Jump to content
Annons

Why do your recordings sound like ass?

Recommended Posts

Annons
Postat (redigerat)

Har bara kollat innehållet på det. Men kan tänka mig att det står mycket vettigt i denna bok 😆

Någon som läst eller vet.

Redigerat av Gäst
Postat

Eller så läser du själv och meddelar andra vad du tyckte. Du verkar ju redan peppad, så vad är problemet? 😆

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Verkar vara skriven med sunt förnuft för folk med hemmainspleningsambitioner.

Har naturligtvis inte läst igenom hela dokumentet men det lilla jag skummat igenom ser vettigt ut.

Borde vara självklar läsning för alla hemmapulare.

Många som hänger här på forumet är ju oroliga för att deras grejer inte låter proffsigt.

Själv var jag rejält orolig när jag skulle återfallsmusicera och gjorde alla möjliga tester och vinklingar.

Det mesta låter bra idag och för hemmabruk så duger nästan allt som säljs som musikteknik.

Nu mer går jag på funktion och det som ger mig mest skapande glädje och snabbar upp mitt arbete.

Oroar mig inte alls längre för ljudkvalitén utan oroar mig mer för låten i sig...

Jag köper sällan nya grejer eller laddar inte hem en massa demos eller gratispluggar. Det stör ofta mig i mitt kreativa arbete.

Det är bara om jag saknar nåt som jag ger mig ut på jakt efter nåt nytt.

Jag kan helt enkelt mina grejer riktigt bra, och då kommer det kreativa fram och inte teknikvelandet.

Redigerat av drloop
DieHard (oregistrerad)
Postat
Många som hänger här på forumet är ju oroliga för att deras grejer inte låter proffsigt.

Jo men det beror ofta på kommer en nybörjare och frågar vilka nybörjargrejer som fungerar, nämner några saker, kommer vissa och talar genast om att nej det där duger inte. Köp ditt och datt för x antal tusen, mickar, premps, monitorer etc. Sen kommer nästa och säger något annat dyrt och sen sitter nybörjaren där och skriver att han är osäker på vad han ska köpa överhuvudtaget, rädd att det inte duger överhuvudtaget som han har tittat på innan han skrev tråden. Precis som stod där pdf:en.

drloop (oregistrerad)
Postat
Jo men det beror ofta på kommer en nybörjare och frågar vilka nybörjargrejer som fungerar, nämner några saker, kommer vissa och talar genast om att nej det där duger inte. Köp ditt och datt för x antal tusen, mickar, premps, monitorer etc. Sen kommer nästa och säger något annat dyrt och sen sitter nybörjaren där och skriver att han är osäker på vad han ska köpa överhuvudtaget, rädd att det inte duger överhuvudtaget som han har tittat på innan han skrev tråden. Precis som stod där pdf:en.

En av anledningarna varför jag skulle vilja ha en "highend" avdelning på forumet.

Postat
En av anledningarna varför jag skulle vilja ha en "highend" avdelning på forumet.

Det finns ju andra alternativa forum om du vill nå proffs massan.

Postat

Det skulle bli lika förvirrat där med. Fast det skulle spela mindre roll för du skulle kunna åstadkomma det bästa av flera världar.

En säger den är bäst, nej den är bättre.

Postat (redigerat)
Släng in en nybörjare i air studios så kommer det ändå att låta skit!

Exakt. Du kommer inte göra ett snabbare varv med en bmw 328 än en 330. Du måste lära dig grejerna. Och finns ingen anledning med att börja med 100.000kr utrustning. Dock ska man inte köpa det sämsta heller.

Redigerat av Gäst
Postat
Eller så läser du själv och meddelar andra vad du tyckte. Du verkar ju redan peppad, så vad är problemet? 😆

I will. Men ingen tid nu.

Postat

Hela den där PDF:en är ingen bok utan en sammanställning av en lååång tråd på REAPERs forum, och det är sammanställt av en annan än trådskaparen. Sign. "yep", som trådskaparen går under, verkar ligga inne med högst imponerande kompetens och hans tråd räcker långt och väl för att trycka upp en faktabok i trådens ämne.

Men jag skulle faktiskt rekommendera tråden framför PDF:en, då den förra även innehåller intressanta frågor, tankar och reflektioner från andra användare.

Kom ööööver till andra siiiidan.... grim_reaper.gif

DieHard (oregistrerad)
Postat
Kom ööööver till andra siiiidan.... grim_reaper.gif

Hörru din härmapa. Försök inte utgöra dig för att vara mig...muhahahhaa! ☺️

Postat

Det är nog ingen fara. Vill man ens det :S....😄

Postat

Haha! Tänktentepåde... Det var ju en lite "reaper"-bild jag slängde in där. Men jag ser nu att du redan är ett REAPER-fan 😄

DieHard (oregistrerad)
Postat
Det är nog ingen fara. Vill man ens det :S....☺️

Och var kom du in i bilden? Det var inte dig jag snackade med. Gå och raka dina söndagsfjun istället.

Postat
Och var kom du in i bilden? Det var inte dig jag snackade med. Gå och raka dina söndagsfjun istället.

Det vet jag väl, haha. Men du brukar ju vara bra på att kommentera andra så varför inte kommentera dig.

creel (oregistrerad)
Postat

Mycket vettigt men mycket skitsnack också.

Postat
Mycket vettigt men mycket skitsnack också. [Valles formatering]

Intressant reflexion... care to share?

anarkisten1 (oregistrerad)
Postat

Jaha äntligen var det nån som nappade när jag tipsade om den här pdfn, tog sin lilla tid minsann.

Kort sagt blir det äntligen slut på allt tjafs nu då? Ja det återstår väl att se, skulle inte tro det men man kan ju hoppas.

Jag föreslår att nån eldsjäl översätter det här så spikar vi det så är det klart sen.

Nu saknas bara nåt liknande i Mac vs PC köret så kanske det blir lugnt här i framtiden.

Postat

Skitbra läsning, har bara hunnit halvvägs ännu, men det mesta som sägs är tänkvärt. För dom som missat länken i dokumentet är Slipperman's Recording distorted guitars from hell också extremt läsvärd, om inte annat så för den helsköna humorn 🙂.

creel: Vill också gärna höra vari skitsnacket låg. Min bullshitdetector brukar annars vara ganska välkalibrerad, men här har jag kanske missat nåt?

/Andreas

DieHard (oregistrerad)
Postat
creel: Vill också gärna höra vari skitsnacket låg.

Tja tystnaden från honom säger väl allt.

Postat
Hela den där PDF:en är ingen bok utan en sammanställning av en lååång tråd på REAPERs forum

Tjeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeena, den var minst sagt lång. 778 sidor 😐

Det verkar för övrigt absolut vara läsvärt.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.