Jump to content
Annons

Isolering av väggar

Recommended Posts

Ludde46 (oregistrerad)
Postat

Tjabba alla studiobyggare, jag har följt och kollat de flesta studiobyggaretrådarna hur ni isolerar ......

De flesta bilder jag sett och trådar jag läst så verkar ni glömma att haka upp isoleringen på speciella hakar avsedda för ändamålet....

Spik kan också gå bra, om man spikar de lite snett i sidan på eventuella träreglar......

Isolering ( glasull, Stenull) har den tendensen att kunna packa sig ( vibrationer i konstruktion, gravitation ..etc )

Dvs att den kan kasa ner ett par cm och lämmna ett oisolerat område..........kanske inte så bra !

Så bättre vara safe än sorry....

Tips i all välmening

Ha det gött med era byggen

Annons
Postat

När jag isolerade min studio så tog jag 4" spik och en masonitplatta kanske 6x6cm som jag fäste upp isoleringen med...

Postat
Tror du att det kan bli så även om man packar isoleringen väl?

Kolin

Förmodligen inte. Men du ska inte heller trycka ihop isoleringen.

Postat

Hmmm, ja nån snickare är ja ju inte. Menar du att isolationsförmågan försämras då?

kolin

Ludde46 (oregistrerad)
Postat

Hej, trycker du ihop eller packar isoleringen för hårt så blir det lite sämre isoförmåga......

Postat

Hmmm, jag gick efter devisen ju mer desto bättre. Men sen kan man väl packa olia mycket. Jag la dubbla gulfibermattor men de blev ju inte mycket bredare än listen, tja mer en nån cm. Är det att packa?

Kolin

Ludde46 (oregistrerad)
Postat

tjabba, om man har en regelvägg 120 x 45 så skall ju helst isoleringen vara i samma mått...alltså 120 djup .......

några mm större...spelar inte så stor roll.....men risken med en centimeter är att du eventuellt trycker in isoleringen i

en luftspalt....minsta mått på luftspalt skall ju helst vara 25 mm, trycker du då in isoleringen så får du ju bara 15 mm...så....

inte riktigt bra....men du kanske har reglat upp utan luftspalt ?

Postat

Lite genant att visa sin okunnighet. Reglade upp, satte gips på ena sidan, smackade dit isolering mellan reglarna och skruvade på en gipsplatta. På med väv o sedan ackustikmaterial...Nu är det ju inte helt knäpptyst mellan kontrollrum och studion. Men har kvar att göra taket eftersom det jag har är det befintliga. Ska tänka på det där då...

Kolin

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.