Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej när jag spelar in en låt i studion så låter de konsitgt

altså beatet låter inte med i min sång röst :S de låter som jag sjunger nån annanstans o beatet e nånannanstans om ni fattar :S

skriv ner era tips hur ni mastrar låtar osv

alla svar är välkomna !

Annons
drloop (oregistrerad)
Postat

Det har med mixen att göra och inte mastringen.

Postat
Det har med mixen att göra och inte mastringen.

Eller inspelningen... Kan det vara så att det är akustiken där du spelar in din sång som gör att den inte smälter in som den ska?

MVH

Anders

Postat
Eller inspelningen... Kan det vara så att det är akustiken där du spelar in din sång som gör att den inte smälter in som den ska?

MVH

Anders

nej ja lägger på studio reverb 😆

hur gör man för de ska smälta in perfekt

Postat (redigerat)
nej ja lägger på studio reverb 😆

hur gör man för de ska smälta in perfekt

Det är väldigt olika från låt till låt. Men panorering, reverb och delay är i min åsikt de vanligaste sakerna att börja med iaf. Något jag brukar göra är att lyssna på sången och trummorna ihop bara. Sedan brukar jag försöka få trummorna att omfamna sången. MEn lägg upp ett ljudklipp så kanske man kan höra vad det är och/eller komma med tips.

MVH

Anders

EDIT: det kan vara ditt reverb som gör att det inte smälter in.

Redigerat av Gizmozis
Postat
Sedan brukar jag försöka få trummorna att omfamna sången.

Fin beskrivning 😆

Rätt svår för utomstående att förstå, säkert lika svår att förklara.

Postat

La till compressor och Roger Nichols Inspector de hjälpte lite gran kanske :S

men vika effekter bör man använda för bästa resultat

drloop (oregistrerad)
Postat

Vad man skall använda för att få till det är ju helt beroende på hur det låter från början och vart man vill komma.

Men så här kan en kedja se ut.

Insert på kanalen:

1 Högpassfilter ställt på ca 150-250 hz.

2. Deesser om det är svåra essljud, annars ingen deesser.

3 Kompressor

4. EQ

Sedan brukar jag ha ett tapedelay samt ett reverb som effektsend på sång.

Inställningarna på EQ och kompressor varierar på hur jag vill att det skall låta och hur grundmaterialet låter.

Ta hem Blockfish kompressorn för den är enkel att sköta.

Postat (redigerat)
de låter som jag sjunger nån annanstans

Försök göra något åt akustiken i sångbåset/studion. Inga pluggar polerar en dålig inspelning.

Först när förutsättningarna är goda, då tar du till effekterna (kompressor/eq/reverb osv) för att forma ljudet.

Redigerat av Linus
drloop (oregistrerad)
Postat

Släng upp ett ljudklipp så kan vi kanske hjälpa dig.

Ett med allt och ett bara med sången.

drloop (oregistrerad)
Postat
ja de blir bättre me eq o kompressor fast fattar inte hur visa artister får til lded så BRA :S 😆

Kan bero på att dom har koll på sin röst och att dom spelar in i en "riktig" studio med ljudtekniker.

Erfarenhet och kunskap är grejen serru.

Bara att kämpa på.

Postat
beror nog också på viken mic man har 😆

viken e bäst rörmikrofoner lr den andra varianten som ja inte mins namnet po nu

Finns ingen som är "bäst". Jag tror inte det ligger i micken efter att ha läst tråden, men släng upp ljudexempel för nu famlar man i mörker 😄

MVH

Anders

Postat

Nu arbetar jag inte med sång men detta är hur jag gör

Hp & Lp filter

Röstkompressor/gate (som stänger ut ljud vid ett visst tröslkelvärde)

Equalizer

Yttligare en kompressor, beror på sångens karaktär.

Stereobräddare 😆

Postat
Nu arbetar jag inte med sång men detta är hur jag gör

Hp & Lp filter

Röstkompressor/gate (som stänger ut ljud vid ett visst tröslkelvärde)

Equalizer

Yttligare en kompressor, beror på sångens karaktär.

Stereobräddare 🙂

vart kan ja hitta en stereobredare ? behöve ren sådan för ljudet hörs typ i mitten :S de ska höras mit i allt

DieHard (oregistrerad)
Postat

Kan det vara så att du använder för mycket reverb på sången? Det är ju så att ju mer du dränker något i reverb desto längre bak i mixen hamnar det.

Postat
vart kan ja hitta en stereobredare ? behöve ren sådan för ljudet hörs typ i mitten :S de ska höras mit i allt

Jobba först med panoreringar tycker jag. Men snälla, släng upp ett ljudklipp nu. Annars så kan man ju rabbla upp allt man någonsin gjort på en sång och det skulle ändå inte hjälpa dig! Vi behöver få höra.

Annars finns en gratis stereobreddare av brainworx som heter bx_solo. Vet dock inte om den finns som vst men jag tror det, men som rtas finns den iaf.

MVH

Anders

Postat (redigerat)

Vad har du för mikrofon? På vilket avstånd står du från mikrofonen? Har du slängt på extrem EQ? Eller lagt en filt över miken? 🙂

Kan vi få ett klipp utan effekter och speciellt utan den rysliga autotune-effekten som är ställd i fel tonart.

Redigerat av Linus
Postat
Vad har du för mikrofon? På vilket avstånd står du från mikrofonen? Har du slängt på extrem EQ? Eller lagt en filt över miken? 😄

Kan vi få ett klipp utan effekter och speciellt utan den rysliga autotune-effekten som är ställd i fel tonart.

En rörmikrofon jj lab står cirka 10 cm från micken 🙂 jaa de e lagom me EQ ^^ nej ingen filt utan en puff skydd som man fick me xD haha

hur får man autotune i rätt tonart då xD

Postat
En rörmikrofon jj lab står cirka 10 cm från micken 🙂 jaa de e lagom me EQ ^^ nej ingen filt utan en puff skydd som man fick me xD haha

hur får man autotune i rätt tonart då xD

Jag har inte jobbat med antares autotune så jag vet inte hur man får den i rätt tonart. Men som sagts, för att få bästa hjälp så lägg gärna upp enbart din röst utan några effekter alls på. Då är det lättare att lokalisera problemet och vart i signalkedjan det uppstår.

MVH

Anders

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.