Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Kör med Logic samt TC konnekt. Har fungerat problemfritt. För några månader sedan gjorde jag någe (minns inte vad) som fick midikommunikationen att balla ur med mina syntar. Körde då istället på usb porten och det funkade utmärkt. Nu när jag har möblerat om i studion ville jag få igång det hela igen. Läser bruksanviningarna farm o baklänges både för Logic o Konnekt utan att hitta nån lösning. Finns det nån rutinerad Logic/midianvändare som kan ge nåt tips?

Kolin

Annons
Postat (redigerat)

Om du går in på preferens - midi och reset midi drivers. Värt att testa.

Första steg vore även att kolla fall datorn finner den. Sök i Finder (Ljud midi inställningar) Finns ett program för det.

Finns det där är det Logic. Men kolla det först.

Redigerat av Gäst
Postat

Nix får det inte att funka... Känns som om det är nåt med ljudkortet, men du vet känsla kan ibland vara farligt att gå på om man har fel...

Kolin

Får du ihop det.
Postat (redigerat)

Men synten funkar eftersom du kört den via usb. Ljudkortet borde ju funka med eftersom du använt det hela tiden. Men du svarade dock inte på någon av mina frågor. Fanns den i midi inställningarna. Och testade du att dra en reset.

Redigerat av Gäst
Postat

Jepp den fanns med. Och i Locig har jag resetat mididevice. Möjligtvis hänger jag inte med på vad du menar med det speciella programmet i Finder? I finder på ljudinställningarna finns kortet med, men borde det inte finnas någon speciell inställning för midi?

Kolin

Postat

Det finns speciella inställningar för Midi. Som jag skrev tidigare. Sök eller så går du in. Finder-Verktygsprogram-Ljud/Midi inställningar.

Där kan du lägga till och test köra olika midi hårdvaror.

Postat

Låter som att jag får testa detta när jag kommer hem från jobbet... Tackar så länge. Kolin

Postat

Nu har jag suttit ett tag o fått rejäl grundskalle. Jag hittade vart i Finder jag skulle gå in. Mitt TC ljudkort finns där med går inte att markera helt. När jag trycker på 2mer info" går det inte att klicka i rutan för att enheten är inkopplad. Tydligen verkar det som om att datorn inte känner av ljudkortet vad beträffar midi. Alla andra syntar funkar bra med USB... Några idéer???

Kolin

Postat

Installera om drivrutinerna. Finns en grej du kan kolla i Logic med. Men är inte hemma så återkommer imorgon om det inte hjälpte att installera om det.

Postat

Omsnitallationen har jag testat tidigare och även igår. Någonting som slår mig är att de nyaste drivrutinerna 2,2 nånting inte verkar funka på Macen utan att jag måste köre med de gamla 1,4... Märkligt, undrar om det kan höra ihop på någe sätt?

Kolin

Postat

Gå in i Logics environment, välj lagret "Clicks & Ports". I "Physical Inputs"

(tror jag det heter) ska ditt ljudkorts midi-interface finnas om drivisarna

är korrekt installerade. Om det finns där, kontrollera att en kabel är dragen

därifrån till "Sequencer Input".

(eller om det heter "Recording and Through", beror på version)

Du lär se dina USB-anslutna keyboards där oxå.

Postat

Nixipixi, där hittar jag inte ljudkortet. Kopplar jag däremot in tex Trigger Finger på USB porten dyker den upp där. Ska jag då dra slutsatsen att drivrutinerna inte är korrekt installerade för ljudkortet, eller att det är någe annat tjall på drivrutinerna? Kolin

Postat
Gå in i Logics environment, välj lagret "Clicks & Ports". I "Physical Inputs"

(tror jag det heter) ska ditt ljudkorts midi-interface finnas om drivisarna

är korrekt installerade. Om det finns där, kontrollera att en kabel är dragen

därifrån till "Sequencer Input".

(eller om det heter "Recording and Through", beror på version)

Du lär se dina USB-anslutna keyboards där oxå.

Du han förre. Skulle just posta det 🙂..

Postat
Nixipixi, där hittar jag inte ljudkortet. Kopplar jag däremot in tex Trigger Finger på USB porten dyker den upp där. Ska jag då dra slutsatsen att drivrutinerna inte är korrekt installerade för ljudkortet, eller att det är någe annat tjall på drivrutinerna? Kolin

Jadu. Det måste vara ljudkortet eller drivrutinerna i alla fall.........fan vad konstigt.

Testa i en annan dator. Om det funkar borde det vara datorn som är knas. Om inte bör du kanske se över ditt ljudkort fall har gått åt skogen på någon vänster. Antar att du har testat med de gammla drivrutinerna då som du fick med ljudkortet eller? Eftersom det funkat tidigare. Om du har det och du nu testat igen med samma. Så lutar det ju åt ljudkortet som är trasigt. Men testa först i en annan dator med.

Annars har jag ingen aning. Kanske någon annan kunnig här som kan tänka sig lösa detta problem.

Postat

Har mejlat Tc supporten och ska se om de har några idéer. Sedan ska jag kolla med min musikhandlare som återkommer på måndag efter semestern. Grejen är att det har funkat eftersom datorn hade hittat TC kortet tidigare i midiinställningarna. När jag tog bortkortet (som inte var inkopplat enligt datorn just då) och skulle lägga dit det igen hittade datorn det inte. Har för mig om att jag gjorde något som jag inte riktigt minns när jag höllt på med att meka något med EZ drummer. Men det borde ju rätta till sig med reset... Hmmm, vi får se om någon annan har några idéer???

Kolin

Postat

Nu när jag löst problemet märker man att denna tråd hör hemma i ljudkortsavdelningen. TC supporten meddelade att alla (dvs alla alla) Tc komponenter ska vara raderade innan ny version. De skickade en anisntallationsguide o eftersom jag är ny Mac användare så behövdes den. Nu funkar midi igen.

Kolin

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.