Anders F Postat 21 juli 2009 Postat 21 juli 2009 Hejsan alla gitarrkunniga Har en Ibanez performance stålsträngad. Jag är inte alls nöjd med hur den låter. Den är hård, bumligt låg/mellanregister och vass diskant. När jag har nya strängar så blir det bättre, men inte perfekt. Lyssnade på en kompis martin gitarr och den va inte alls så som min utan den lät "rätt". Vad kan jag göra? Finns det några strängar som är extra bra för detta? Eller något annat hokus pokus ni känner till 🙂 Blev tipsad om att byta locket, men det kostar nästan lika mycket som gitarren gjorde när den köptes 🙂 MVH Anders
DieHard (oregistrerad) Postat 22 juli 2009 Postat 22 juli 2009 Om det inte låter bra med redan bra strängar på så lär inte det i alla fall göra någon skillnad. Är det inte bättre att du säljer den och köper en annan som du gillar bättre? Och du byter locket och fortfarande inte är nöjd så har du verkligen kastat stålarna i sjön.
Anjou Postat 22 juli 2009 Postat 22 juli 2009 Hej! Med just akustiska gitarrer anser jag att klyschan "man får vad man betalar för" stämmer ganska bra. Därmed inte sagt att dyrast är bäst, men man märker väldigt lätt skillnad på bra och mindre bra byggda ackgitarrer. Nu vet jag inte hur din gitarr låter, så frågan är väl: Har den alltid låtit såhär, eller har den blivit sämre tidvis? Det finns säkert en massa tips och tricks som med allt annat, men för mig låter det som drastiska och dyra åtgärder för ett osäkert resultat att börja bygga om sin gitarr. Beroende på hur du ska använda gitarren är du ju mer eller mindre beroende av dess naturliga klang, men det behövs nog inte nämnas till dig 😉 ----Köpråd----behöver ej läsas om det inte är aktuellt------- Om du är i köptankar så kan jag åtminstonde komma med lite tips, för man behöver inte springa iväg och köpa en Martingitarr. Det finns billigare alternativ som låter enormt bra. Jag köpte själv en Furch D40-cm Deras billigaste modell, tror MB har den för 6750:-. Den har ett rikt ljud och är skön att spela på, jag hittade inget under 11000:- när jag provade ut gitarrer som jag gillade mer än denna. Är det för dyrt finns ett märke som heter Simon & Patrick som har bra gitarrer runt 3000-4000. Många verkar gilla Tanglewood (Jam´s husmärke tror jag), har dock inte provat dem ordentligt. Mitt tips blir det vanliga, ta god tid på dig och jämför alla olika modeller om du ska köpa. Det är en djungel därute. Mvh Erik
Anders F Postat 22 juli 2009 Trådstartare Postat 22 juli 2009 Om det inte låter bra med redan bra strängar på så lär inte det i alla fall göra någon skillnad. Är det inte bättre att du säljer den och köper en annan som du gillar bättre? Och du byter locket och fortfarande inte är nöjd så har du verkligen kastat stålarna i sjön. Så sant, men det kostar ju så jäkla mycket 😉 Typiskt att detta instrument ska vara så vanligt förekommande, annars hade man ju kunnat låna martin-gitarren. Men jag ska ändå låna den hur eller hur för att testa tror jag. Man kanske skulle gå upp i strängtjocklek också innan man gör något annat, det kostar ju iaf inte så himla mycket att prova. Byta lock är inte aktuellt på grund av det du säger, så den tanken släppte jag direkt när jag fick höra priset på det 🙂 MVH Anders
Anders F Postat 22 juli 2009 Trådstartare Postat 22 juli 2009 Hej! Med just akustiska gitarrer anser jag att klyschan "man får vad man betalar för" stämmer ganska bra. Därmed inte sagt att dyrast är bäst, men man märker väldigt lätt skillnad på bra och mindre bra byggda ackgitarrer. Nu vet jag inte hur din gitarr låter, så frågan är väl: Har den alltid låtit såhär, eller har den blivit sämre tidvis? Det finns säkert en massa tips och tricks som med allt annat, men för mig låter det som drastiska och dyra åtgärder för ett osäkert resultat att börja bygga om sin gitarr. Beroende på hur du ska använda gitarren är du ju mer eller mindre beroende av dess naturliga klang, men det behövs nog inte nämnas till dig 😉 Mvh Erik Hej Erik Jo, en ny gitarr lär det bli så småningom, men just nu finns det andra saker jag vill köpa för framtida jobb osv. Om min gitarr alltid har låtit såhär är nog svårt för mig att säga då min krav och hur bra jag hör saker har utvecklats en hel del sen jag fick den. Men den lät säkert bättre förr då den fått sig några smällar. Men jag tycker mig höra detta "problem" i många stålsträngade gitarrer idag i den lägre prisklassen. Men jag ska låna min kompis martin gitarr (eller han får renare sagt komma hit och spela in för jag vågar nog inte låna den själv) och kolla om det verkligen är det ljudet jag är ute efter och då har jag ju sedan en referens när jag är ute i affärerna och lyssnar + att jag har uteslutit mig som felande länk. Ska även testa tjockare strängar då jag tror det är 0.10 nu eller kanske till och med 0.9. Ska gå upp till 0.11. Det kostar ju som sagt inte så mycket iaf att prova 🙂 MVH Anders
Anjou Postat 22 juli 2009 Postat 22 juli 2009 Låter som en god idé. Inte helt fel att snålåka lite på en martin+gitarrist ett tag då 😉 Ang. strängtjocklek så låter det väldigt tunt med 0.09. Jag brukar mena att 0.10 är mellanmjölk för elgitarr och 0.12 för ackgitarr. Så snåla inte på den fronten. /Erik
Anders F Postat 22 juli 2009 Trådstartare Postat 22 juli 2009 Låter som en god idé. Inte helt fel att snålåka lite på en martin+gitarrist ett tag då 😉Ang. strängtjocklek så låter det väldigt tunt med 0.09. Jag brukar mena att 0.10 är mellanmjölk för elgitarr och 0.12 för ackgitarr. Så snåla inte på den fronten. /Erik Då ska jag testa ett par 0.12 or på min stålsträngade 🙂 MVH Anders
kolin Postat 22 juli 2009 Postat 22 juli 2009 En annan fördel som blir när du ändrar strängtjocklek är du oftast måste ställa om stränghöjden lite genom halsjustering. Det kommer att förändra ljudet litegrann. Ibland inte så mycket att det hörs, men väl värt ett försök. Kolin
Nikolaus Postat 22 juli 2009 Postat 22 juli 2009 (redigerat) Testa att spela med olika plektrum, fingerköttet, naglarna, tejpade fingrar, antalet fingrar i anslaget osv. Redigerat 22 juli 2009 av Nikolaus
Anders F Postat 22 juli 2009 Trådstartare Postat 22 juli 2009 En annan fördel som blir när du ändrar strängtjocklek är du oftast måste ställa om stränghöjden lite genom halsjustering. Det kommer att förändra ljudet litegrann. Ibland inte så mycket att det hörs, men väl värt ett försök.Kolin hm... Då får vi bara hoppas jag kan ställa om strängöjden på denna 😏 HAr aldrig gjort det på annat än på elgitarr, men det ska nog gå bra. Nikolaus - Har testat allt möjligt, dock inte tejpade fingrar, men vid plektrumspel så går jag alltid igenom några olika plektrum 😆 MVH Anders
Elof (oregistrerad) Postat 22 juli 2009 Postat 22 juli 2009 Byt gitarr är ju det självklara. Det kan även funka att: Spela lösare Lägga lite tidnings/hushållspapper i gitarren Micka längre ifrån gitarr och med en annan vinkel mot där du slår an strängarna Använda en mick med mindre diskant Använda en långsammare mick och preamp (rör, eller nåt annat långsamt tex åt nevehållet) /E
Anders F Postat 22 juli 2009 Trådstartare Postat 22 juli 2009 (redigerat) Byt gitarr är ju det självklara. Det kan även funka att: Spela lösare Lägga lite tidnings/hushållspapper i gitarren Micka längre ifrån gitarr och med en annan vinkel mot där du slår an strängarna Använda en mick med mindre diskant Använda en långsammare mick och preamp (rör, eller nåt annat långsamt tex åt nevehållet) /E Hejsan Bra tips du kommer med! Har dock testat alla sakerna utom det med pappret, det va nytt 😏 Ska testa det om det fortfarande är såhär efter strängbytet. MVH Anders Redigerat 22 juli 2009 av Gizmozis
kolin Postat 22 juli 2009 Postat 22 juli 2009 Jag vet att Wallentoft, den gamla Axewitchsångaren, bytte ut stallet mot en nedfilad glasspinne. På det sättet fick han ett sprött 80-tals sound som inte var vasst. Däremot blev det problem med intoneringen. Men kan man leva med det så kanske du ändå ska testa när du håller på som bäst. Kolin
Anders F Postat 22 juli 2009 Trådstartare Postat 22 juli 2009 Jag vet att Wallentoft, den gamla Axewitchsångaren, bytte ut stallet mot en nedfilad glasspinne. På det sättet fick han ett sprött 80-tals sound som inte var vasst. Däremot blev det problem med intoneringen. Men kan man leva med det så kanske du ändå ska testa när du håller på som bäst. Kolin Intoneringen är grymt viktig för mig då jag ofta använder capo 😕 Brukar dubba gitarren med capo också. MVH Anders
kolin Postat 22 juli 2009 Postat 22 juli 2009 Jepp, jag har oxå en känsla av att min ack låter lite sprödare med capo, och det vore väl logiskt då mensuren blir kortare? Kolin
mietek Postat 22 juli 2009 Postat 22 juli 2009 (redigerat) Finns väldigt få billiga akustiska som håller måttet, av de jag testat. Köpte en Tanglewood för 3-4 som är helt ok och som många tycker låter grymt, Tycker den är lite bumlig i basen, men förövrigt jävligt najs. Min personliga favorit i budgetklassen är faktiskt en fendermodell, vet inte exakt modellbetäckning på den, men förmodligen en i classicserien. Jävligt gött fokuserat lågt och mellanregister, kan va på gränsen till vass men inget som inte går att fixa i mix. Men om du kör på den du har, som redan sagt fast med tillägg, * Flytta "Bak" micen från halsen * Flytta micen lite längre ifrån gitarren, förutsatt att rummet inte låter bedrövligt. * Tjockare plektrum brukar ge mindre diskant * Tjockare strängar * Spela längre upp mot halsen Redigerat 22 juli 2009 av mietek
Anders F Postat 22 juli 2009 Trådstartare Postat 22 juli 2009 Finns väldigt få billiga akustiska som håller måttet, av de jag testat.Köpte en Tanglewood för 3-4 som är helt ok och som många tycker låter grymt, Tycker den är lite bumlig i basen, men förövrigt jävligt najs. Min personliga favorit i budgetklassen är faktiskt en fendermodell, vet inte exakt modellbetäckning på den, men förmodligen en i classicserien. Jävligt gött fokuserat lågt och mellanregister, kan va på gränsen till vass men inget som inte går att fixa i mix. Men om du kör på den du har, som redan sagt fast med tillägg, * Flytta "Bak" micen från halsen * Flytta micen lite längre ifrån gitarren, förutsatt att rummet inte låter bedrövligt. * Tjockare plektrum brukar ge mindre diskant * Tjockare strängar * Spela längre upp mot halsen Hejsan Tack för tipsen. Problemet är nog dock inte inspelningen då gitarren låter som den gör liksom, jag menar akustiskt. Är en karaktär över den som inte låter bra. Bytte strängar idag, och det hjälpte inte. Karaktären är kvar! Är nog att fundera på en annan gitarr helt enkelt om jag ska komma dit jag vill. MVH Anders
ManJIT Postat 22 juli 2009 Postat 22 juli 2009 Har en Ibanez performance stålsträngad. Jag är inte alls nöjd med hur den låter. Den är hård, bumligt låg/mellanregister och vass diskant. När jag har nya strängar så blir det bättre, men inte perfekt. Lyssnade på en kompis martin gitarr och den va inte alls så som min utan den lät "rätt". Skulle behöva lite förtydligande. Har du spelat in med båda gitarrerna under samma förutsättningar och jämfört? Eller är det när du lirar fritt som du tycker ljudet skiljer sig? Några saker att testa ... Hur mickar du? Det är ju lite pill med att micka en akustisk gitarr. Det senaste jag gjort är att ha micken på längre avstånd än man oftast ser i instruktioner. Över en meter iaf. Sen gör det stor skillnad för hur mycket boom- och plektrum-ljud du får hur långt upp på halsen du riktar micken. 12:e bandet hör man alltid men det kan vara värt att flytta den till 10:e. Var på gitarren spelar du? Både sträng- och plektrum-ljud ändras ganska mycket av var du drar med plektrumet. Långt bak, rakt över ljudhålet eller långt fram. Testa att ändra, även om det kan bli obevämt att spela på ett ovant sätt. Capodaster ger fin klang Har du kört med capodaster? Det är mitt bästa trick att få skön klang i guran. Jag har rätt ljus sångröst så i mitt fall passar det att transponera upp rätt högt. Men redan på andra bandet så får man mycket mer briljans i ljudet tycker jag. Du behöver ju inte transponera dina låtar, bara transponera gitarren ta ackorden högre upp. Enklast att hitta ackorden är att sätta capon på femte bandet eftersom ett E då blir ett A.
Anders F Postat 22 juli 2009 Trådstartare Postat 22 juli 2009 (redigerat) Skulle behöva lite förtydligande. Har du spelat in med båda gitarrerna under samma förutsättningar och jämfört? Eller är det när du lirar fritt som du tycker ljudet skiljer sig? Några saker att testa ... Hur mickar du? Det är ju lite pill med att micka en akustisk gitarr. Det senaste jag gjort är att ha micken på längre avstånd än man oftast ser i instruktioner. Över en meter iaf. Sen gör det stor skillnad för hur mycket boom- och plektrum-ljud du får hur långt upp på halsen du riktar micken. 12:e bandet hör man alltid men det kan vara värt att flytta den till 10:e. Var på gitarren spelar du? Både sträng- och plektrum-ljud ändras ganska mycket av var du drar med plektrumet. Långt bak, rakt över ljudhålet eller långt fram. Testa att ändra, även om det kan bli obevämt att spela på ett ovant sätt. Capodaster ger fin klang Har du kört med capodaster? Det är mitt bästa trick att få skön klang i guran. Jag har rätt ljus sångröst så i mitt fall passar det att transponera upp rätt högt. Men redan på andra bandet så får man mycket mer briljans i ljudet tycker jag. Du behöver ju inte transponera dina låtar, bara transponera gitarren ta ackorden högre upp. Enklast att hitta ackorden är att sätta capon på femte bandet eftersom ett E då blir ett A. Hejsan Det är det akustiska ljudet som jag lyssnat efter, jag är lite så att jag tycker inte det är lönt att ställa fram en mikrofon oberoende vart du ställer den om inte källan låter bra 😉 Jag mickar gitarr lite olika beroende på hur jag vill fånga upp den. Ibland tolfte bandet riktat snett mot ljudhålet, ibland stereoupptagning, och ibland bandmikrofon. Jag spelar nog strax under mitten mot stallet till på gitarren kan jag tänka mig, men jag ska medvetet testa olika placeringar med handen. Jag använder capo yes 😉 MVH Anders EDIT: Metallisk är nog ett bra sätt att förklara ljudet ur den 😄 Redigerat 22 juli 2009 av Gizmozis
ManJIT Postat 22 juli 2009 Postat 22 juli 2009 Det är det akustiska ljudet som jag lyssnat efter, jag är lite så att jag tycker inte det är lönt att ställa fram en mikrofon oberoende vart du ställer den om inte källan låter bra 🙂 OK. För det brukar vara så att en gitarr som inte låter så himla bra ensam och vid fritt spel kan ge grymma spår i en mix. Jag köpte medvetet en parlor-gitarr för att få lite mindre botten och mer briljans. Den låter inte lika fylligt som min polares jumbo-Ibanez när jag spelar fritt, men när jag spelar in ... Jag brukar högpassfiltrera de akustiska gitarrerna ganska hårt om jag har mer än ett kompinstrument. Jag använder capo yes 🙂 Såg det i tråden efter att jag skrivit. Sorry. Kom in ett stim och glömde vad som skrivits innan 😉.
ManJIT Postat 22 juli 2009 Postat 22 juli 2009 Jag köpte själv en Furch D40-cmDeras billigaste modell, tror MB har den för 6750:-. Den har ett rikt ljud och är skön att spela på, jag hittade inget under 11000:- när jag provade ut gitarrer som jag gillade mer än denna. Jag kan gå i god för Furch. Fina gitarrer. Har dock inte spelat in med en Furch. Mitt tips blir det vanliga, ta god tid på dig och jämför alla olika modeller om du ska köpa. Det är en djungel därute. Ja, jag satt i fyra timmar i butiken och spelade på den gitarrmodell jag hade börjat bestämma mig för. Sen gick jag hem och funderade i en vecka till. Det är så mycket som ska stämma. Klang, tjocklek, utseende, pris ... Man ska verkligen bli sugen på att spela när man ser sin gitarr. Så det låter som läge för ett gitarrbyte, Gizmozis. Du kan mycket väl hitta något begagnat som inte är dyrt men som passar dig. Jag köpte min ögonsten begagnad. Killen som sålde blev lättad av att någon skulle börja spela på den igen. Han hade ångest över att den stått ospelad så länge 😉.
mickestrang Postat 22 juli 2009 Postat 22 juli 2009 gitarrister priser............. "Behöver" man en gitarr för 6000 kr+ så tror jag att det är dags att se över sina gitarrkunskaper. När jag spelade elgitarr som bäst trodde jag nog att pedalerna för gitarristen. Spelar numer på en skitgitarr och det låter bättre nu än när jag var 15 och trodde att jag var Clapton/Knopfler. Om en klåpare spelar på en 87000 kr´s gitarr låter det nog inte så bra tror jag...
Anders F Postat 22 juli 2009 Trådstartare Postat 22 juli 2009 gitarrister priser............. "Behöver" man en gitarr för 6000 kr+ så tror jag att det är dags att se över sina gitarrkunskaper. När jag spelade elgitarr som bäst trodde jag nog att pedalerna för gitarristen. Spelar numer på en skitgitarr och det låter bättre nu än när jag var 15 och trodde att jag var Clapton/Knopfler. Om en klåpare spelar på en 87000 kr´s gitarr låter det nog inte så bra tror jag... Nu är det ju inte elgitarr jag pratar om. En elgitarr tycker jag är lättare att komma undan med en billigare. Men sen kanske vi inte lyssnar på samma sätt heller. Och så dålig är jag inte på att spela gitarr 😉 MVH Anders
mickestrang Postat 22 juli 2009 Postat 22 juli 2009 Jag menar inte riktigt så hårt som mina ord i tidigare inlägg lät. Jag menar bara...stirra inte er blinda på att märke/pris osv. Är så trött på alla som säger att den och den gitarren låter så bra och den kostar bars 8795 kr.... Min gamla gitarrläarae får den jävligaste Korea-nylonen att låta bra Hörde Wakenius spela på en vanlig Japan Fender, lät underbart... Så min poäng är skit i gitarren (till en viss gräns), satsa på bra gitarrspel och bra mickar och kunskap kring inspelningen. Mvh Mikael Strang
laxlaxlax Postat 22 juli 2009 Postat 22 juli 2009 Jag menar inte riktigt så hårt som mina ord i tidigare inlägg lät. Jag menar bara...stirra inte er blinda på att märke/pris osv.Är så trött på alla som säger att den och den gitarren låter så bra och den kostar bars 8795 kr.... Min gamla gitarrläarae får den jävligaste Korea-nylonen att låta bra Hörde Wakenius spela på en vanlig Japan Fender, lät underbart... Så min poäng är skit i gitarren (till en viss gräns), satsa på bra gitarrspel och bra mickar och kunskap kring inspelningen. Mvh Mikael Strang Håller med på elguror. Men inte akustiska. Finns det slipade strängar till akustiska? Tycker det blir göttigare ljud med mindre diskant. Jag är annars generellt fiende med diskant - brukar inte alls byta strängar av den anledningen.
Guitar Nilsson Postat 22 juli 2009 Postat 22 juli 2009 Om du verkligen har 0.09 strängar får du knappast bra ljud i någon akustisk gitarr. 0.12 Martinsträngar bör förändra ljudet en hel del till det bättre. 😉
Anders F Postat 22 juli 2009 Trådstartare Postat 22 juli 2009 Om du verkligen har 0.09 strängar får du knappast bra ljud i någon akustisk gitarr. 0.12 Martinsträngar bör förändra ljudet en hel del till det bättre. 🙂 Satt på sådana, men det metalliska är ändå kvar 😉 MVH Anders
DieHard (oregistrerad) Postat 22 juli 2009 Postat 22 juli 2009 Så min poäng är skit i gitarren (till en viss gräns), satsa på bra gitarrspel och bra mickar och kunskap kring inspelningen. Men nu är det så att han inte skiter i guran. Det var därför han startade den här tråden. Sen om du hört lite av vad Anders har gjort så skulle du inte säga satsa på gitarrspel eftersom det inte är är där det brister. Sen är han kunnigare än många andra här när det kommer till inspelning och mixning.
Anders F Postat 23 juli 2009 Trådstartare Postat 23 juli 2009 Nu j-klar hör ni. Nu börjar det bli bättre ljud ur den 😄 Hårdheten satt runt 1khz och kom av någon slags resonans inne i gitarren. Så istället för ditt tips om papper elof så tryckte jag in en hel handuk. Och visst tusan lät den bättre. Inte perfekt, men en bra bit på väg! Ska nu kika lite på olika plektrum och testa. MVH Anders
Guitar Nilsson Postat 23 juli 2009 Postat 23 juli 2009 Om gitarren är ganska ny kommer den troligen att låta bättre ju mer du spelar på den, skillnaden kan bli typ enorm... Kompisen köpte för länge sen en Martin, den var jääävligt dyr då. Han hade sen förut en gammal stor och väl inspelad Bjärton akust. När han haft Martinen ett tag tyckte han den lät så tunt jämfört med den nya dyra Martinguran att han annonserade ut Martinen, inte värt pengarna tyckte han. Jag hörde också hur mycket sämre Martinen lät jämfört med Bjärtonen. Men ingen köpte den trots ett skapligt prisdump, så den blev kvar. När det gått drygt ett år kanske tom två?)hade Martingitarren fått en ton som var mycket större och vackrare än Bjärtonens. Sklinnaden var otrolig. Och Bjärtonguran hade inte ändrat ljud, den låter lika bra än i dag, fast inte lika bra som Martingitarren. Spela ofta och hårt på Ibanesen kanske träet svänger in sig till det bättre.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.