet (pop, rock n roll, garage-rock, 77-punk, powerpop) . Det finns mycket bra musik frånn förr som jag missat och nu försöker hitta: Tror säkert det finns ny originell musik men det är inget jag är intresserad av hitta. stötte dock på något (i mina öron) nytt på youtube förett tag sedan: Finntroll- Trollhammaren
sixties Postat 24 juli 2009 Postat 24 juli 2009 kom på en grej som jag gillar och är nyskapande (kanske): Om Helen Love Think CBGB's meets Studio54 in a downtown Swansea backstreet. Think Glitter Balls and fake Les-Pauls, think The Ramones mixed with Casio-Tones and you're maybe half-way there. We've already produced five albums full of songs that'll blow your speakers, kick out the jams and make your heart go boom. om du gillar punk, disco,pop, indie så lyssna!! helen love. long live the uk music scene http://www.myspace.com/helenlove
hegobald Postat 24 juli 2009 Postat 24 juli 2009 http://nin.com och tusenstals andra grupper.. Just NIN är så pass nyskapande att dom gör sin musik live på scen med datorn .. Låter lyssnare remixa deras musik som dom sen ger ut. Tar ej betalt för nedladdning av sitt album etc.. Sen behöver man inte gå så långt, vi kan stanna till hos några av våra forummelemmar också.. Ta och lyssna på Djonas musik på http://www.jonasekestubbe.com t.ex. Och även om musiken i sig inte är så nyskapande men sättet att göra den är i alla nyskapande. Ta en titt på https://www.studio.se/index.php?showtopic=62792 Jag har inte sagt att det inte finns någon bra musik, bara att det inte finns någon nyskapandesådan. Om jag hade fel hade du väl kommit med några exempel.
Piccazzo Postat 24 juli 2009 Postat 24 juli 2009 På 70talet sålde mainstreamband som Eagles, Fleetwood Mac och Doobie Brothers10tals miljoner album och deras musik var mer nyskapande än någonting idag. Pratet om att det skulle finnas så mycket flera genrer och stilar idag håller inte alls. Om de finns så säljer de i alla fall inga skivor. Du måste skämta. Led Zeppelin , Black Sabbath , Bee Gees , Sugarhill Gang , var betydligt mer nyskapande än dom tre banden. Sedan kanske du inte hängt med i utvecklingen dom senaste åren ( hört talas om Ipred-lagen ? ) , men inte ens dina älskade super-originella och extremt nyskapande band säljer skivor idag.
Freddy Postat 24 juli 2009 Postat 24 juli 2009 Han vill ha konkreta tips. Kat Vipers Jen Gloeckner ..jo. vi får väl se om du får några konkreta kommentarer kring dina tips 😄 tveksamt. Eller någon annan för den delen. 🙂
SadamJR Postat 24 juli 2009 Trådstartare Postat 24 juli 2009 Tack för alla musiktips, jag lär ha att göra ett tag. Skrev i mitt första inlägg att jag inte lyssnat på ny musik på länge, ca 10-15 år. Det var när jag försökte uppdatera mig som jag insåg att jag inte missat mycket. Går man tillbaka under 1900talet definieras varje årtionde till stor del genom sin populärmusik. Det kom hela tiden nya stilar och genrer, inte bara varianter av samma gamla. De senaste 20 åren tycks utvecklingen ha stannat av. Har tydligen retat upp några genom att nämna Eagles som exempel, men de var faktiskt med och utvecklade en helt ny genre, countryrocken, även om de hade sina föregångare. Gillar rent av en del av rockbanden som har nämnts här, men deras plattor kunde ha givits ut 1980. Backar man 30 år från 1980 haqmnar man på 1950. Är djävligt glad för att inte ha växt upp i en tid när den nya musiken lät 30 år gammal.
laxlaxlax Postat 24 juli 2009 Postat 24 juli 2009 Kan bara konstatera att det inte existerar någon ny musik. Okej. Men ha det så bra?
nattvaktaren Postat 24 juli 2009 Postat 24 juli 2009 De senaste 20 åren tycks utvecklingen ha stannat av. Sagt av en som tycker att världens mesigaste vuxenrockband skulle varit nyskapande...
DivineCo Postat 24 juli 2009 Postat 24 juli 2009 Jag håller med om det mesta SadamJR säger. Jag gillar även band some Justice, Daft Punk och Muse och artister som Imogen Heap och Regina Spector som andra har nämnt i tråden. Det finns nog många som ändå skulle hävda att de band och artister som har angivits som tips i tråden inte är speciellt nyskapande. Min fråga är om det överhuvudtaget är så viktigt att allt är nyskapande? Den mesta populärmusiken bygger ju trots allt på igenkännbarhet och ett förvaltande av ett arv. Jag ser inget fel i detta. Däremot kommer alla tider att innehålla beståndsdelar som känns tidstypiska då man tittar på det i efterhand. Man kommer antagligen att säga att mycket som görs idag var unikt även om man inte ser det som nyskapande. Men på samma sätt var det ju med Bill haley, Beatless, Depece Mode och Suede också. Kan däremot tänka mig att man i framtiden kommer att se en tydlig bortsvängning från den vite mannen som norm. För mig är det inte så viktigt att allt måste vara så djävla nyskapande. Däremot tycker jag att det är fantastiskt att det görs så mycket fantastisk musik som kommer från hela världen idag. Internet kan visserligen skapa en övermättnadskännsla men det viktiga är att teknik och distribution har blivit mycket överkomligare idag. För även om inte folk i tredje världen har egna hemstudios så är det en revolution som pågår nu. Aldrig för har det skapats musik så vilkorslöst tidigare och med sådan spridning som idag. Det tycker iallafall jag är nytt och inspirerande.
Valle Postat 24 juli 2009 Postat 24 juli 2009 "Populärmusik" är ett ord som borde släpas ut ur språkbruket och skjutas! Begreppet är bara ett fånigt synonym till "innelista" (som också borde skjutas) och förvirrar mer än förklarar. Så, nä — den är inte död! Den kommer aldrig att dö! Dessutom, Eagles utvecklade inte alls Country-Rocken — de tog liksom tåget ca 15 år senare, eller något ditåt. Det är annars lika konstruktivt som att säga att Mötley Crüe utvecklade Glamrocken.
Linos Postat 24 juli 2009 Postat 24 juli 2009 Jag gillar den brittiska nykomlingen Mica Levi. Hon släppte ganska nyligen sin debutskiva Jewellery med sitt band Micachu & The Shapes: http://www.myspace.com/micayomusic Ett annat coolt band är ju Battles som också för den delen släppte deras debut "Mirrored" för två år sen: http://www.myspace.com/battlestheband Letar för tillfället efter västerländska band som använder sig av kvartstoner och låter allmänt "out of tune" och kaosartad, nån som känner till nåt sånt?? Annars får jag skapa ett! 😄
Vallhagen Postat 24 juli 2009 Postat 24 juli 2009 (redigerat) De senaste 20 åren tycks utvecklingen ha stannat av. Du har väl fått ett 40-tal tips i tråden, men du ger dig inte:) /Bengt 42 hittar ibland ny musik som berör. och ibland gammal. tjing Edit: Kan väl slänga med ett tips oxå, som du är fri att ignorera: http://www.myspace.com/nuaia Redigerat 24 juli 2009 av Vallhagen
Piccazzo Postat 24 juli 2009 Postat 24 juli 2009 Skrev i mitt första inlägg att jag inte lyssnat på ny musik på länge, ca 10-15 år.Det var när jag försökte uppdatera mig som jag insåg att jag inte missat mycket. Går man tillbaka under 1900talet definieras varje årtionde till stor del genom sin populärmusik. Det kom hela tiden nya stilar och genrer, inte bara varianter av samma gamla. De senaste 20 åren tycks utvecklingen ha stannat av. För en person som INTE lyssnat på ny musik på 15 år verkar det väldigt trångsynt att påstå att INGEN nyskapande musik uppkommit efter att du slutade bry dig.
DivineCo Postat 24 juli 2009 Postat 24 juli 2009 Tack för ett mycket bra tips Vallhagen! Jag har ett om man inte vill vara så nyskapande Empire of the Sun Gillar man Fleetwood Mac borde detta fungera även idag. Jag håller istort med Valle om att populärmusik är en olycklig term men jag tror ändå att det fortfarande finns ett behov av enkla melodier som bygger på en tradition. The Bird and the Bee är också trevliga Kanske inte heller nyskapande bygger definitivt på tradition och melodi men känns ändå idag. Sen har vi ju Bertrand Burgalat kanske mest känd för sina sammarbeten med Air. här blandas det friskt inte nyskapande men idag och bra.
DieHard (oregistrerad) Postat 24 juli 2009 Postat 24 juli 2009 Jag håller med om det mesta SadamJR säger. Jag gillar även band some Justice, Daft Punk och Muse och artister som Imogen Heap och Regina Spector som andra har nämnt i tråden. Det finns nog många som ändå skulle hävda att de band och artister som har angivits som tips i tråden inte är speciellt nyskapande.Min fråga är om det överhuvudtaget är så viktigt att allt är nyskapande? Den mesta populärmusiken bygger ju trots allt på igenkännbarhet och ett förvaltande av ett arv. Jag ser inget fel i detta. Däremot kommer alla tider att innehålla beståndsdelar som känns tidstypiska då man tittar på det i efterhand. Man kommer antagligen att säga att mycket som görs idag var unikt även om man inte ser det som nyskapande. Men på samma sätt var det ju med Bill haley, Beatless, Depece Mode och Suede också. Kan däremot tänka mig att man i framtiden kommer att se en tydlig bortsvängning från den vite mannen som norm. För mig är det inte så viktigt att allt måste vara så djävla nyskapande. Däremot tycker jag att det är fantastiskt att det görs så mycket fantastisk musik som kommer från hela världen idag. Internet kan visserligen skapa en övermättnadskännsla men det viktiga är att teknik och distribution har blivit mycket överkomligare idag. För även om inte folk i tredje världen har egna hemstudios så är det en revolution som pågår nu. Aldrig för har det skapats musik så vilkorslöst tidigare och med sådan spridning som idag. Det tycker iallafall jag är nytt och inspirerande. +1 Typiskt I-landsproblem att det ska vara nyskapande och nytt.
DivineCo Postat 24 juli 2009 Postat 24 juli 2009 (redigerat) Måste bara lägga till Johann Johannsson från Island också. Inget konstrande och visst finns det spår av David Sylvian och Gorecki med polskt o. Fantastisk musik är det ialla fall. Andra saker som jag har upptäckt på senare tid är Sufjan Stevens, Miracle Fortress, Pnau, Ladyhawke, The Teenagers, The Presets, Tom Vek, Van She, Wolf & Cub (blev lite mycket down under där) men även Avner från sverige. Allt detta är ju givetvis färgade av mina västerländska preferenser. Hade jag bott i Långtbortistan hade det ju sett anorlunda ut. Jag skulle även drista mig att säga att aldrig tidigare har det gjorts så mycket bra musik som idag som man faktiskt har tillgång till. Sen om ungdomskulturer, skivbolag och toplistor håller på att gå under skiter jag fullständigt i. Det var inte bättre förr. Redigerat 24 juli 2009 av DivineCo
debatt Postat 24 juli 2009 Postat 24 juli 2009 (redigerat) +1 Typiskt I-landsproblem att det ska vara nyskapande och nytt. +5 Jag har lyssnat på både "gammal" och "ny" musik ända sedan jag föddes höll jag på att skriva och skrev det också. Är en låt bra gillar jag den, jag tänker inte så mycket på om den är nydanande eller ej. Har plockat på mig en del nya artister på senare år som jag köpt cd o dvd av, för att jag gillat dem skarpt, även om mycket av musiken från våren 73 till hösten 74 är det jag gillar främst. Jag tror Saddam Junior stött på nyskapande musik nyligen, men eftersom trådskaparen inte gillar den - så vill han inte erkänna att den är nyskapande. Hoppas både han och andra (inkl mig själv) hittat något nytt av intresse. 😆 //:debatt Redigerat 24 juli 2009 av debatt
Valle Postat 24 juli 2009 Postat 24 juli 2009 Sen om ungdomskulturer, skivbolag och toplistor håller på att gå under skiter jag fullständigt i. Jag köper ditt hat till skivbolagen — och eventuellt också "toplistor" — men att du kan tänkta dig att förinta ungdomskulturers roll i musikbranschen förstår jag inte riktigt. Det är summan av "de äldre" som så att säga håller fast vi det gamla och de unga som "revolterar" som skapar den musik du diggar, har diggat eller kommer att digga. Inte du.
SadamJR Postat 24 juli 2009 Trådstartare Postat 24 juli 2009 "Populärmusik" är ett ord som borde släpas ut ur språkbruket och skjutas! Begreppet är bara ett fånigt synonym till "innelista" (som också borde skjutas) och förvirrar mer än förklarar. Så, nä — den är inte död! Den kommer aldrig att dö! Dessutom, Eagles utvecklade inte alls Country-Rocken — de tog liksom tåget ca 15 år senare, eller något ditåt. Det är annars lika konstruktivt som att säga att Mötley Crüe utvecklade Glamrocken. Eagles var definitivt ett av de band som var med och utvecklade den genre som kallades för countryrock, tillsammans med Gram Parsons m fl. Däremot fanns det naturligtvis band och artister före dem som var influerade av både rock och country. När det gäller musiken jag tagit upp, Doobie Brothers, Eagles, Fleetwood Mac så menar jag naturligtvis inte att de skulle vara de mest nyskapande banden, men kolla bakåt 25 år från mitten av 70talet så ser ni hur mycket musiken hade utvecklats på denna tid. Gör sedan samma jämförelse framåt och ni kommer inte att upptäcka så mycket. Sedan är jag inte mycket för att det skulle ha varit bättre förr. Startade hela den här tråden för att få veta vad som händer nu.
DivineCo Postat 24 juli 2009 Postat 24 juli 2009 (redigerat) Edit: Detta svar är angående Valles inlägg: "Jag köper ditt hat till skivbolagen — och eventuellt också "toplistor" — men att du kan tänkta dig att förinta ungdomskulturers roll i musikbranschen förstår jag inte riktigt." Du har förmodligen rätt Valle men tro mig jag hyser verkligen inget hat mot skivbolag för dom har verkligen gjort sitt för att sprida bra musik. Topplistor tog jag med för att du nämde dom i ditt förra inlägg. Har aldrig brytt mig så mycket utom när jag älskade Heavy Metal (gör det fortfarande) och min älskade musik låg högt på listor i både Melody Maker och Kerrang. Då det gäller ungdomskulturer har jag ingenting emot det heller. Det jag menade är att det är inte like enkelt som att välja mellan AIK och Djurgården, Tommy Steel och Elvis eller synt och hårdrock. Idag finns det så många olika att ingen har någon kraft längre i samhället vilket jag faktiskt tycker är synd. Det hade varit bättre om striden stod mellan tex. Hiphop och Techno men så enkelt är det inte och då kanske det är lätt att söka identitet på andra mindre bra ställen. Undommar är alltid bättre än tidigare generationer. Själv har jag alltid sagt, "Det är inget fel på dagens ungdom annat var det på min tid" Dock håller jag fast vid att bra musik har gjorts i alla tider och att just nu har vi fantastiska möjligheter att upptäcka både nytt och gamalt men framför allt nytt. Edit: jag såsade för länge med svar Redigerat 24 juli 2009 av DivineCo
DieHard (oregistrerad) Postat 24 juli 2009 Postat 24 juli 2009 Det jag menade är att det är inte like enkelt som att välja mellan AIK och Djurgården, Tommy Steel och Elvis eller synt och hårdrock. Idag finns det så många olika att ingen har någon kraft längre i samhället vilket jag faktiskt tycker är synd. Det hade varit bättre om striden stod mellan tex. Hiphop och Techno men så enkelt är det inte och då kanske det är lätt att söka identitet på andra mindre bra ställen. Jaså? Så du menar att du vill ha en förenklad värld och att det innebär kraft? Att det finns så mycket mer att välja på att det leder kraftlöshet? Och det påståendet bygger du på vad då? Och varför skulle det vara synd? För att det inte ser ut som du önskade att det gjorde? Vad har identitet med musik att göra? Eller menar du musikalisk identitet? Vad menar du med att det är lätt att söka på andra mindre bra ställen? Det som inte stämmer överrens med dina förhoppningar om hur det borde vara?
DivineCo Postat 24 juli 2009 Postat 24 juli 2009 (redigerat) Nu är jag ganska trött på att bli misstolkad men tydligen blir man altid det på nätet. Det jag menade är att jag tror att när man är ung måste man bryta sig fri från sina föräldrar och just det faktum att man är ung. Man brinner för att skapa en bättre värld eller åtmistone ett bättre liv än sina föräldrar nu när man faktiskt själv vill bli vuxen. Tidigare innebar musiken väldigt mycket då man kunde ta avstånd i från ens föräldrars musiksmak. Man tar även avstånd från föräldrars livstil om den är stark. Var pappa hippie blev man börsmäklare och var han börsmäklare sökte man något annat. Har man däremot mycket att välja på blir det där vuxensteget inte lika tydligt. Få ungdommar även om det definitivt finns sådana också, hatar sina föräldrar. Det man dock behöver är att hitta det som skilljer för att ta steget in i vuxenvärlden. Idag lyssnar unga på sina föräldrars skivor för att hitta identitet det är inte alltid lätt även om det kan verka trevligt. Vad kvarstår jo ens jämnåriga. Vissa kallas för en emo medans andra kallas för ett emo. J-pop, Goth, Hiphop, R&B, Svenne, Blatte, Glam, Trash, Grinde, Straight Core, Indie plus en million subgenres inte minst inom electronica och dance. Vissa skär sina handleder och är stressade över hur ett vuxenliv ska se ut andra ger bara upp. Jag säger inte att det är vare sig fel på ungdom eller deras inflytande på samhället. Däremot konstaterar jag att deras inflytande är hundra gånger mindre idag nu när femåriga tjejer ska ha bh och läpstift. Ungdomen är små vuxna men tyvärr alldeles för ofta utan jobb, lägenhet och framtidsutsikt. Detta är inte deras fel, kanske inte heller vårt men det är ett problem trots att vi nu har två generationer som gillar ungefär samma musik. Redigerat 24 juli 2009 av DivineCo
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.