Jump to content
Annons

Är populärmusiken död? or just resting......................

Recommended Posts

Postat

Har efter att nästan inte ha lyssnat på någon musik alls under flera år försökt

uppdatera mig. Tillhör, trots att jag är en gammal stöt, inte dessa som vill höra något

jag känner igen mig i, jag vill bli överraskad.

Mitt musikintresse uppstod i slutet av 70talet, när t ex Talking Heads släppte 4 plattor

som alla lät som något man inte hört förut, och XTC förnyade popmusiken med varje platta.

Problemet nu är att jag inte kan hitta någon ny musik som inte låter 30 år gammal. Är

öppen för olika genrer, men t o m techno/trance är ju uråldrigt. Köpte för övrigt Yellos

första platta när den kom, den som innehåller vad många anser vara den första techno-

låten Bostich i början på 80talet.

Jag undrar alltså; vad är nytt och fräscht nu? Finns det något? Jag börjar tvivla. Om någon

har några tips kanske ni kan slänga in en länk till den nya musiken.

Annons
  • Svar 64
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Postat

Vad ska det där nya du letar efter bestå av? Är det en fråga om form? En oväntad kombination av ljud? En tematisk vändning? En ny genre/stil?

Eller kanske letar du musik som berör dig så som Talking Heads gjorde den allra första gången.

Det senare har nog trots allt att göra med ålder, eller livserfarenhet. Det är nog svårt att bli berörd på samma sätt idag som för trettio år sedan just därför att man har trettio extra år av livserfarenheter med sig.

Ett sätt att få lite nya aha-upplevelser är att leta sig utanför sina egan ramar. Måste det var populärmusik? När lyssnade du senast på John Dowland? Måste populärmusiken vara av anglosaxisk eller svensk typ? Har du utforskat vad som händer i våra grannländer? Japan är ett land där västerländsk kultur oftast blandas med inhemsk på intressanta sätt.

Ett annat tips är att kolla in Afrikas populärmusikaliska utveckling. Senegalesisk pop, Nigeriansk funk eller Malisk blues.

Postat

Jag är öppen för det mesta. Men det tycks mig som om det inte finns något

nytt. Som t ex Beatles, eller Doors, eller Creedence Clearwater Revival för den

delen. När de kom var deras musik ny och fräsch. Inser naturligtvis att man

påverkas extra mycket av den musik man lyssnarpå när man är ung, men går

man bakåt från 70talet så bjuder varje årtionde på helt ny musik.

Så, vad är nytt nu? Det senaste jag kommer på inom rockmusiken är grunge, och

det hade redan Neil Young gjort i 10 år.

Postat
Så, vad är nytt nu? Det senaste jag kommer på inom rockmusiken är grunge, och

det hade redan Neil Young gjort i 10 år.

Grunge, som den såg ut i Slitz, Elle eller Expressen var kanske inget nytt. Däremot tycker jag att upptakten till det som skulle bli grunge: Melvins, Sonic Youth, Mudhoney etc kändes nytt på något sätt. Hur det blandades friskt mellan 70-talsrock, punk, hårdrock, garagerock, psykedelia, brittisk pop etc utan någon egentlig varsamhet. Med hela rockhistorien på ett fat plockades russinen ur kakan.

Postat
Grunge, som den såg ut i Slitz, Elle eller Expressen var kanske inget nytt. Däremot tycker jag att upptakten till det som skulle bli grunge: Melvins, Sonic Youth, Mudhoney etc kändes nytt på något sätt. Hur det blandades friskt mellan 70-talsrock, punk, hårdrock, garagerock, psykedelia, brittisk pop etc utan någon egentlig varsamhet. Med hela rockhistorien på ett fat plockades russinen ur kakan.

Men det där är väl 15 år sedan. Vad händer nu?

Postat
Beatles, eller Doors, eller Creedence Clearwater Revival för den

delen. När de kom var deras musik ny och fräsch.

Dom lånade ju friskt från Bluesen så direkt nyskapande var det inte.

På den tiden var det oxå betydlig mindre musik i omlopp samt möjligheterna att göra musik var mer begränsat än vad det är idag.

Så vad man än gjorde ansågs ju nyskapande.

Låtar / genres kommer och passerar och kopieras så fort idag att i stort sett inget kan ses som nyskapande.

Det finns nog inget specifikt sound som definierar 2000 - 2010 talet tror jag.

Postat
Alla dessa gubbar och deras "det var bättre förr"-trådar. 😉

Jamen varför inte tala om vad som är bättre idag då?

DieHard (oregistrerad)
Postat

Får väl ta och börja köra en blandning av metal och polka dansande med träskor i mitt desperata försök att göra något nytt. 😉

Postat
Alla dessa gubbar och deras "det var bättre förr"-trådar. 🙁

ingenting var bättre för !

bara på ett annat sätt än nu...närhelst NU infaller.

😉

Postat

Surfa runt en stund på myspace. Finns mycket bra där som är osignerat. (en del dåligt också). Kommer inte på nåt särskilt men lite upptäckarglädje får du stå för själv. 😉

Annars gillar jag alla nya tjejer som slagit igenom tex Duffy, Amy Winehouse, Anna Ternheim mm.

Som Joachime var inne på: Lyssna på sånt du inte brukar.

Pop op o poppa på!

Postat (redigerat)

För att du inte kommer förstå ändå. Sen sa jag inte att det var "bättre" idag.

Redigerat av Freddy
Postat
För att du inte kommer förstå ändå. Sen sa jag inte att det var "bättre" idag.

Du verkar inte ha nånting att säga överhuvud taget, vad finns det då att förstå?

ryssen (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Det är idag som det alltid har varit, skillnaden är att fler spelare är på planen samt fler medier o intressenter som sänder matchen. Detta försvårar såklart överblicken, särskilt för sådana som är van vid ett mer enkelriktat utbud.

Ditt problem verkar vara att du saknar rocken o dess avknoppande, o det får du antagligen få fortsätta att göra. Då det för 25 år sedan var gitarrocken och popen som vändes ut och in, maldes om och om igen och återföddes i mer eller mindre fantasifulla varianter är det idag andra genrer som manglas av yngre och/eller framåtskridande musiker. Du förstår, många i aktiv ålder idag växte inte upp med Eric Clapton, Stones eller YES. Många har även haft tillgång till mångt flera mediekanaler att influeras av och upptäcka i. Det har inte främst varit en fråga om man är raggare eller mod, hårdrockare eller synthare, det har inte bara varit Tracks, TOTP eller OKEJ som presenterar ny musik.

Det är klart det blir en skillnad då en ny generation av musiker influeras av hip hop, eurodisco, synthpop, noise. När en progressiv musikskapare kanske tycker det är viktigare att sprida 500 12":or till de rätta dansgolven än mima i en studio under prime time eller spela under bar himmel inför hela Wales.

Hur mycket tid lägger du på att finna och testa ny musik? Har du provat att doppa örat lite djupare i senaste flugan: dubstep? Föredrar du Fonal eller Bluesanct då du vill lyssna på lite skev nyfolk? Retrohajpen och nyproducerandet av new - / cold wave elektro, är det något du bryr dig om att kolla in? Drone, rock- eller ambientversionen, jävligt i ropet för ett par år sedan, brydde du dig om att lyssna? Postrock? Johann Johansson och hela "modern classical"-grejen?

Har du gett det en chans, eller sitter du bara framför radion och väntar på att något fräscht ska komma? Sånt funkar inte riktigt idag, sök dig till nya kanaler. Entusiastdriven webradio. Myspace som folk redan nämnt. Kika efter skivor på Boomkat eller Aquarius, inte Ginza. Läs åtminstone Sonic men gärna flera mer nischade publikationer, gärna webbzines.

Inget av kvalitet serveras bara rakt av till dig, inte idag, inte igår. Ansträng dig, skaffa överblick, leta.

EDIT: Usel korrläsning!

Redigerat av ryssen
Postat (redigerat)

Var på hultsfredsfestivalen och tänkte att det saknades tydliga subkulturer. Förr i tiden var det lättare att känna igen rockare, syntare, punkare, poppare, emopandor etc.

Just nu:

På kidsen verkar J-rock och J-pop vara populärt. Musikaliskt tycker själv inte det skiljer det så mycket från vanlig pop eller rock men kläd- och stilmässigt tycker jag det ser ut som en blandning mellan new-rave, manga och ibland emo. Kan tyvärr inte vad banden heter eller om det finns några fanbärare.

Sen finns det ju hipsterkids som ser ut som små modemedvetna grafiska designers med t-shirttryck och uppkavlade brallor. Jag tror slagsmålsklubben var ett viktigt namn tidigt ute. Sen kom maskinen och familjen med sina hits. Någon slags klubborienterad danselectro. Jarlo droppade ju Justice, tycker jag stämmer in bra här. Kom ihåg att jag hajjade till när jag först hörde deras digitaldistade sågtandsbas och tänkte wow! det här var fräscht.

Annars verkar det råda rätt mycket renässanstid just nu, mer återvinning än uppfinning. Fast å andra sidan sa paul mccartney -67 "everything is already done! " och det var innan hiphop, hårdrock och ... allt annat. ☺️

Min personliga prognos är att grunge stilmässigt är på gång tillbaka. Musikmässigt tippar jag på låtar med nutida motownsound och arrangemang i mainstreambruset, med livekänsla och själ i. Ideologiskt tror jag på politiskt laissez-faire och tillbakablick till gamla värderingar.

Redigerat av laxlaxlax
ryssen (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Annars verkar det råda rätt mycket renässanstid just nu, mer återvinning än uppfinning.

Är inte det egentligen ett sanning som mer eller mindre gällt alltsedan den vita mittfåran plockade upp bluesen och började "rocka"?

EDIT: Missade en bokstav

Redigerat av ryssen
Postat
Är inte det egentligen ett sanning som mer eller mindre gällt alltsedan den vita mittfåran plockade upp bluesen och började "rocka"?

EDIT: Missade en bokstav

Jajjemen.

För övrigt är saddam bara sur och gammal, och nyskapande popmusik idag är något så jobbigt som en svart grej... svensk media hänger på eftersom det inte finns något annat.

Och, eftersom tillfälle på sätt och vis ges: Jag hatar Promoe.

😛

"Svennebanan" är "Sommaren är kort" for the naughties, som när Cliff Richard fejkade rock'n'roll eller som när Boney M skulle föreställa disco: Fejk, fusk, påklistrad skitmusik för kreditkortsmänniskor och sms-mongoloider.

DieHard (oregistrerad)
Postat

Fanns inget som sms då.

Postat

Kan bara konstatera att det inte existerar någon ny musik. Jo, man plockade upp

bluesen, men sedan gick man vidare och skapade ny musik och det är 40 år

sedan.

På 70talet sålde mainstreamband som Eagles, Fleetwood Mac och Doobie Brothers

10tals miljoner album och deras musik var mer nyskapande än någonting idag.

Pratet om att det skulle finnas så mycket flera genrer och stilar idag håller inte alls.

Om de finns så säljer de i alla fall inga skivor.

Det finns en mängd pop- och rockband som gör bra musik, men den är lika

gammaldags som tradjazz. Det verkar mer och mer som om det inte finns någon

ny och fräsch populärmusik.

Postat

sedan.

Pratet om att det skulle finnas så mycket flera genrer och stilar idag håller inte alls.

Ursäkta min ärlighet, men du har fel, är trångsynt och har ett för gammalt sinne för att inse att det visst finns ny musik som dels är bra och nyskapande. Det är även imponerande hur du har lyckats undgå teknikens utveckling som lett till allt mindre skivförsäljning eftersom det skrivs om det väldigt ofta i tidningarna. Lyssna du på dina Eagles-, Fleetwood- och Doobie-skivor och läs din OKEJ från 1976, men att säga att det inte görs någon bra populärmusik idag är bara löjligt, och flera har redan visat på det tidigare i tråden.

Postat
Ursäkta min ärlighet, men du har fel, är trångsynt och har ett för gammalt sinne för att inse att det visst finns ny musik som dels är bra och nyskapande. Det är även imponerande hur du har lyckats undgå teknikens utveckling som lett till allt mindre skivförsäljning eftersom det skrivs om det väldigt ofta i tidningarna. Lyssna du på dina Eagles-, Fleetwood- och Doobie-skivor och läs din OKEJ från 1976, men att säga att det inte görs någon bra populärmusik idag är bara löjligt, och flera har redan visat på det tidigare i tråden.

Jag har inte sagt att det inte finns någon bra musik, bara att det inte finns någon nyskapande

sådan. Om jag hade fel hade du väl kommit med några exempel.

ryssen (oregistrerad)
Postat

sedan.

Ny och ny... Vi kan väl sträcka oss till att man skapade varianter av en gemensam grund under ca 20 års tid.

Det som hände som kallades hip hop i New York i slutet av -70, början av 80-talet. Housemusiken i Chicago och Detroit under samma tid, det var mer nyskapande än någonsin Eagles eller FM var. Visst, mycket nytt hände under 60-talet vad gällde vit gitarrmusik, men att säga att 70-talet var så revolutionerande är väl lite att ta i? Det var väl mer att finna sig i och och förfina de nya tendenser och tekniska landvinnigar som öppnades under 60-talet?

Det är intressant att du inte anser det finnas en större bredd och mer överblödning och bastardisering av musik idag än för 30+ år sedan. Det känns som en klar indikator att du inte lyfter på rumpan och verkligen ger dig ut och lyssnar.

Populärmusik anser jag inte först och främst definieras av antalet sålda skivor eller lyssnare utan är snarare en signal om kulturella rötter och tradition. Annars skulle vi snarare tala om topplistemusik.

En större estetisk mångfald, som du iofs inte anser finnas, leder även till att färre skivor blir storsäljare. Det är inte så att alla köper en Rolling Stones- eller Michael Jacksonplatta idag bara för att den kommer ut. Folk har fler valmöjligheter, fler möjligheter att finna just det som passar deras smak och särskilda krav. Därför kan de som fortfarande väljer och söker sin musik, inte väntar på att matas med den, faktiskt snöa in på vilka obskyra avarter som helst, köpa sin musik direkt av små bolag, skapa nätverk via forum, labels och mailorders och på så vis hålla en vital och framåt scen vid liv utan exponering i Aftonbladet, Europaturnéer, hitlerpsykoser och 750 000 sålda enheter.

Det finns mängder av ny, fräsch populärmusik som inte har det minsta att göra med varken pop, rock eller band. Återigen verkar du mer sakna den vite mannen med en gitarr på magen och gummistövlarna tryggt nedsjunkna i en 50-årig tradition av låtskriveri, manér och enögdhet.

Postat (redigerat)
Jag har inte sagt att det inte finns någon bra musik, bara att det inte finns någon nyskapande

Ja men nyskapande hur då? Hela noise pop-genren är ju nyskapande eftersom den skiter i verser, refränger och stick utan är bara snyggt kaos. Menar du nyskapande i valet av instrumentering och arrangemang, kolla in electro pop eller hela den elektroniska scenen, inga akustiska gitarrer och munspel där inte. Redan nämnda Justice och Daft Punk och liknande band är ju mycket populära, och det får väl ses som nyskapande? Imogen Heap gör också populär musik som i vissa avseenden även den är nyskapande, kolla in Hide and Seek till exempel. Muse blandar friskt metal, pop och rock med lugnare ballader och använder sig av traditionell instrumentering men ett väldigt eget sound med speciell sång och de typiska Muse-syntharna.

Så ja du har fortfarande fel och jag misstänker att om inte de exempel som redan nämnts är tillräckligt så lär inte mitt inlägg övertyga dig heller. Men det tror jag säger ganska lite om musiken faktiskt.

Redigerat av Overkill
ryssen (oregistrerad)
Postat

http://www.myspace.com/svartegreiner

http://www.myspace.com/uktrendsthrenody

http://www.myspace.com/badsectorbadsector

http://www.myspace.com/dreadwords

http://www.myspace.com/kassettbolagetsvartpyramid

Bara några få exempel på sånt som låter relativt nytt och är relativt färskt.

Jag finner det fortfarande intressant att du inte anser den svettiga 70-tals AOR du påtalat vara bakåtblickande och sakna framåtanda. Kan du svara på vad som var så progressivt med Eagles sound medan den tattiga uppgraderingen av hip hop kallad Grime som slog för ett par år sedan inte är framåtskridande?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.