Gilbert Postat 23 juli 2009 Postat 23 juli 2009 Du undrar varför det inte går att få Logics kompressor att låta som UADs LA-2A eller Fairchild. Jag säger att det troligtvis inte går men jag kan inte bevisa detta och det behöver jag heller inte då den som påstår något måste bevisa att så är fallet.
iGnu Postat 23 juli 2009 Postat 23 juli 2009 Har för mig att UAD-kortet är på ca 1 Ghz i jämförelse i cpu. Nu stämmer väl inte det till hundra eftersom det är ett grafikchip. Så om man då jämför med nya UAD-2 så är det upp till tio gånger kraftigare. Alltså 10 Ghz i ett quad! Så skulle nu UA släppa native så kan man ju räkna ut att man knäcker en rätt kraftig burk ganska så lätt. en standard 2008-MacPro har iså fall 22,4 Ghz
pme (oregistrerad) Postat 23 juli 2009 Postat 23 juli 2009 http://www.analog.com/en/embedded-processi...ources/fca.html En UAD quad 4 st ADSP-21369. Det ger 1600 MGFLOPS * 4 = 6400 MFLOPS eller 6.4 GFLOPS. 2.67 GHz Nehalem processorer har 28 GFLOPS/core. 8 core i tex macpro ger 224 GFLOPS, eller 35 gånger värsta UAD kortet.
Gilbert Postat 23 juli 2009 Postat 23 juli 2009 Man betalar inte i första hand för processorkraften när man köper ett UAD-kort. Man betalar för att kunna använda de mumsiga pluggarna. DSP-kraften är en bonus.
iGnu Postat 23 juli 2009 Postat 23 juli 2009 Man betalar inte i första hand för processorkraften när man köper ett UAD-kort. Man betalar för att kunna använda de mumsiga pluggarna. DSP-kraften är en bonus. Dyr dongel med andra ord? 😛 för att inte nämna BÖKIG.
pme (oregistrerad) Postat 23 juli 2009 Postat 23 juli 2009 Man betalar inte i första hand för processorkraften när man köper ett UAD-kort. Man betalar för att kunna använda de mumsiga pluggarna. DSP-kraften är en bonus. Snarare en bromskloss.
DieHard (oregistrerad) Postat 23 juli 2009 Postat 23 juli 2009 (redigerat) En bekant till mig köpte ett UAD-kort för att kunna köpa fler pluggar och förväntade sig inte att de skulle vara någon skillnad men han fick nästan en chock när han jämförde Bomb factorys LA-2A med UAD. Har du gjort några jämförelser mellan UAD och Bomb factory? Frågade någon här på forumet en gång som använt Bomb Factorys pluggar och frågade vad han tyckte om deras versioner jämfört med UADs och han tyckte inte att BFs versioner var lika bra som UADs och föredrog att använda de senare. Redigerat 23 juli 2009 av DieHard
iGnu Postat 23 juli 2009 Postat 23 juli 2009 Snarare en bromskloss. ...och en anledning för kunden att punga ut för fler kort.
joachime Postat 23 juli 2009 Postat 23 juli 2009 Känns som att UAD-användare på detta forum envisas om att de är sååååå mycket bättre än allt annat, kanske för att försvara deras inköp av de dyra PCIe-korten.. visst att pluggarna bara kostar några tusenlappar efter det.. men sen kanske du vill använda FLER pluggar samtidigt och då måste du ha ett nytt kort.. osv Det är ett sätt att se på saken. Man kan också vända på det och säga att det är ofta man som uad-användare känner sig manad att räta ut missuppfattningar och felaktigheter som sprids om korten, företaget eller pluggarna. Påfallande ofta är dessa missuppfattningar ett resultat av att icke-användare, som ibland inte ens testat systemet engagerat sig i "debatten". Uad är inte ett billigt system. Många finner det dock prisvärt. Angående begränsningarna i hur många pluggar man kan använda. Det var ständigt aktuellt till och med den dag Uad-2 kom ut. Idag behöver man vara en extrem Uad-pluggfanatiker för att slå i taket. Jag kör Uad-2 duo plus ett Uad-1 och har inte ännu maxat systemet.
Valle Postat 23 juli 2009 Postat 23 juli 2009 det är ofta man som uad-användare känner sig manad att räta ut missuppfattningar och felaktigheter som sprids om korten, företaget eller pluggarna.Påfallande ofta är dessa missuppfattningar ett resultat av att icke-användare, som ibland inte ens testat systemet engagerat sig i "debatten". Intressant! Vilka är dessa missuppfattningar?
iGnu Postat 23 juli 2009 Postat 23 juli 2009 (redigerat) Det är ett sätt att se på saken. Man kan också vända på det och säga att det är ofta man som uad-användare känner sig manad att räta ut missuppfattningar och felaktigheter som sprids om korten, företaget eller pluggarna. Påfallande ofta är dessa missuppfattningar ett resultat av att icke-användare, som ibland inte ens testat systemet engagerat sig i "debatten". Uad är inte ett billigt system. Många finner det dock prisvärt. Angående begränsningarna i hur många pluggar man kan använda. Det var ständigt aktuellt till och med den dag Uad-2 kom ut. Idag behöver man vara en extrem Uad-pluggfanatiker för att slå i taket. Jag kör Uad-2 duo plus ett Uad-1 och har inte ännu maxat systemet. Förstår dig: folk har ju gnällt över "Waves ockerpriser" i den här tråden men i jämförelse är de ju kanske till och med billigare än UADs varianter? Tycker UADs pris-system verkar lika knäppt som waves pris-system är ibland. Redigerat 23 juli 2009 av iGnu
joachime Postat 23 juli 2009 Postat 23 juli 2009 Intressant! Vilka är dessa missuppfattningar? Jag får en känsla av att du finner missuppfattningarna mer intressanta än vad systemet faktiskt kan prestera. 😛
Gilbert Postat 23 juli 2009 Postat 23 juli 2009 iGnu, DieHard & Valle: Äger ni ett UAD-kort eller har ni ägt ett UAD-kort?
iGnu Postat 23 juli 2009 Postat 23 juli 2009 (redigerat) iGnu, DieHard & Valle: Äger ni ett UAD-kort eller har ni ägt ett UAD-kort? Nej och vad har det med saken att göra? Tycker det är "ockerpriser". Redigerat 23 juli 2009 av iGnu
Valle Postat 23 juli 2009 Postat 23 juli 2009 Jag får en känsla av att du finner missuppfattningarna mer intressanta än vad systemet faktiskt kan prestera. 😛 Mycket möjligt! Så, hur var det nu med missuppfattningarna? 🙂
Valle Postat 23 juli 2009 Postat 23 juli 2009 Valle: Äger [du] ett UAD-kort eller har [du] ägt ett UAD-kort? Nej, absolut inte! Seså — leverera poängen.
joachime Postat 23 juli 2009 Postat 23 juli 2009 Förstår dig: folk har ju gnällt över "Waves ockerpriser" i den här tråden men i jämförelse är de ju kanske till och med billigare än UADs varianter? Känns som att du tillskriver mig någon annans ståndpunkt. Jag tycker systemet är prisvärt. Det tycker jag däremot inte om Waves. Varken deras bundles eller flertalet enstaka pluggar. Tycker UADs pris-system verkar lika knäppt som waves pris-system är ibland. Hur menar du då?
nattvaktaren Postat 23 juli 2009 Postat 23 juli 2009 Nej, absolut inte! Seså — leverera poängen. Ska det vara så jävla svårt? Du har ingen större erfarenhet av produkten du slaggar off.
Valle Postat 23 juli 2009 Postat 23 juli 2009 Ska det vara så jävla svårt? Du har ingen större erfarenhet av produkten du slaggar off. Hej whoever! Vad är det för jävla erfarenhet du menar att jag borde ha av produkten? Vad skulle det ha med min ståndpunkt att göra? Läs tråden innan du kommer med... "snikna kommentarer"!
drloop (oregistrerad) Postat 23 juli 2009 Postat 23 juli 2009 Valle lägg ned nu. Jag kan hålla med dig vad det gäller EQ pluggar men kompressorer, nej. Du är en go kille, sluta nu med att stå på dig och acceptera att inte andra håller med dig. Jag har provat en massa kompressorer, ingen kompressor funkar för allt man vill åstakomma. SSL´s channelcompressor är visslande snabb, kanon om man vill sabba trumljud på det sättet jag gillar. LA2 är kanon på sång, och jag gillar den också på överhäng för att få till mitt favvis schvosch. En bra arsenal med verktyg som man vet hur dom funkar är det bästa för att få till ett bra ljud. När du gå på så här så blir det tyvärr du som får dumstruten på dig. Menar inte att vara elak men det säger nog mer om dig och hur du använder kompressorer än vad det säger om kompressorerna. Och återigen, jag tycker det finns en massa bra gratisgrejer, precis som du. Men allt gratis glimmar inte.
iGnu Postat 23 juli 2009 Postat 23 juli 2009 (redigerat) Ska det vara så jävla svårt? Du har ingen större erfarenhet av produkten du slaggar off. Behöver inte någon erfarenhet av UAD för att räkna på priset och jämföra med "Waves ockerpriser": UAD Quad Flexi 19.999kr ink 500 dollar värdecheck som går till: 1176LN : 149 dollar LA3A : 149 dollar LA2A: 149 dollar och sen har man 53 dollar kvar att hitta något kul för. alltså ca 19.499kr om man vill kunna utnyttja sina pluggar (nästintill) utan begränsningar. Mot 3711kr för Waves CLA hos altomusic.com Jag säger inte att Waves pluggar är bättre än UADs, har som sagt ingen erfarenhet där. Men har svårt att tänka mig att UADs är SÅÅÅÅ mycket mer överlägsna trots att de är 8 år gamla.. Redigerat 23 juli 2009 av iGnu
Valle Postat 23 juli 2009 Postat 23 juli 2009 Jag kan hålla med dig vad det gäller EQ pluggar men kompressorer, nej. Som vissa andra väljer du att ignorera förutsättningarna som har redovisats — flera gånger — när det gäller mitt påstående om hörbar likhet mellan två kompressorer av olika märken. I stand by my words!
nattvaktaren Postat 23 juli 2009 Postat 23 juli 2009 Då är det väl bara att fortsätta producera megahits med billigare kompressorer?
joachime Postat 23 juli 2009 Postat 23 juli 2009 ignu: Tycker du beloppet i sig räcker för att klassa det som ocker? Borde man inte kolla vad man får för pengarna också? Eventuelt jämföra det med något liknande? Och visst har några av pluggarna funnits ute länge. Men samtidigt utveckas Universal audio ständigt ny mjukvara, precis som vilket företag som helst.
iGnu Postat 23 juli 2009 Postat 23 juli 2009 (redigerat) ignu: Tycker du beloppet i sig räcker för att klassa det som ocker? Borde man inte kolla vad man får för pengarna också? Eventuelt jämföra det med något liknande? Och visst har några av pluggarna funnits ute länge. Men samtidigt utveckas Universal audio ständigt ny mjukvara, precis som vilket företag som helst. Nej jag tycker det inte är ocker. Men folk har ju redan klassat allt från waves som ocker så jag ville bara göra en jämförelse av vad det kostar för att få ett UAD-paket motsvarande Waves CLA. Nu favoriserar jag inte waves på något sätt, äger inte någonting från dom. Just UAD-1176 kompressorn (och säkerligen LA2A, LA3A) har ju funnits i 8 år. Redigerat 23 juli 2009 av iGnu
drloop (oregistrerad) Postat 23 juli 2009 Postat 23 juli 2009 Men varför få jag då inte ut samma resultat med olika kompressorer? På sång kan jag använda nästan vad som helst (kompressor alltså) så länge det är bra inspelat. Man kan ju använda en kompressor på så många olika sätt. Förutom de applikationerna jag redan nämt så kan man ha en hårdvaru LA2 som en dyr distbox vilket är omöjligt med de digitala motsvarigheterna. Att man på sång bra inspelad sång kan ta nästan vad som helst är jag med på. Skulle inte tveka på att använda min Peavey CDS-2 i produktion. Troligen hör jag inte skillnad på Peaveyn eller LA2an i mixen. Men när jag mixar så märker jag tydligt skillnader på kompressorerna. Och vad det gäller ditt påstående är det just ditt påstående och det är inget jag håller med om under de förutsättningar jag gett dig i mina inlägg.
danielssondesign Postat 23 juli 2009 Postat 23 juli 2009 (redigerat) Helt sjukt vad denna tråden svängde... Redigerat 23 juli 2009 av danielssondesign
joachime Postat 23 juli 2009 Postat 23 juli 2009 Nej jag tycker det inte är ocker. Men folk har ju redan klassat allt från waves som ocker så jag ville bara göra en jämförelse av vad det kostar för att få ett UAD-paket motsvarande Waves CLA. Nu favoriserar jag inte waves på något sätt, äger inte någonting från dom. Just UAD-1176 kompressorn (och säkerligen LA2A, LA3A) har ju funnits i 8 år. Uad La3 kom förra året om man ska vara noggrann. Cla och Uad-2 quad flexi är inte vad jag kallar en rättvis jämförelse. Vad var det får med prissystem du nämnde tidigare?
iGnu Postat 23 juli 2009 Postat 23 juli 2009 Helt sjukt vad denna tråden svängde... Jepp tråkigt att trådar bara pajjas så här. Ännu tråkigare är att om säg 6 månader kommer någon ny forummedlem skapa en ny tråd om Waves CLA och då kommer genast 3-5 arga forumister hänvisa till sökfunktionen för att sen hitta denna tråden som är full med något helt annat ämne.. Ja e int´ bitter ja
Valle Postat 23 juli 2009 Postat 23 juli 2009 Men varför få jag då inte ut samma resultat med olika kompressorer? Ja, vad fan vet jag... Du kanske inte riktigt vet vad du ska få ut, eller hur du ska få ut samma resultat? Kanske försöker du få fejkad analog-dist genom en kompressor som inte är designad att återge fejkad analog-dist... Orsakerna kan vara otaliga.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.