Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag har en del gammalt material inspelat på en gammal mono-mikrofon.

Nu vill jag använda mig av det men vill få ljud i båda kanalerna.

Kan någon rekommendera ett program där jag kan konvertera från mono till stereo?

De program jag har tillgång till idag är Garageband och Audacity

Tacksam för tips.

Annons
Postat (redigerat)

Du kan inte konvertera mono till stereo.

Det du kan göra är att fuska stereo, antingen genom stereobreddare för angivet uppdelade frekvenser (bas, mellan och diskant).

Eller bara använda voxegos audio delay Audio delay.

Redigerat av Stonerbox
Postat
Jag har en del gammalt material inspelat på en gammal mono-mikrofon.

Nu vill jag använda mig av det men vill få ljud i båda kanalerna.

Kan någon rekommendera ett program där jag kan konvertera från mono till stereo?

De program jag har tillgång till idag är Garageband och Audacity

Tacksam för tips.

det går inte konvertera en monofil till stereo

det går att lägga samma ljud både till höger och vänster men det blir ju inte stereo för det utan tar bara dubbelt med plats

man kan ju klart lägga på stereoeffekter tex reverb för att få en konstgjord stereobild

Postat
det går inte konvertera en monofil till stereo

det går att lägga samma ljud både till höger och vänster men det blir ju inte stereo för det utan tar bara dubbelt med plats

man kan ju klart lägga på stereoeffekter tex reverb för att få en konstgjord stereobild

Tack för svar, ja lägga samma ljud både till höger och vänster var det jag tänkte mig

Så hur gör jag det?

Postat (redigerat)
Tack för svar, ja lägga samma ljud både till höger och vänster var det jag tänkte mig

Så hur gör jag det?

varför vill du göra det?

men det borde gå i audacity skapa ett stereo spår och kopiera din monofil till båda kanalerna.

och det låter ju exakt som en mono

Redigerat av spass
Postat

Jag tror att en stereobreddare kan göra en del dock är jag skeptiskt till delay. Man kan ju även flytta ljud i den ena kanalen några millisekunder fram eller bak och kanske även förskjuta pitch några cents. Detta ger en bredare stereobild men jag tror i slutändan att det bara skapar en viss otydlighet.

Men testa gärna. Annars tror jag på en bra stereobreddare men jag vet inte om audacity eller gargeband har tillgång till det. Annars är ju en bra monoinspelning grymt bra även om det är samma innehåll i vänstra som högra högtalaren.

Postat
Jag tror att en stereobreddare kan göra en del dock är jag skeptiskt till delay. Man kan ju även flytta ljud i den ena kanalen några millisekunder fram eller bak och kanske även förskjuta pitch några cents. Detta ger en bredare stereobild men jag tror i slutändan att det bara skapar en viss otydlighet.

Men testa gärna. Annars tror jag på en bra stereobreddare men jag vet inte om audacity eller gargeband har tillgång till det. Annars är ju en bra monoinspelning grymt bra även om det är samma innehåll i vänstra som högra högtalaren.

Man kan göra en del genom att försjuta ena kanalen som du skriver, och det kan bli ett helt OK ljud i stereo (om man jämför med monoljudet, och inte med en ordentlig stereouppmickning). Dock så kommer du med största sannolikhet få problem med ljudet i mono då det kommer innehålla fasfel. Men med lite finpill kan man få en liten stereobild om man vet att man bara ska lyssna på det i stereo och inte i mono. Ibland kan det funka att försjuta ena spåret så pass mycket att man har väldigt mycket fasfel och fasvända ena kanalen. Men perfekt blir det aldrig. Om du gör detta så va noga med att lyssna i både stereo och mono för att hitta bästa balansen mellan bredd och fasfel.

Om du dock impoterar monofil i ditt DAW och har panoreringen i mitten så kommer det komma ut som en stereofil där höger och vänster är identiska om det va det du menade.

MVH

Anders

Postat

Finns det inga effekter på monofilen, så kan du också skapa en rumskänsla genom att helt enkelt skicka in ljudet i ett reverb alternativt delay (vilket du själv föredrar) som har stereoutgång. Det blir ofta snyggare än att hålla på med för kraftiga fasförskjutningar som det ofta blir med stereobreddare.

Ett sätt som kan bli en riktigt snygg breddning, är om man tar två kopior av spåret. Då låter man originelt ligga panorerat i mitten, som vanligt - och så panorerar man ut de två kopiorna helt till vänster resp höger. Den ena spåret stämmer man sedan ner i pitch några cent - och den andra kopian stämmer man upp precis lika mycket. Behöver man en kraftigare breddning så kan man lägga olika långt delay på kanalerna också (väldigt kort i så fall, så att det inte uppfattas som ett delay). Jag har inte sett någon plugin som gör på detta sättet, så det kan kanske vara en kul idé för någon duktig programmerare...? 🙂

Postat

Fast en monofil ska ju spelas upp i båda högtalarna ändå.. 🙂 Såvida det inte är en stereofil med bara material på ena kanalen..

Postat
Fast en monofil ska ju spelas upp i båda högtalarna ändå.. ☺️ Såvida det inte är en stereofil med bara material på ena kanalen..

Visst gör den det om man panorerar den till mitten - men det blir ju samma ljud i båda kanalerna då - precis samma resultat som det blir om man bara kopierar filen till två monofiler som panoreras ut helt till vänster och höger (och som därför inte fyller någon funktion alls).

När någon pratar om att de vill göra om en monofil till stereo, så brukar det däremot innebära att de vill göra något med filen så att det låter mer stereo-likt. Om man inte vill göra det så är förstås de flesta förslagen i tråden helt meningslösa... 😄

Man ska kanske ställa frågan till trådskaparen om vad som är syftet med att göra om monofilen till stereo...?

Postat

Mm.. Men han säger ju att han vill att det ska låta i båda kanalerna

citerar "Jag har en del gammalt material inspelat på en gammal mono-mikrofon.

Nu vill jag använda mig av det men vill få ljud i båda kanalerna."

Enl min erfarenhet låter en mono WAV eller MP3 fil i båda kanalerna av sig själv. Fast ska han ta in det i ett inspelningsprogram för att jobba vidare på måste han ju ta in det som ett monospår inte stereo som brukar vara default i de flesta DAWs då man skapar ett audiospår.

Fast Wendigo får återkomma med fylligare info om vi ska kunna hjälpa honom. 🙂

Visst gör den det om man panorerar den till mitten - men det blir ju samma ljud i båda kanalerna då - precis samma resultat som det blir om man bara kopierar filen till två monofiler som panoreras ut helt till vänster och höger (och som därför inte fyller någon funktion alls).

När någon pratar om att de vill göra om en monofil till stereo, så brukar det däremot innebära att de vill göra något med filen så att det låter mer stereo-likt. Om man inte vill göra det så är förstås de flesta förslagen i tråden helt meningslösa... 😄

Man ska kanske ställa frågan till trådskaparen om vad som är syftet med att göra om monofilen till stereo...?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.