Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Shuuee !^^

har funtat på att göra en hemma studio, men har ingen aning om vad man ska ha och vad är bra att ha 🙂 ^^ xD

Jag ska börja göra hiphop så lite tips om program, mic, mixer osv skulle vara ass ballt ^^

ska oxå börja göra beats, så vad behöver man till de egentligen ?

gör en lista typ med va man behöver helst inte så dyra 😄

Mvh

crAzyM

Redigerat av crAzyM
Annons
Postat

Om du anstränger dej lite själv och söker runt på forumet så ska du se att du hittar mängder med tips på bra grejer för det du vill göra. 😠

Postat

1. Köp ett nummer av Hemstudio för alla. Där hittar du nyttigt som hjälper dig att komma igång.

2. Köp en billig stormembransmikrofon (t ex Studio Projects B1), ett stativ och ett ljudkort med mikpreamp och 48 volt fantommatning.

Med ljudkort följer ofta lightversioner av olika musikprogram, prova dem och känn efter vilket du trivs bäst med. Till sist, köp någon matchande mjukvarusynt och hiphopsamplingar.

Postat (redigerat)
Om du anstränger dej lite själv och söker runt på forumet så ska du se att du hittar mängder med tips på bra grejer för det du vill göra. 😠

Besynnerligt detta, att vara så ohjälpsam, men ändå inte kunna låta bli att skriva.

Och vad är smileyn till för?

Redigerat av SadamJR
Postat

För att just dessa frågor är besvarade tusenfalt och man finner svaren om man söker (vilket också predikas i reglerna innan man gör en ny forumtråd) 😛

Besynnerligt detta, att vara så ohjälpsam, men ändå inte kunna låta bli att skriva.

Och vad är smileyn till för?

Postat
För att just dessa frågor är besvarade tusenfalt och man finner svaren om man söker (vilket också predikas i reglerna innan man gör en ny forumtråd) 😛

Ni radar upp er. Problemet med detta forum är väl knappast att det är för

många frågor av nya människor, utan att det håller på att dö sotdöden, mycket pga

tjurskallar som er.

DieHard (oregistrerad)
Postat
Varför ska det skapas trådar om & om & om igen som handlar om samma sak?

För att så många inte orkar använda sökfunktionen?

Postat
För att så många inte orkar använda sökfunktionen?

Ja det är ju rätt lusting. Tar ju längre tid att skriva om sitt problem än söka!

Om det nu inte är ett riktigt knas man är ute efter! Push Dakota får man nog inte många träffar på..

Postat

Linus svar gäller fortfarande. Köp ett ljudkort som fungerar förmodligen ett av dom billigaste. Detta betyder inte sämsta. Många har gjort bra grejer både inom Hiphop och dance med M-Audio 2496 eller ännu hellre något billigt ljudkort från Alesis eller Line6 UX 1 eller 2. Då det gäller Line6 är de sämre ljudkort men du får en himla massa annat på köpet.

Då det gäller mickar skulle jag inte alls rekomendera Studio Project utan en Röde M3. Maken till mick får man inte för det priset. Peavey har också helt otippat en ny mick som är helt grym för sitt pris. Jag vet inte vem som säljer den i sverige men min kompis som har provat tycker att den är grym. Själv vet jag inte alls men jag litar på honom. Det finns även en mick som heter Heil som är väldigt bra. Grejen med hiphop är att man behöver knivskarp rap eller vocaler som ni så nördigt kallar det. 5- minus till mig. Ofta är inte rummet det bästa så jag skulle undvika en renodlad kondensator.

Har ni råd köp en Shure SM7b eller en AudioTechnicha 4033 annars gå för en Röde M3 eller Shure SM57.

Postat

Sökfunktionerna suger. Det verkar som om ni vill att detta forum ska vara

till för samma lilla gäng som står för en stor del av inläggen och dessutom

väldigt ofta är sura och spydiga. Ni såg ju vad det var för typ av tråd.

Varför inte ge några snabba råd, ELLER, varför helt enkelt inte låta bli

att läsa. Måste man läsa varenda tråd bara för att kunna hitta något att

gnälla på.

Postat
...Peavey har också helt otippat en ny mick som är helt grym för sitt pris. Jag vet inte vem som säljer den i sverige men min kompis som har provat tycker att den är grym...

Den micken får du gärna snoka reda om mer. Har själv en Peavey PVM 5000 T och den blev jag förvånad över att den lät så förbaskat bra. Tillverkades under några år runt 95-99 tror jag. Helt okänd mick. Med rör och separat ström. Var iofs rätt dyr när den kom. Runt 14 papp.

Och om den micken du pratar om är bra så vore det ju kul och kanske slå till på en. Lite kul att inte bara köpa sånt som man vet är bra. Gärna lite udda och ovanliga är kul.

Postat
Sökfunktionerna suger. Det verkar som om ni vill att detta forum ska vara

till för samma lilla gäng som står för en stor del av inläggen och dessutom

väldigt ofta är sura och spydiga. Ni såg ju vad det var för typ av tråd.

Varför inte ge några snabba råd, ELLER, varför helt enkelt inte låta bli

att läsa. Måste man läsa varenda tråd bara för att kunna hitta något att

gnälla på.

Men snälla nån, trillar inte polletten ner nångång? Nu är det faktiskt DU som gnäller. ALLA andra har inga problem med att hänga här!

Postat

Efter som du frågar så var jag tvungen att ringa ett samtal. Micken heter Studio Pro CM1 och borde kosta under två tusen. Jag ska inte säga att jag har någon aning men om han sägger att den är bra så tror jag det.

Postat
Efter som du frågar så var jag tvungen att ringa ett samtal. Micken heter Studio Pro CM1 och borde kosta under två tusen. Jag ska inte säga att jag har någon aning men om han sägger att den är bra så tror jag det.

Aha?! Tack för den DivineCo ♥ 😛

Postat (redigerat)
Ja det är ju rätt lusting. Tar ju längre tid att skriva om sitt problem än söka!

Det är väl just det som är problemet. Sökfunktionen är faktiskt inte alls bra på forumet. Fast att jag hängt här i många år tycker jag att sökfunktionen är kass. Jag får treva mig fram för att hitta, jag får sällan "rätt" träff på första (för)sök, såvida jag inte går via google. Och det säger en hel del. Jag kan inte ens söka på akronymer eller ord på tre tecken. Prova t.ex att söka på mp3. Torde bli ett antal träffar, visst? Nä, inte en enda.

För att inte tala om förfarandet för att lägga upp nya låtar. Hur dj-vla kass som helst. Man får snurra runt rätt länge första gången innan man fattar hur man ska gå tillväga. Och för den som vill lyssna är det långt ifrån uppenbart hur man spelar upp eller kommenterar den låt som blivit upplagd. Det funkar INTE som det de facto gör på övriga Internet och är därför inte intuitivt.

Och varför klipper man bort quote-texterna nuförtiden? För att spara bytes? Löjligt isf. Man tappar tråden. Det framgår ju inte alls här ovan vad KillwithSkill kommenterade på i sin tur.

Man kan tycka att nybörjare är dryga som inte fattar att de ska söka först, så är det på alla forum, speciellt där det hänger "veteraner" som gillar att hålla ordning på torpet och tillrättavisa andra, men sett utifrån användbarhet är det här forumets design MINST lika stor skuld i att det inte används på det sätt som är tänkt.

Ni (vi) som använt forumet en längre tid och vant er (oss) vid det är inga bra referenser. Som användare anpassar man sig efter en tid till hur ett system eller en tjänst fungerar, medans målet alltid ska vara att anpassa systemet/tjänsten/tekniken till användaren - i syfte att det ska vara intuitivt och användbart.

Nog ältat. Har bara stört mig på att det är rätt kass 'user experience' på det här forumet ett tag.

För övrigt är Linus svar bra tips. 😉

edit: inte inte

Redigerat av hackeman
Postat

Håller med om att sökfunktionen är usel. Mjukvarusyntar finns gratis. Artikel i den eminenta blaskan Hemstudio för alla nr2 kan man läsa om ljudpluggar Crystal, Triple Cheese, Remedy, daHornet m.fl.

anarkisten1 (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Istället för att gnälla så här kan vi inte nörda ihop en tråd med bra och prisvärda nybörjargrejor + övriga råd och spika den.

I övrigt håller jag helt med SadamJR och hackeman.

Man behöver ju inte lägga energi på att reta sig på folk det är ju så lätt att välja bort den här typen av trådar om det nu är så jobbigt.

Eller är man orolig för att servern ska packa ihop typ bli överbelastad/att den här typen av "repris" trådar är speciellt farliga. Jag personligen är övertygad om att den lekande lätt pallar med oavsett hur korkade trådar som än startas. Nån kanske kan förklara i detalj vad det är som är så besvärligt med att frågor upprepas. För mig verkar det förr som att det finns nån underliggande frustration som måste ut ur systemet och då passar man på.

Jag kan få en känsla av det där läget - om inte du gör som vi säger så får inte du leka i vår sandlåda.

Edit:hittade en länk med allt man behöver veta om hur det går till och vad man behöver ha samt känna till för att få bra inspelningar, dessvärre på engelska.

http://www.magnoliahouse.info/wdyrsla_060609.pdf

Redigerat av anarkisten1
Postat

Vad du behöver för att fixa en enkel hemstudio beror lite på vad du vill göra i den och hur mycket pengar man vill satsa. Satsa enkelt och köp gärna begagnat i början.

Men grunderna i mitt tycke är:

1. Ljudkort

2. Preamp.

3. Högtalare. + hörlurar

4. Datorprogram (t.ex Cubase LE) + annan musikmjukvara som passar dig. (ev. syntar, trummor, mixning och masteringpluggar)

5. Utrustning för musikskapande såsom sångmikrofon och midikeyboard.

6... Självklart en dator (DAW) som du spelar in allt i.

Tänk kedjan:

- In i datorn: Mick/instrument -> Ljudkort -> Dator -> Musikprogram.

- Att lyssna på det man skapat i efterhand: Datorprogram -> Dator -> Ljudkort -> Högtalare/hörlurar

1+2: Ljudkort och preamp kan du få i ett paket. Leta efter ett USB-ljudkort eller Firewireljudkort så får du det mesta och dessutom en mobil uppsättning. Dessutom brukar de ha 48 V matning, vilket vissa mikrofoner behöver. Om det dessutom har midiingångar är det ytterligare ett plus.

Om det har en HiZ-ingång kan du plugga in en gitarr/bas utan att använda en förstärkare. Du kan sedan i efterhand använda mjukvara i datorn för att t.ex. lägga på dist/reverb/chorus/delay mm.

För att rekommendera något som jag använt och varit bra så finns det TC Electronics Konnekt 24D (eller konnekt 8) samt det enklare Tascam US122.

Högtalarna bör vara aktiva (inbyggd förstärkare) och gjorda för studiobruk. Dessa kopplar du sedan in i ljudkortets utgång och kan då lyssna på det du spelar in och det du har spelat in. Även hörlurar för studiobruk är bra. (Högtalare och hörlurar för studiobruk färgar inte ljudet som t.ex hifiprylar gör i form av bas och diskantåtergivning.)

Musikprogram och mjukvarupluggar finns det allt från gratisvarianter till svindyra saker. För att starta upp så testa gratisvarianterna först och testa om du gillar detta och inte tröttnar efter ett tag. Om man köper pluggar och program så är andrahandsmarknaden värdelös. Hårdvaran däremot kan man alltid sälja.

Detta var en start i alla fall. Vill du har mer konkreta förslag så fråga på.

Sedan tycker jag att alla ska släppa denna sandlådementalitet som verkar råda i tråden. Att använda sökfunktionen och dessutom fråga är väl ändå det bästa ur två världar. Vi vill ju alla samma sak --- Lära och lära ut

😆

Peter

StarliteDiner (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Blev intresserad av denna Tascam US122.

Men på ex. Thomann.de så står det:

"NOTE: The US-122L and US-144 have not been tested on Windows Media Centre systems. PC (XP/Vista), Mac OS X (PPC/Intel)"

Någon som vet om det funkar på en dator med Vista?

peddap kanske vet?

Redigerat av StarliteDiner
Postat
"NOTE: The US-122L and US-144 have not been tested on Windows Media Centre systems. PC (XP/Vista), Mac OS X (PPC/Intel)"

Någon som vet om det funkar på en dator med Vista?

Texten hade nog varit tydligare om den haft en radbrytning.

NOTE: The US-122L and US-144 have not been tested on Windows Media Centre systems.

Kompatibel med PC (XP/Vista), Mac OS X (PPC/Intel)

Så svaret är ja.

Postat (redigerat)
Texten hade nog varit tydligare om den haft en radbrytning.

Så svaret är ja.

Ok! Tack för info. 😆

En annan grej.

Är detta en ny USB-anslutning (2.0?) på ljudkortet eller menas det bara att man ansluter till USB i datorn?

Jag har bara (gamla 1.1 isf?) USB-porten i min dator. Går det att lösa med nån övergång i så fall?

Klarar inte att länka nån bild tyvärr.

Redigerat av StarliteDiner
Postat (redigerat)
Ok! Tack för info. 🙂

En annan grej.

Är detta en ny USB-anslutning (2.0?) på ljudkortet eller menas det bara att man ansluter till USB i datorn?

Jag har bara (gamla 1.1 isf?) USB-porten i min dator. Går det att lösa med nån övergång i så fall?

Klarar inte att länka nån bild tyvärr.

USB2 är kompatibel med USB1 både när det gäller överföring, kablar och kontakter - MEN man kan inte förvänta sig att kunna köra särskilt många samtidiga ljudkanaler som med USB2, eftersom USB1 är mycket långsammare.

Man brukar räkna med att USB1 kan köra typ stereo in och stereo ut, medan USB2 kan hantera betydligt mer.

Redigerat av Claes
Postat

Ok. Tack.

Det jag reagerar på bilden är att USB-ingången på kortet ser fyrkantigt ut medan den USB-ingången jag har i datorn är mer rektangulär?

Eller är jag helt vilse?

Postat
har funtat på att göra en hemma studio, men har ingen aning om vad man ska ha och vad är bra att ha 🙂 ^^ xD

Jag ska börja göra hiphop så lite tips om program, mic, mixer osv skulle vara ass ballt ^^

ska oxå börja göra beats, så vad behöver man till de egentligen ?

gör en lista typ med va man behöver helst inte så dyra 😉

Hej! Några tips från mig ...

Utvecklingen av allt digitalt (ljudkort, musikprogram, mjukvarusamplers, mjukvarusyntar, plug-ins) har gjort att du idag får prylar för tusenlappen som var state-of-the-art för femton år sen. Samtidigt har det inte skett en lika rask utveckling inom det analoga (mikrofoner, högtalare, förstärkare). Det betyder att du kan spara hårt på allt digitalt men måste lägga ut en del på det analoga.

Jag tycker TweakHeadz har mycket bra info om att välja utrustning. Läs gärna där om de olika delarna.

Många har skrivit bra ovan men jag sammanfattar iaf min inköpslista. Jag refererar till Thomann i Tyskland för att jag handlar mycket där. Men jag har också lyckats köpa rätt mycket begagnat. Ett klockrent alternativ. Kolla "Köp och sälj" här på forumet eller på Vendolin.se.

• Musikprogram - kallas ofta DAW (Digital Audio Workstation) och hanterar både samplade ljud och midi. Om du kör Windows rekommenderar jag Cubase LE, om du kör Mac rekommenderar jag Garageband. Du kan ofta få med en reducerad men fullt funktionell version när du köper ditt ljudkort.
  • Ljudkort - köp ett billigt som har fantommatning (=48 volts spänning till mikrofoner som behöver det, typiskt mikrofoner för inspelning av sång) och inkluderar det musikprogram du vill ha, t ex ESI U46 XL som inkluderar Cubase LE och kostar 1500 kr hos Thomann.
  • Mikrofon för din sång/rap, t ex Studio Projects B1 som nämnts ovan. Försök hitta ett paket som inkluderar stativ, kabel och puffskydd. Såna paket finns strax över tusenlappen på Thomann. Om din dator låter mycket så kommer du behöva vara en bra bit ifrån när du spelar in. Annars får du fläktljud med i sången/rapen. Planera för det innan du väljer kabellängd.
  • Monitorer (högtalare för lyssning under mix). Man brukar satsa på aktiva monitorer, dvs som har slutsteg inbyggda och inte behöver en förstärkare. De brukar också vara "närfälts"-monitorer eftersom man sitter typ en meter från dem och arbetar. Här är det väldigt knepigt att komma undan billigt om det ska låta bra. Men du kan nog börja runt tusenlappen och sen byta upp dig när du får råd. Kolla Thomanns utbud.
  • Midi-klaviatur - Jag har ett pyttelitet från JJlabs för 800 kr för att smidigt lägga ackord och melodislingor. Det kan hända att du vill ha ett sånt.
  • Mixer - behöver du inte eftersom du mixar digitalt i musikprogrammet.
  • Plugins - små program som tillför funktionalitet till musikprogrammet. Så småningom kommer du vilja ha kompressor, reverb, gate, de-esser, delay, förstärkarsimulator för dist och så vidare. Det finns mycket gratis. Men vänta med det tills du kommit igång.

Sen är det bara att börja arbeta. Försök få hem en polare som kan det program du valt så kommer du snabbt upp på banan. Var bara noga med att det är du som ska sitta vid datorn, inte han/hon 🙂.

Postat
Ok. Tack.

Det jag reagerar på bilden är att USB-ingången på kortet ser fyrkantigt ut medan den USB-ingången jag har i datorn är mer rektangulär?

Eller är jag helt vilse?

Det är en USB-port som används på en del apparater. Med största sannolikhet så får du med en USB-sladd som har den fykantiga versionen i ena änden och en vanlig platt i andra. Annars finns den att köpa i vilken vanlig teknikaffär som helst.

Inget att oroa sig för alltså 😄

Postat

AhmadinejadJR: Smileyn var till för att visa att det jag skrev inte var menat som drygt eller otrevligt på något sätt, utan för att uppmuntra personen till att kolla runt lite mer för att på så sätt kunna få svar på sina frågor utan att ens behöva ställa dom. Men det missförstod tydligen du. Tur att det inte var du som startade tråden då 😄

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.