Jump to content
Annons

Hur många XLR i wallplate'n


Alexho

Recommended Posts

Hej!

Ska löda alla kontakter i studion imorgon och är lite osäker på hur många hanar/honor jag behöver.

Jag tror 12 xlr (input) räcker. Kommer att spela in trummor och KANSKE något till i det stora live-rummet på samma gång. Har en Iso box som stärkaren ska står i och basen line'ar jag alltid nästan.

Så 12st xlr. 4st stereo tele till hörlurar. (kommer även ha 4st stereo hål ute på olika ställen i studion, tex vid trummorna.)

2 returns och 4st line till t.ex. gitarren (som sen går vidare till iso-boxen), en till basen samt om det finns någon synt/piano.

Totalt. från live-rummet.

12st xlr

4st hörlurs-uttag

2st returns

4st line. (+ de 4 som sitter ute i rummet)

Tror ni det räcker eller ska jag köra på 16st xlr?

I Iso-boxen tänkte jag ha 2st xlr samt 2 st line

Jag har redan 16st länk går det att använda dem till att line'a en gitarr eller måste det vara mono länk?

Redigerat av Alexho
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej!

Ska löda alla kontakter i studion imorgon och är lite osäker på hur många hanar/honor jag behöver.

Jag tror 12 xlr (input) räcker. Kommer att spela in trummor och KANSKE något till i det stora live-rummet på samma gång. Har en Iso box som stärkaren ska står i och basen line'ar jag alltid nästan.

Så 12st xlr. 4st stereo tele till hörlurar. (kommer även ha 4st stereo hål ute på olika ställen i studion, tex vid trummorna.)

2 returns och 4st line till t.ex. gitarren (som sen går vidare till iso-boxen), en till basen samt om det finns någon synt/piano.

Totalt. från live-rummet.

12st xlr

4st hörlurs-uttag

2st returns

4st line. (+ de 4 som sitter ute i rummet)

Tror ni det räcker eller ska jag köra på 16st xlr?

I Iso-boxen tänkte jag ha 2st xlr samt 2 st line

Jag har redan 16st länk går det att använda dem till att line'a en gitarr eller måste det vara mono länk?

Tänk så här gällande XLR till ditt liverum.

Om du ska kunna spela in trummor, så vill du kunna spela in ett helt trumset.

Till skillnad från när jag var ung så är ett helt trumset idag bestyckat med följande sättning.

2 Kaggar

2 Virvel

5 Pukor

2 Hihat (Höger & vänster)

2 Overhead

I övrigt tillkommer 3 ambience!

Det är 16 kanaler bara till trummor!!!

För din ISO-box bör du tänka på att även få med högtalarkabel så fäljande modell funkar bra.

1 Line (Instrument)

1 Högtalarkabel (minimum 2,5 mm2 då det blir en längre sträcka)

2 XLR (Vilka kan patchas utanför ISO-boxen och därmed användas till sångmikrofon etc.)

1 Hörlursutgång.

Dina Neutrik kontakter för 6,3 mm teleplug tror jag bara finns i stereoversion och fungerar alldeles utmärkt på det sätt du avser!

Take care!!!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Cruncher.

Ok, då sätter jag i 20^^

Behöver jag ha fler än 2 returns tror du?

Ska jag sätta högtalarkabeln i t.ex. de tele (stereo) uttaget?

Tanken är att jag ska ha ett snyggt skåp/ställ med olika toppar, i i tex kontrollrummet.

Sen ska jag ha en Marshall Vintage 4x12 i ISO boxen/rummet.

Varför jag gör så är för att ett helt band ska kunna spela in samtidigt utan att få något lekgage.

För övrigt, en USB och midi för ett digitalt piano som ska vara i live-rummet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Cruncher.

Ok, då sätter jag i 20^^

Behöver jag ha fler än 2 returns tror du?

Ska jag sätta högtalarkabeln i t.ex. de tele (stereo) uttaget?

Tanken är att jag ska ha ett snyggt skåp/ställ med olika toppar, i i tex kontrollrummet.

Sen ska jag ha en Marshall Vintage 4x12 i ISO boxen/rummet.

Varför jag gör så är för att ett helt band ska kunna spela in samtidigt utan att få något lekgage.

För övrigt, en USB och midi för ett digitalt piano som ska vara i live-rummet.

Ser ingen direkt nytta med returerna!?

Vad ska dom göra menar du?

Gällande högtalarkabel och dess kontakt så kan du inte dra dessa genom instrumentkanalen.

Du måste ha en egen separat kabel samt kontakt för detta.

Vet inte riktigt hur varmt det skulle kunna bli men en instrumentkabel lär påverka ditt ljud om du kör för hög effekt genom den.

Det finns folk som är mer kunnig än jag på det området som garanterat kan fylla i med fysikens lagar här.

/Cruncha'

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kanske inte är nödvändigt med returer.

Jag drar en egen (samt rör) 3.0 kvadrats högtalarkabel ner till iso-boxen.

Men jag använder väl bara en vanlig tele-kontakt (hona) ex de 6.3mm jag redan har?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kanske inte är nödvändigt med returer.

Jag drar en egen (samt rör) 3.0 kvadrats högtalarkabel ner till iso-boxen.

Men jag använder väl bara en vanlig tele-kontakt (hona) ex de 6.3mm jag redan har?

Jupp!

Helt korrekt!

Returer vill du ju bara ha om du vill kunna sända nåt tillbaka till kontrollen. Men det gör du ju via instrument/line kanalerna ändå!? Där har du ju redan returer. Alternativt så gör du så kallade vändor att sätta i din väggbox och får samma resultat.

Jag tror mer du ska tänka i antal par du får i din multikabel för det handlar lite om att spara pengar när du installerar.

3 mm2 blir kanon och du kör dessa i vanliga Telekontakter i boxen!

Kör så det ryker!!!

/Cruncha'

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...