Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hejsan.

Köpte en äldre strata och såg att på vissa band , speciellt under e-strängen fanns det små hack eller spår. När man spelar på dessa fastnar strängen ibland i spåret, lite irriterande när man skall böja toner och så...

Hur skall jag bäst lösa detta? Jag tog med lite smärjelduk och slipade lätt när jag bytte strängar men vågade inte slipa för mycket. Skall jag slipa på tills hacken är borta eller måste man byta banden? Om man skall slipa själv skall man bara slipa där hacken är eller måste man slipa ner jämt över hela bandet?

Så här ser det ut på ett av banden.

post-21861-1247930624_thumb.png

tackar

kellas

Annons
Postat
Det skulle jag rekommendera!!

Mvh

Björn

Är det bara att slipa på eller behöver man lämna in den? Ska man tänka på något speciellt eller e det bara att slipa tills hacken är borta?

kellas

DieHard (oregistrerad)
Postat

Alltså om du vet hur man gör det så gör det själv. Men annars, lämna in den och låt dem som kan det fixa det så det blir bra gjort.

Postat
Är det bara att slipa på eller behöver man lämna in den? Ska man tänka på något speciellt eller e det bara att slipa tills hacken är borta?

kellas

Svårt att svara på, då jag inte vet hur djupa jack du har, är dom för djupa måste du ju byta hela staven,

men låt någon kunnig person titta på den....

Mvh

Björn

creel (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Nej för fan! Slipa inte där själv utan att du vet vad du sysslar med! Slipar du ned så långt att hacken är borta kommer du med stor sannolikhet ha rejält med strängrassel där eftersom bandstavarna då blivit för låga.

Låt någon kunnig se över det där, istället för att du gör gitarren ospelbar.

På www.diskantforum.se och www.ljudbojen.com finns många duktiga gitarrtekniker.

Redigerat av creel
Postat

Njae, är det bara det där lilla så kan du försöka med lite slippapper. Problemet blir om det är slitet längs hela halsen så kan flera bandstavar behöva slipas om. Själva slipningen kan nog de flesta klara men att få det att funka längs hela halsen kan vara lite knivigt.

Kolin

Postat

Nu vet jag inte hur mycket du betalat för din gitarr,

men är den värdefull för dig så skulle jag rekomendera att lämna in den för bandslip alt. band byte.

Det är ganska dyrt, lämnade själv in min gitarr för ett tag sedan, tror bara bandslipen gick på 1500:-, men jag använder den i mitt yrke, så det var inget snack om att göra eller icke.

Jag skulle aldrig slipa själv, men jag skulle inte bygga ett hus heller, och det finns det ju folk som gör.

Hör dig för lite i musikaffärer och kolla nätet, det finns säkerligen billigare alternativ. Jag gjorde min service på guitarlabs, och gitarren blev verkligen som ny (det var många saker att fixa där). När du lämnar in gitarren får du ett kostnadsförslag och kan ta ställning till det efteråt.

Lycka till

Postat (redigerat)

Om du har råd att lämna bort den så rekommenderar jag också GuitarLabs i Bromma (Stockholm).

Redigerat av Dr. D
Postat

men är den värdefull för dig så skulle jag rekomendera att lämna in den för bandslip alt. band byte.

Betalade 3000 för den så en bandslip på 1500 är lite mer än vad jag vill lägga ut på den. Jag får ta den till den lokala affären och be dom kolla på den. Är ju bara på 5 ställen varav ett är lite djupare, kanske inte kostar så många hundralappar.

tackar för all respons

kellas

Postat

Det är viktigt att banden är lika höga. Det blir dom inte om du slipar på måfå lite här och där. Är de olika höga blir det strängrassel eller onödigt höga strängar. Angående Guitarlabs så slipar de med en speciell maskin , Plec. Därför blir det lite dyrare. Jag och många kollegor tar c:a en tusenlapp. Då ingår intonering. Intonering fixar du lätt själv med en skruvmejsel och en stämmaskin, då blir det naturligtvis billigare.

• 11 månader senare...
Postat

Det är ganska dyrt, lämnade själv in min gitarr för ett tag sedan, tror bara bandslipen gick på 1500:-, men jag använder den i mitt yrke, så det var inget snack om att göra eller icke.

Jag skulle aldrig slipa själv, men jag skulle inte bygga ett hus heller, och det finns det ju folk som gör.

Hör dig för lite i musikaffärer och kolla nätet, det finns säkerligen billigare alternativ. Jag gjorde min service på guitarlabs, och gitarren blev verkligen som ny (det var många saker att fixa där). När du lämnar in gitarren får du ett kostnadsförslag och kan ta ställning till det efteråt.

Lycka till

1,500:- bara för en bandslipning!? Låter som rena skämtet. Knappt någon idé att lämna in en enda mexikansk strata som går på 5,000:-. Kan man ju lika gärna börja samla till en ny strata. Låter sjukt dyrt.

Postat (redigerat)

Svårt att se hur djupa "hacken" är! Mitt tips är att du täcker halsen mellan banden med tejp (inte för starkt klister) och sen putsar med stålull! Risken att du ska slipa så mycket så att gitarren blir rasslig eller intonerar dåligt betecknar jag som liten! Jag slulle t.o.m. (om det inte räcker med stålull) våga mig på att köpa en bandfil (på gmf eller gitarrdelar) och slipa lite försiktigt på varje band. Då får du dessutom banden runda (som de ska vara)! Lycka till!

Redigerat av rampant
Postat

Jag rekomenderar att du går på och putsar hacken med fin smärgelduk men bara så pass att strängen nästan löper och sedan låter du slitaget göra resten.

Att göra arbete på halsen det är inte lätt, jag har precis slipat/monteratt in en ny översadel på en av mina guror vilket är kul men ändå inte alls eftersom det är nära imellan himmel o helvete hela vägen på en gitarr och det är därför jag säger, slipa bara lite på hacken så att strängarna går fri och andra eventuella bekymmer av detta dem får du nog bara ignorera och spela på.

Det bästa alternativet det är att du lämnar in guran till en tekniker.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.