Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har en 16 kanals mixer med insert plugar på varje kanal. Dessa skulle jag vilja använda enkelt, aha patcha ut dem tänkter jag då 😄 . Men finns det inga Patchbayar som kan ta i mot en stereo TRS och splita den till två mono en för "tip" och en för "ring"???

Har försökt läsa internets alla pdf:er på området men hittar inte vad jag söker! 🙂 -hur gör ni ???

Tacksam för svar!!!

MVH Oreh

Annons
Postat

Du använder helt enkelt en insertkabel (TRS i ena änden och 2st TS i andra) som får gå från mixern till två kanaler på patchbayen.

Exempelvis HOSA STP-201, STP-802 (multi för 4st insertjack) eller STP-803-Pro (också multi för 4st insertjack).

Vill du hellre pilla ihop kablar själv, så finns instruktioner om kopplingen HÄR.

ryssen (oregistrerad)
Postat
Men finns det inga Patchbayar som kan ta i mot en stereo TRS och splita den till två mono en för "tip" och en för "ring"???

Problemet i det fallet du hittar en enhet som tillåter detta blir ju att om du har en TRS-TRS kabel konstant liggande från insert till patchbay så klipper du ju permanent signalen på den kanalen så vill du inte ha en insert på kanalen utan bara köra den till eq(?) o regel så måste du loopa signalen i patchbayen med en kabel. Iofs kanske du kan ha den normaliserad (eller är det halvnormaliserad?) så den skickar ut till in konstant tills du bryter på fronten.

Men det blir en massa onödigt kontakt o kabelfarande med en fast lösning som du slipper med en mer konventionell, flexibel lösning så pedagogiskt beskriven av Claes.

Postat

Det känns som jag kommer bli tvungen att skaffa en sån där insertmulti men det blir mycket dyrare än vad jag tänkte mig från början det blir ju 4 st Hosa STP-804 om jag skall täcka alla kanalerna.

men tackar för att ni förklarade hur det skall gå till, vilket vissa så kallade musikbutiker i gbg inte kunde... 😆

MVH Oreh

ryssen (oregistrerad)
Postat (redigerat)
det blir ju 4 st Hosa STP-804 om jag skall täcka alla kanalerna.

Jag antar då att du har nog med grejor o ingångar i racket för att putta in 16 kanaler simultant?

EDIT: Samt behov att göra det.

Redigerat av ryssen
Postat

Ja - precis min tanke. Det är ju faktiskt inte alltid man verkligen behöver skicka allting via patchbay, så med lite planering kan du komma lite lindrigare undan.

Kan förresten länka till en artikel om Patchbay också, om någon som läser, inte är bekant med begreppet. 😲

Postat

passar på att fråga en sak.

Om man tex har ett mixerbord med insert's på varje kanal. Om du har en balanserad tele. I vilket läge ska den vara för att få med Eq och volym?

Jag vill alltså få mina kanaler från mitt Soundcraft 200b 24-kanaler. länk till mina ingångar i ad/da omvandlaren.

Vad är den smidigaste lösningen?

Postat
passar på att fråga en sak.

Om man tex har ett mixerbord med insert's på varje kanal. Om du har en balanserad tele. I vilket läge ska den vara för att få med Eq och volym?

Jag vill alltså få mina kanaler från mitt Soundcraft 200b 24-kanaler. länk till mina ingångar i ad/da omvandlaren.

Vad är den smidigaste lösningen?

Du har obalanserad in/ut på inserten - men om jag inte kommer ihåg fel, så sitter inserten direkt efter preampen där, så att du inte kan få med eq o dyl. Hade själv ett 400B för många år sedan - och så funkade det på det bordet i alla fall.

Vad du skulle kunna göra, är att skicka önskad kanal till en subgrupp och plocka ut från subgrupps-utgångarna till omvandlaren, men det blir ju inte särskilt många separata utgångar du får då - och så får du en längre signalväg.

Postat

Nu har jag beställt en multikabel med fyra inserter och en hosa patch, kommer antagligen klara mig om jag sedan skaffar en multikabel till, då täcker jag in åtta kanaler och fler burkar har jag inte idag.

Jag antar då att du har nog med grejor o ingångar i racket för att putta in 16 kanaler simultant?

EDIT: Samt behov att göra det.

Nej kanske inte alla sexton, som det är idag. Så jag kopplar idag är ofta följande:

Kanal

1 Git

2 Git

3 Git

4 Git

5 Basgit

6 Talkback

7 Sång Vers Insert kompress

8 Sång dub/fx

9 Sång Ref Insert kompress

10 Sång dub/fx

11 Sång/klaviatur/övrigt

12 Sång/klaviatur/övrigt

13 Baskagge Insert kompress

14 Virvel Insert kompress

15 Övrig prec L Kompress från cpu

16 Övrig perc R Kompress från cpu

Master L insert komp, maximazer

Master R insert komp, maximazer

Kanske finns det bättre sätt att koppla, ett problem för mig är dock att dordet saknar Aux returner, vilket är lite störigt!!

Har funderat på att skaffa nån sexkanalig rackmixer som kan kopplas till Mix Input. Mixern jag har är en Allen&heath Wz3 16:2. http://www.allen-heath.com/UK/DisplayProduct.asp?pview=49 Alltså har jag inga subgrupper heller!

Postat

2 tycken vanliga tele patchar(2 rader 24 hål är väl det vanligaste)

y-kabel från insert till patch-1 SEDND på övre raden(A) och RETUR på nedre(🙂

patch-2 för "effecter" in på rad A och ut på rad B.

sedan kopplar man in effcter tex: p1-A1(patch-1, rad A, ingång 1) till p2-a3 sedan från p2-b3 till p1-b1.

hoppas detta är begripeligt 🙂

Postat
2 tycken vanliga tele patchar(2 rader 24 hål är väl det vanligaste)

y-kabel från insert till patch-1 SEDND på övre raden(A) och RETUR på nedre(😎

patch-2 för "effecter" in på rad A och ut på rad B.

sedan kopplar man in effcter tex: p1-A1(patch-1, rad A, ingång 1) till p2-a3 sedan från p2-b3 till p1-b1.

hoppas detta är begripeligt 🙂

Öh, faktiskt inte 🙂 Vad är det du svarar på???

• 3 år senare...
Postat

jag har en samson patchbay och ett soundcraft efx8 mixerbord och har insert på alla 8:a kanalerna och vill använda patchbayen så jag kan välja vilka effekter jag vill skicka till vilken kanal. kan jag använda denna piskan sen koppla med denna y kabeln för dela upp signalen i patchbayen?

http://www.thomann.de/se/samson_spatch_plus.htm

http://www.thomann.de/se/the_sssnake_skb_1745m_8_snake_steste.htm

http://www.thomann.de/se/pro_snake_tpy_2003_bpp.htm

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.