DieHard (oregistrerad) Postat 15 juli 2009 Postat 15 juli 2009 Waves fortsätter med sina emuleringar och har nu kommit till sina versioner av LA2A, LA3A och 1176LN. http://www.waves.com/Content.aspx?id=9297
Jon Rinneby Postat 15 juli 2009 Postat 15 juli 2009 Skulle vara trevligt att testa dem eftersom man inte har uad... Dock lika dyra, så de får vara riktigt bra om de ska vara värda pengarna....
iGnu Postat 20 juli 2009 Postat 20 juli 2009 Har testat dem nu i ett par dagar.. Och jag måste säga att jag gillar dem skarpt! Har ingen erfarenhet av UADs versioner och bara svaga minnen från vissa av hårdvaruburkarna så jag kan inte uttala mig hur pass likt de låter orginalet. Men jämfört med andra kompressorer jag har är de galet lättjobbade och låter riktigt jäkla bra" (nästan oavsett hur man rattar dem). kostar 430 euro på något ställe men väntar svar från plugindiscont.com där de bör vara ännu "billigare" 😆 Fler som testat? har även testat Softubes FET Compressor och överväger ett köp av den istället (typ 1800kr). Någon som har erfarenheter av den? den har ju rätt roliga funktioner (1:1 ratio, detektor-filter, paralell-kompression och sidechain) fast jag får mycket bättre sidechain-sväng av Logics kompressor..
Linus Postat 20 juli 2009 Postat 20 juli 2009 Cirkusen tar aldrig slut! Hyckleri! Du menar att Waves 1176-kopia inte skulle vara i närheten av UREI? Eller att 1176:an inte alls skulle vara bättre än Blockfish?
drloop (oregistrerad) Postat 20 juli 2009 Postat 20 juli 2009 En bra LA2 skall alla ha! Har hittils inte stött på någon softis som riktigt gjort som jag tycker den skall göra, förutom Liquid Mix som jag gillar. Har dock inte testat UADs LA2.
Valle Postat 20 juli 2009 Postat 20 juli 2009 Du menar att Waves 1176-kopia inte skulle vara i närheten av UREI? Eller att 1176:an inte alls skulle vara bättre än Blockfish? Först vill jag å det varmaste rekommendera att du läser "min" tråd om: Ingen plugg är unik — inte ens om den är "dyr"!. Den fick en del respons, och tar några gånger upp just t.ex. din föreställning om att bara för att det är Waves [eller annat "känt" märke] så är det bäst. Sedan så: Du kan inte jämföra en 1176-plugg med BlockFish — även om BlockFish kan "låta" som en 1176:a! Och sist: Vad anser du att man kan åstadkomma med en "1176-kopia" som man inte kan åstadkomma med en (billigare/gratis) mjukvarukompressor som tillhandahåller åtminstone motsvarande parametrar som threshold, ratio, attack, release etc? Värmen?
DieHard (oregistrerad) Postat 20 juli 2009 Postat 20 juli 2009 (redigerat) Ett litet test har gjorts här med jämförelse med Waves 1176 och UADs: http://www.gearslutz.com/board/4378245-post61.html Redigerat 20 juli 2009 av DieHard
drloop (oregistrerad) Postat 20 juli 2009 Postat 20 juli 2009 Först vill jag å det varmaste rekommendera att du läser "min" tråd om: Ingen plugg är unik — inte ens om den är "dyr"!. Den fick en del respons, och tar några gånger upp just t.ex. din föreställning om att bara för att det är Waves [eller annat "känt" märke] så är det bäst. Sedan så: Du kan inte jämföra en 1176-plugg med BlockFish — även om BlockFish kan "låta" som en 1176:a! Och sist: Vad anser du att man kan åstadkomma med en "1176-kopia" som man inte kan åstadkomma med en (billigare/gratis) mjukvarukompressor som tillhandahåller åtminstone motsvarande parametrar som threshold, ratio, attack, release etc? Värmen? Kanske för att jag inte hittat en gratis LA2 som gör jobbet?
Valle Postat 20 juli 2009 Postat 20 juli 2009 Kanske för att jag inte hittat en gratis LA2 som gör jobbet? Jaha... vad exakt "gör jobbet", då? Kan du precisera lite?
drloop (oregistrerad) Postat 20 juli 2009 Postat 20 juli 2009 Jaha... vad exakt "gör jobbet", då? Kan du precisera lite? Inte lika enkel som en LA2 och och är dom lika enkla som LA2 så blir inte resultatet lika bra som en riktig. LiquidMix gillade jag för den gjorde nästan som jag ville så att säga. Men för att blidka din avoghet mot köpepluggar så använder jag en kompressor på sång som är gratis. Finns här: http://www.jeroenbreebaart.com/audio_vst.htm Riktigt bra kompressor för sång. Man kan trycka på ordentligt utan att det låter pump. Den låter snyggare än Blockfish. Men en LA2 är det inte.
Valle Postat 20 juli 2009 Postat 20 juli 2009 Inte lika enkel som en LA2 och och är dom lika enkla som LA2 så blir inte resultatet lika bra som en riktig. Kompressorer med samma inställningsmöjligheter kan "härma" varandra — 4ms attack är alltid 4ms attack. Det behöver vi ju inte dividera oss blå om. Att någon tillverkare låter "brus" och/eller slumpmässig "fördröjning" ingå i algoritmerna, i jakten på den "unika pluggen" eller för att få oss att tro att pluggen ger en "analog feeling", är en annan sak. Det går ändå att lösa med externa pluggar som dist och EQ. Jag är inte avog mot köpepluggar i sig (jag har ju själv köpt pluggar), det är hävdan om att de skulle vara "unika" jag vill ta upp till debatt. Jag respekterar ditt val att betala $400 - $800 för "enkelheten" eller för att det går att "ratta fram något snabbt". Men alla har inte den ekonomin. Tror jag inte, i alla fall.
Linus Postat 20 juli 2009 Postat 20 juli 2009 Vad anser du att man kan åstadkomma med en "1176-kopia" som man inte kan åstadkomma med en (billigare/gratis) mjukvarukompressorEtt annat resultat. En annan karaktär. Nej, jag snackar inte värme och tänker inte sätta igång en debatt kring FET vs optisk osv. Om två kompressorer ger olika resultat trots att treshold/ratio/attack är likadant ställda, skulle det vara en okej anledning att få föredra en av dem? Jag gillar snabbheten i 1176:an, även om jag säkerligen "får till det" med typ 2 TrackPlug och fipplar med lång lookahead, och både rms- och peak-kompression.
drloop (oregistrerad) Postat 20 juli 2009 Postat 20 juli 2009 (redigerat) Kompressorer med samma inställningsmöjligheter kan "härma" varandra — 4ms attack är alltid 4ms attack. Det behöver vi ju inte dividera oss blå om. Att någon tillverkare låter "brus" och/eller slumpmässig "fördröjning" ingå i algoritmerna, i jakten på den "unika pluggen" eller för att få oss att tro att pluggen ger en "analog feeling", är en annan sak. Det går ändå att lösa med externa pluggar som dist och EQ. Jag är inte avog mot köpepluggar i sig (jag har ju själv köpt pluggar), det är hävdan om att de skulle vara "unika" jag vill ta upp till debatt. Jag respekterar ditt val att betala $400 - $800 för "enkelheten" eller för att det går att "ratta fram något snabbt". Men alla har inte den ekonomin. Tror jag inte, i alla fall. 4ms attack är 4ms attack låter enkelt men så är det ju oftast inte. Då skulle ju alla prylar och mjukvaror låta likadant. Och den här debatten har du ju redan haft Valle eller? EDIT: Linus hann före. Redigerat 20 juli 2009 av drloop
Linus Postat 20 juli 2009 Postat 20 juli 2009 (redigerat) 4ms attack är alltid 4ms attack. Det behöver vi ju inte dividera oss blå om.Ja, men hur bearbetade kompressorerna signalen efter 4ms? Redigerat 20 juli 2009 av Linus
drloop (oregistrerad) Postat 20 juli 2009 Postat 20 juli 2009 Ja, men hur bearbetade kompressorerna signalen efter 4ms? Och efter...
Valle Postat 20 juli 2009 Postat 20 juli 2009 Ett annat resultat. En annan karaktär. Nej, jag snackar inte värme och tänker inte sätta igång en debatt kring FET vs optisk osv. Om två kompressorer ger olika resultat trots att treshold/ratio/attack är likadant ställda, skulle det vara en okej anledning att få föredra en av dem? Jag gillar snabbheten i 1176:an, även om jag säkerligen "får till det" med typ 2 TrackPlug och fipplar med lång lookahead, och både rms- och peak-kompression. Först, så hade jag uppskattat att du inte rumphögg citatet (mitt) som du gjorde. Att (som du klippte bort) olika mjukvarukompressorer tillhandahåller samma parametrar tycker jag är av relevans i en sådan här diskussion. Och på din fråga "Om två kompressorer ger olika resultat trots att treshold/ratio/attack är likadant ställda, skulle det vara en okej anledning att få föredra en av dem", svarar jag: Absolut! Och det måste vara härligt att kunna bränna $800 på en kompressor med "karaktär" (dvs, dist och filter), och i synnerhet som du säkerligen "får till det" med typ 2 TrackPlug och fipplar med lång lookahead, och både rms- och peak-kompression.
Valle Postat 20 juli 2009 Postat 20 juli 2009 Ja, men hur bearbetade kompressorerna signalen efter 4ms? Och efter... Det tar man reda på — precis som era favorittillverkare gjorde när de skulle ta fram sin "unika" plugg. Pfft...
drloop (oregistrerad) Postat 20 juli 2009 Postat 20 juli 2009 Det tar man reda på — precis som era favorittillverkare gjorde när de skulle ta fram sin "unika" plugg. Pfft... Pfft... själv.
Linus Postat 20 juli 2009 Postat 20 juli 2009 (redigerat) Jag har inte lust att göra som favorittillverkaren och tillverka en klon själv. Jag har inte tänkt lägga $800 på en kompressor. Jag trivs med min tidigare nämnda "kanalstrip" för $200. Redigerat 20 juli 2009 av Linus
DieHard (oregistrerad) Postat 20 juli 2009 Postat 20 juli 2009 Varför ska man köpa ett par jeans för 500:- när det finns jeans för en hundring? De gör ju samma sak, dvs man tar på sig dem. Pfft...
drloop (oregistrerad) Postat 20 juli 2009 Postat 20 juli 2009 (redigerat) Varför klippa sig för 500 spänn när jag gör det för en 5a med maskin? Pfft... Redigerat 20 juli 2009 av drloop
KillwithSkill Postat 20 juli 2009 Postat 20 juli 2009 Varför ska man pffft'a när man kan tsss'ta, när det är lika många bokstäver?
pme (oregistrerad) Postat 20 juli 2009 Postat 20 juli 2009 Först vill jag å det varmaste rekommendera att du läser "min" tråd om: Ingen plugg är unik — inte ens om den är "dyr"!. Den fick en del respons, och tar några gånger upp just t.ex. din föreställning om att bara för att det är Waves [eller annat "känt" märke] så är det bäst. Sedan så: Du kan inte jämföra en 1176-plugg med BlockFish — även om BlockFish kan "låta" som en 1176:a! Och sist: Vad anser du att man kan åstadkomma med en "1176-kopia" som man inte kan åstadkomma med en (billigare/gratis) mjukvarukompressor som tillhandahåller åtminstone motsvarande parametrar som threshold, ratio, attack, release etc? Värmen? Kompressor är inte linjära så det är en helt annan grej att göra en kompressor än en EQ.
iGnu Postat 20 juli 2009 Postat 20 juli 2009 (redigerat) lägsta pris: 3711kr hos altomusic.com Någon som hittat bättre? Egentligen inte SÅ farligt för 3 olika kompressorer egentligen... Redigerat 20 juli 2009 av iGnu
Valle Postat 22 juli 2009 Postat 22 juli 2009 Kompressor är inte linjära så det är en helt annan grej att göra en kompressor än en EQ. Tack, professorn! Men du låter din värld styras för mycket av siffror, tror jag. Och precis som i den "gamla" tråden missar du min poäng — igen. Mitt påstående lyder: Pluggar med (minst) samma inställningsmöjligheter bör kunna ge samma resultat! Om en tillverkare får för sig att låta den faktiska attacken dröja 6ms fast den visuella inställningen visar 4ms, eller att de låter addera brus etc, bara för att så kanske ge sken av "äkta pryl", det är ju en helt annan sak. Om jag vill få till ett analogt sound och har en (digital) kompressor med endast threshold, attack, release och ratio tillgängliga för inställning, så får jag experimentera med extern dist- respektive EQ-effekt. Ingen plugg är så unik att den inte kan efterapas. Och det borde ju du som är så insatt hålla med om. Egentligen.
Stolle Postat 22 juli 2009 Postat 22 juli 2009 Fast Valle.. hela grejen med att ingen plugg är unik gällde ju eq. Då jag läste originaltråden på kvr (var det väl?) så verkade alla vara överens om att det var en helt annan sak med kompressorer. Borde t.ex. inte olika kompressorer ha olika envelope kurvor?
Valle Postat 22 juli 2009 Postat 22 juli 2009 Fast Valle.. hela grejen med att ingen plugg är unik gällde ju eq. Då jag läste originaltråden på kvr (var det väl?) så verkade alla vara överens om att det var en helt annan sak med kompressorer. Borde t.ex. inte olika kompressorer ha olika envelope kurvor? Nästan helt rätt, Stolle! Min tråd handlade om att varken EQ eller kompressorer är unika. I Gearslutz-tråden (inte KVR) talade man, som du riktigt påpekar, uteslutande om EQ-pluggar. Gearslutz-testerna visade att två olika EQ-pluggar kan generera identiska resultat förutsatt att inställningmöjligheterna/omfången är (minst) desamma. Jag har inga tester att komma med (förutom den i min ovan nämnda tråd), och jag är ingen DSP-professor, men går konsekvent ett steg längre mot dumdristigheten och säger att detta även måste gälla kompressorer. Om Waves har gjort det, om UA har gjort det, om Bomb Factory har gjort det, om hemmasnickare som Antress påstår sig ha gjort det... hur jävla unik är då t.ex. 1176-mjukvarupluggen? Det måste ju vara skitenkelt att efterapa den bara genom att läsa tekniska spec — vilket ju inte så himla överraskande är precis vad varje tillverkare av respektive "unik" plugg måste ha gjort. En av dem har i detalj redovisat på sin hemsida hur de gått till väga. Sifferprofessorer får säga vad de vill — men ibland måste man även låta öronen vara med och bestämma. Den kompressorn jag själv använder (ReaComp) har så många inställningsmöjligheter att det är löjligt enkelt att komma nära [alt. identiskt med rätta resurser] "originalen". Om man nu tvunget måste det. Själv kör jag ofta en ReaComp-konfiguration som är inspirerad av en "LA-2A".
DieHard (oregistrerad) Postat 22 juli 2009 Postat 22 juli 2009 Det enda Antress har gemensamt med originalen är utseendet. Ljudmässigt kommer deras pluggar inte i närheten av t ex Uads. Om det vore så enkelt som du vill få det till(enfaldiga har ju alltid lätta och de rätta svaren på allt) så skulle t om deras pluggar låta minst lika bra. Men nu gör dem inte det så där sprack nog din teori.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.