Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Go kväll!

Satt och pilade med Cubase idag. Kom till något projekt på hårddisken som jag skapat i mitt gamla Cubase LE (1) och skulle ta in det i Cubase Essential 4 som jag köpte i våras. Det var inga problem att få in projektet, men när tryckte på Play på Transportpanelen så rörde sig bara staplarna, men inget ljud kom. Jag skapade denna låt med mitt E-mu 1616-ljudkort i kombination Cubase LE (1) och nu kör jag med M-Audio FTU och Cubase Essential 4 alltså.

De Ins och Outs som dök upp stämde inte med det nya ljudkortets benämningar. Nu hette det BUS IN och IN 1 och IN 2. Men mitt nya kort kallar dem för Stereo In 1, Mono In 1, Mono In 2 och Stereo In t.ex. Försökte ändra, men det gick inte.

Fixar Ins och Outs på mitt nya ljudkort M-Audio FTU utan problem mellan låtar inspelade på olika sätt, med olika anslutningar, alla inspelade i Cubase Essential 4. Men enklast är ju att ha samma inkopplingar hela tiden, sätta upp alla anslutningar i tablån direkt och inte ändra dem (om det inte är nödvändigt). Spara som ett preset är ju behändigt.

Men hur jag ska göra med det gamla projektet - att få det att öppnas användbart i nya Cubase Essential 4 vet jag inte...

Hur göra? Säkert nåt elementärt...

🙂

//:debatt

Redigerat av debatt
Annons
Postat

Hej,

Hade liknande situation nar jag bytte fran LE till Essential 4 (via LE4 - don't ask, long story...) och aven hade nytt ljudkort...

Funderade ett tag pa att brottas med problemet, men eftersom jag bara anvander Cubase for audio - gor alla instrument i Reason - var det enklare att deleta alla gamla LE projekt (har dom dock pa backup..) och borja om fran borjan.

Note: deletade bara project filerna, inte audio filerna!

Skapar helt enkelt nya projekt i Essential 4 och suger in dom gamla ljudfilerna..

Det ar sa pass annorlunda set-up fran LE till Essential att jag tror att Cubase sjalv har svart att konvertera; typ, LE strategin med Sends och Inserts som "kopplingar" versus Essential strategin med Fx tracks...

S

Postat (redigerat)

Grejen e att på just den låten har jag alla filer som audio också, men inte sången... den raderades av misstag när jag skulle försöka rädda min gamla laptop m hj av en tekniker.

Jag skulle kunna avinstallera Cubase Ess 4, avinstallera Add drums, installera Cubase LE (1) igen och fixa klart den där låten, avinstallera Cubase LE (1), installera Cubase Ess 4 och slutligen installera Add drums igen. Om det är vad som krävs.

Redigerat av debatt
Postat
De Ins och Outs som dök upp stämde inte med det nya ljudkortets benämningar. Nu hette det BUS IN och IN 1 och IN 2. Men mitt nya kort kallar dem för Stereo In 1, Mono In 1, Mono In 2 och Stereo In t.ex. Försökte ändra, men det gick inte.

är rätt drivrutiner laddade?

såfall kan du väl bara välja nya input/output på channelstrippen?

testa annars att skapa nya spår och för över audio till dem och radera sedan de gamla

Grejen e att på just den låten har jag alla filer som audio också, men inte sången... den raderades av misstag när jag skulle försöka rädda min gamla laptop m hj av en tekniker.

Jag skulle kunna avinstallera Cubase Ess 4, avinstallera Add drums, installera Cubase LE (1) igen och fixa klart den där låten, avinstallera Cubase LE (1), installera Cubase Ess 4 och slutligen installera Add drums igen. Om det är vad som krävs.

om du bara har audiofiler så kan du importera dem separat direkt i essential som Svencanz skriver

problemet blir kanske att lägga dem på rätt plats om det är många små klipp...

om du sparar i ess4 så går de inte öppna i le senare

Postat (redigerat)

När du öppnar ett projekt som gjorts med ett annat ljudkort, så är Cubase inställt på att använda det kortet nästa gång du öppnar projektet.

Du får gå in i Cubase ljudkortsinställningar (Device Setup) och välja ditt M-Audio FTU på nytt.

Det är också därför dina gamla inputs/outputs syns också. Det är bara att gå in i VST Inputs/VST Outputs och rensa inställningarna. Lägg till de in-/utgångar du behöver i ditt nya ljudkort.

Redigerat av Linus
Postat (redigerat)

testa annars att skapa nya spår och för över audio till dem och radera sedan de gamla

om du bara har audiofiler så kan du importera dem separat direkt i essential som Svencanz skriver

Ja, mina nuvarande installerade drivrutiner till mitt nya M-Audio FTU på min nya lappis Toshiba fungerar finemang.

Problemet är att projektfilerna på den aktuella låten som är ganska exakt ett år gammal skapades med hjälp av min gamla HP lappis och mitt gamla E-mu 1616-ljudkort och mitt gamla Cubase LE (1) som bundlades med det ljudkortet. På det ljudkortet kallas in- och utgångarna i Cubaseprogrammet aldrig för mono 1, mono 2, stereo 1, stereo 2 i programmet, utan bus 1, in 1, in 2 etc. När jag öppnade projektfilen för låten i Cubase Ess 4 som jag ju nu har, så kunde man inte välja nya inputs och outputs. Mätarna rör sig och dessutom överensstämmer inte deras rörelser med filernas utseende. Det är liv men hörs inget.

Skapa nya spår?

Nej, problemet är att jag inte har audiofiler sparade separat för alla audiospåren - saknar det för sång.

Jag vill istället kunna öppna projektfilen med låtens spår från Cubase LE (1) i Cubase Ess 4.

😉

Redigerat av debatt
Postat (redigerat)
När du öppnar ett projekt som gjorts med ett annat ljudkort, så är Cubase inställt på att använda det kortet nästa gång du öppnar projektet.

Du får gå in i Cubase ljudkortsinställningar (Device Setup) och välja ditt M-Audio FTU på nytt.

Det är också därför dina gamla inputs/outputs syns också. Det är bara att gå in i VST Inputs/VST Outputs och rensa inställningarna. Lägg till de in-/utgångar du behöver i ditt nya ljudkort.

Hej Linus! Tyckte att jag försökt precis detta, att rensa sent igår, men jag ska kolla i vaket tillstånd igen.

Redigerat av debatt
Postat

föst så måste jag säga att jag har förstått ditt problem

det är du som inte förstod mitt svar och jag borde kanske skrivit tydligare

angående drivrutiner se linus inlägg

om du skapar ett nytt spår och har rätt rutiner så kan du ju troligen välja output för det spåret

och då är det bara kopiera alla filer till det nya spåret

om du sparat din le fil i ess4 och inte gjort backup på din original fil så kan du aldrig öppna den i le igen

detta skrev jag för om du hade sparat filen och sen installerat le igen och den inte gick att öppna då hade du gjort mycket jobb i onödan

Ja, mina nuvarande installerade drivrutiner till mitt nya M-Audio FTU på min nya lappis Toshiba fungerar finemang.

...Mätarna rör sig och dessutom överensstämmer inte deras rörelser med filernas utseende. Det är liv men hörs inget.

Skapa nya spår?

att rörelserna inte stämmer så är detta också ett tecken att du inte valt rätt eller ingen drivrutin

det blir då enorm latency

det finns ljud inom programmet som du ser men om du inte har valt fel rutiner skickas ju inte ljudet till rätt ljudkort

dit ljudkort funkar säkert finemang men endast om du har valt dess rutiner i cubase

JNej, problemet är att jag inte har audiofiler sparade separat för alla audiospåren - saknar det för sång.

Jag vill istället kunna öppna projektfilen med låtens spår från Cubase LE (1) i Cubase Ess 4.

du kommer inte att få tillbaks sången bara för du öppnar din le i ess4

så jag förstår inte problemet

om du har alla ljudfiler utom sången kan du också skapa ett nytt projekt i ess4 och importera alla ljudfiler du har spelat in i le

men detta är endast en nödlösning!

men det var så Svencanz jobbade

sen måste du spela in sången på nytt

Postat (redigerat)
1) angående drivrutiner se linus inlägg

om du skapar ett nytt spår och har rätt rutiner så kan du ju troligen välja output för det spåret

och då är det bara kopiera alla filer till det nya spåret

om du sparat din le fil i ess4 och inte gjort backup på din original fil så kan du aldrig öppna den i le igen

detta skrev jag för om du hade sparat filen och sen installerat le igen och den inte gick att öppna då hade du gjort mycket jobb i onödan

2) att rörelserna inte stämmer så är detta också ett tecken att du inte valt rätt eller ingen drivrutin

det blir då enorm latency

det finns ljud inom programmet som du ser men om du inte har valt fel rutiner skickas ju inte ljudet till rätt ljudkort

ditt ljudkort funkar säkert finemang men endast om du har valt dess rutiner i cubase

3) du kommer inte att få tillbaks sången bara för du öppnar din le i ess4

så jag förstår inte problemet

om du har alla ljudfiler utom sången kan du också skapa ett nytt projekt i ess4 och importera alla ljudfiler du har spelat in i le

men detta är endast en nödlösning!

men det var så Svencanz jobbade

sen måste du spela in sången på nytt

Hej igen!

1) Ja, jag ska prova det Linus skrev.

Jag vill ju kunna välja output för de gamla spåren i projektet. Jag har (ännu) inte tänkt skapa några nya spår för ännu fler instrument beträffande den gamla låten.

Jag ska bara föra över en Cub LE-projektfil till fyra projektspår i Cubase Ess 4. När jag pratar spår, menar jag instrumentspår (inkl sång).

Jag har hittills inte sparat min Cub LE-fil i Cub Ess 4.

Jag har inte Cub LE installerat, på denna min nya lappis.

Jag vill undvika att installera LE i min nya dator om det går och därmed följa Steinbergs rekommendation.

Att man inte kan öppna filer från Cub Ess 4 i Cub LE, beror på att Cub LE är ett enklare program väl? Ingen kompatibilitet den vägen.

Men om man sparat/sparar projektet i Cub LE först och sedan i Cub Ess 4, så är det väl ingen fara... När man för över ett projekt från Cub LE till Cub Ess 4, sparas inte en originalfil automatiskt som Cub LE? Då gör det ju inget att man inte kan öppna det som sparats i Cub Ess 4 i Cub LE.

Resonemanget förutsätter liksom här att man inte gör något ytterligare med låten i Cub Ess 4 som man vill ska kunna höras och hanteras i Cub LE sedan.

Tack för påminnelsen om att man inte kan öppna i LE om man varit en vända hos Cub Ess 4! 😆

2) Ja, jag ska kolla att kommunikationen med M-Audio FTU fungerar. Dvs. att det ljudkortet är valt, så att inputs och outputs känns igen.

3) Jo, för sången som är ett av projektfilens 4 projektspår kommer väl att lägga sig som ett av projektspåren i Cub Ess 4 om jag har valt rätt ljudkort i Devices?

Jag har ju sången som en av projektets 4 spår. Det är det som är "problemet".

Ja, audiospår som en nödlösning ja, därför som jag först ville prova att få upp projektfilerna istället.

Men det är väl audiofiler (wav) man skickar till varann om man jobbar över Nätet t.ex.? Knappast projektfiler som förutsätter samma program hos alla parter.

Så vad jag har sparat på hdd i Cub LE-format är ju ALLA projektfiler i Cub LE, men wav-filer endast för instrumenten, men ej för sången.

Brorsan sparade dessutom alla instrumentspåren (utom sång tyvärr, som lades på senare) som audiospår i även Ableton Live 6. Blir det generellt ännu fler problem om man jobbar i två helt olika slags program jfr med olika versioner av Cubase??

Funderar på att installera Cub LE och det gamla ljudkortet på min gamla tvångstartskrävande lappis och göra om projektets sångspår till en audiofil och spara det även som så också. Om det går... grafikkortet är helt väck nämligen. Men då har jag alla låtens spår (instrumenten och sången) som både projektfiler och audiofiler iaf. I Cubase LE.

Sången var unik och svår att återskapa. Därför vill jag kunna få in hela projektet som projektspår.

😏

Redigerat av debatt
Postat
Att man inte kan öppna filer från Cub Ess 4 i Cub LE, beror på att Cub LE är ett enklare program väl? Ingen kompatibilitet den vägen.

När man för över ett projekt från Cub LE till Cub Ess 4, sparas inte en originalfil automatiskt som Cub LE? Då gör det ju inget att man inte kan öppna det som sparats i Cub Ess 4 i Cub LE.

3) Jo, sången som är ett av projektfilens 4 projektspår kommer väl att lägga sig som ett av projektspåren i Cub Ess 4 om jag har valt rätt ljudkort i Devices?

Jag har ju sången som en av projektets 4 spår. Det är det som är "problemet".

Men det är väl audiofiler (wav) man skickar till varann om man jobbar över Nätet t.ex.? Knappast projektfiler som förutsätter samma program hos alla parter.

Så vad jag har sparat på hdd i Cub LE-format är ju ALLA projektfiler i Cub LE, men wav-filer endast för instrumenten, men ej för sången.

Brorsan sparade dessutom alla instrumentspåren (utom sång tyvärr, som lades på senare) som audiospår i även Ableton Live 6. Blir det generellt ännu fler problem om man jobbar i två helt olika slags program jfr med olika versioner av Cubase??

ja det är ingen bakåtkompatibilitet

eventuellt kan man spara filen under save as till en tidigare version(går i sibelius tex)

men detta vet jag ej

det borde inte sparas en originalfil i le format automatiskt

men det kommer nog en varning innan an skriver över den

jag har svårt att tro att dina sångaudiofiler skulle ligga med i projektfilen

kanske är det så

men jag gissar att om du inte har med ljudfilerna för sången så är de förlorade

men du kan se på filstorleken om det även ligger audio med

enklaste sättet att jobba med samma projekt i olika program är att exportera varje spår som hela audiofiler som startar på exakt samma ställe

och sen kan man enkelt importera dem mellan alla program

de ska ju också ha samma samplerate och bitdjup men detta kan man i nödfall konvertera

Postat (redigerat)
1) det borde inte sparas en originalfil i le format automatiskt

men det kommer nog en varning innan man skriver över den

2)jag har svårt att tro att dina sångaudiofiler skulle ligga med i projektfilen

kanske är det så

3) de ska ju också ha samma samplerate och bitdjup men detta kan man i nödfall konvertera

1) Synd, trodde det funkade som i Word. Men då får jag se till att spara i Cub LE först, sedan kopiera LE-filen inom LE, döpa den nya LE-filen och först därefter spara den i Cub Ess 4.

OM jag ska bry mig om att installera Cub LE nånstans.

2) Var skulle den annars finnas? Projektfilen verkar innehålla alla spåren - bas, trummor, piano och sång. Åtminstone om jag döpt dem rätt. Ska kolla på't. Den ska ligga i en audiofilmapp, menar du... Får koppla in här och se.

3) Mycket viktig synpunkt!! Som jag fått brorsan att inse... han jobba(de) alltid med 16 bits och 44.1 kHz för att hans duokompis sa att det inte spelade nån roll för ljudkvaliteten. Själv gör jag alltid allt i 24 bits och 48 kHz. Såg att det fanns konverteringsfunktion, men det är bra att köra samma helt klart! För när jag konverterade hans material in till mitt, inte lät det bättre, alltså inte lät hans plötsligt 24 bits och 48 khz, det var ju "bara" det att det gick att använda i min låt.

Redigerat av debatt
Postat
1) Synd, trodde det funkade som i Word. Men då får jag se till att spara i Cub LE först, sedan kopiera LE-filen inom LE, döpa den nya LE-filen och först därefter spara den i Cub Ess 4.

OM jag ska bry mig om att installera Cub LE nånstans.

2) Var skulle den annars finnas? Projektfilen verkar innehålla alla spåren - bas, trummor, piano och sång. Åtminstone om jag döpt dem rätt. Ska kolla på't. Den ska ligga i en audiofilmapp, menar du... Får koppla in här och se.

du kan göra backup genom att kopiera hela originalmappen eller spara den nya filen från ees4 under annat namn

du behöver inte öppna den i le

projektfilen innehåller endast info om var filerna ligger

om du inte har kvar original audiofilerna kommer man se på spåren i cubase var filerna ligger men den är tom

fast garageband (som typ är logic le) har all audio i sin projektfil så kanske har även cub le det

Postat (redigerat)

En bra grej och en dålig.

Först det braiga. Projektfiler är ju de som tar upp cirka 14 kB och sånt, wav (ljudfiler) runt 78 mb t.ex. Så även betr låten jag talar om.

Jag är rätt ute då va?

Jag klickade på projektfilen/-filerna och tror du inte på sjutton att även Vocals fanns med där!!

Jag tog alltså in låten - skapad i Cub LE - inkl dess Vocalsspår in till Cub Ess 4.

Så det kanske går att rädda och jobba vidare med då utan att ta om sången, menar jag!

😕

Stängde därpå ned den filen. Var väl rädd om den, ville bara kolla att sången fanns i projektet sådär.

Sedan gick jag till en projektfil som "bara" hade kompet utan sång (samma låt) och ändrade till M-Audios drivrutiner t.ex. Tryckte på Transportpanelens Play och vips hördes hela kompet i högtalarna. Det stod överst Cubase LE v 1.1.1.7 nånting och det var öppnat i Cub Ess 4 rakt av, Piece of en kaka.

Nu det dåliga. 😕 Skulle sedan höra lite på en ny låt jag gjort och trots att jag hade de rätta inställningarna för drivrutiner, ins och outs, sample rate osv. så hördes inte ett skit! Försökte lyssna på andra filer, den gamla låten med både komp och sång - gick inte, den gamla låten, men bara kompet då da - gick inte heller, trots att det gick förut. Sedan kunde jag inte ens skifta presetinställning i ljudkortets in/out-kombinationer (man har ju skapat några olika). Det var låst och ljudet försvann helt på annat och fladdrade som 17 när jag stängde av datorn. Allt trots att det stod att det inte var något fel på ljudkortet.

Startade om och den kunde spela upp en YouTube-snutt klanderfritt. Varför låste sig allt sådär?

Förhoppningsvis kan jag ta projektfilerna inkl sång och få ihop det här till slut.

Utan att behöva installera Cub LE, som låten gjordes i.

Alla dessa filer jag pratar om ligger på en extern hdd, wav-varianterna finns på cdr. Som wav har jag dock ej sången separat, som sagt...

Sedan har jag hela låten wavmastrad på olika ställen.

Men jag vill förbättra den lite - remix, remastering - därav öppnandet av projektet igen.

Vill korrigera här:

Jag pratade tidigare om att det fanns fyra filer - separata instrument-/sångspår, sparade i Cub LE. Så trodde jag iaf, men det visade sig att det var fel.

De fyra filerna var: 1) Kompet i stereo ensamt. 2) Kompet plus sång i mono version 1. 3) Kompet plus sång i mono version 2. 4) Identiskt sparad fil av 3-an av säkerhetsskäl.

Min bror hade dock de TRE separata instrumentspåren sparade dels i projektform och dels som stora wav-filer (audio), men då i Ableton Live 6 fullversion!

Sedan har ju jag sången skapad i Cub LE. Så... det bästa är väl att föra över audiofilerna (bas, trummor,piano) han hade på cdr till ett nyöppnat projekt i mitt Cub Ess 4 [=Audiotrack 1,2,3] och sedan föra över sången på audiotrack 4. Eller kanske föra över de tre audiospåren han hade på cdr till tre separata nya audio tracks i den redan befintliga filen 3 (eller 4) ovan, i Cub Ess 4. Får se vad det blir. Tänker högt.

😮

Redigerat av debatt
Postat (redigerat)

Under tiden jag storstädar här - golv och slänger papper i några dagar... en liten fundering:

Med anledning av att jag kunde spela upp den i Cubase LE skapade kompinstrumentfilen direkt i Cub Ess 4 efter att ha satt rätt drivrutiner (M-Audio FTU, nytt ljudkort) första gången - men inte när jag gick in den andra gången och skulle göra "likadant", så undrar jag om det har någon betydelse i vilken ordning man gör grejerna??

Det verkar så.

Ska man ställa in drivrutinen i Device Setup i Cub Ess 4 först eller efter att man laddat in filen?

Eller vad kan det ha berott på att det inte funkade att få igång filen den andra gången?

😉

Redigerat av debatt
  • 1 månad senare...
Postat

Nu har jag testat med en hel del andra filer ytterligare som jag också skapat med Cubase LE, viktiga filer, en hel del låtar som ska vara med på skivan!! Jag har valt M-Audio som mitt nya ljudkort och med M-Audios drivrutiner såsom du säger här. Och mycket riktigt så ändras då outputs och inputs på rätt sätt i Cubase Essential 4 i enlighet med det nya ljudkortets bestyckning. Men likväl... det kommer inget ljud alls i hörlurarna.

Man måste ju kunna byta från Cubase LE till Cubase Ess 4 och samtidigt byta ljudkort från E-mu 1616 till M-Audio FTU och fortsätta arbeta med projektfiler skapade för låtar i Cubase LE.

🤪

Postat
Lägg till de in-/utgångar du behöver i ditt nya ljudkort.

Och det är alltså dom då som kablarna är anslutna till?

T.ex. är mikkablarna anslutna till input i och 2 på fronten, så då väljer jag dessa som inputs.

Dessutom är stereopar 1 ut den kabel som går till stereon och stereopar 2 den kabel som går till mina minihögtalare (Koss).

Därför har jag även stereo out 1 och stereo out 2 angivna. för mitt M-Audio FTU, som nu är det ljudkort som ska spela upp vad som skapades med E-mu 1616.

Men headphones?

De räknas ju bara som..."headphones", de finns ju inte att välja som output 1, 2 eller 3 för ljudkortet, eller?!

Kommer inget ljud i dem.

Tyvärr så rör sig bara staplarna på audiospåren också, men inget ljud i stereons högtalare.

Dessutom rör sig staplarna i tiden INNAN ljudet kommer också, i förväg alltså...

Hmm. 🤪

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.