Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Kolla in det här! Jag köpte mitt ex igår och ska med spänning se vad det kommer att ge för resultat i min kassa!

http://www.audiodog.se/audiodog_products_s...product_id=1754 och

http://www.rebeat.com

Förstå, att nu kunna kringgå alla produktions bolag och skivkontrakt. Gör din musik, mastra hemma eller lämna in så man har en färdig fil sedan så är det bara att lägga upp det i programmet och vips låten sprids till 300 webbutiker världen över. Det ska bli riktigt spännande och se om min musik kommer att slå. Ursäkta att jag låter lite exhalterad men detta är verktyget vi musiker har väntat på! Ha fria händer, inga gubbar som sitter och säger: njaaa jag vet inte om såna där basgånger är lämpliga för marknaden. Skit i sånt och sälj din musik på ditt sätt!

GRYMT!

(Detta bör egentligen ligga under nyheter tycker jag, men är ju en vanlig dödlig person som inte har tillgång till sånt - moderator?)

Annons
Postat
strax börjar pajkastningen... 🙂

Vaddå pajkastning? Detta är ju grymt!

Postat

1150 spänn för att få sälja sin musik?

Postat (redigerat)

Nja inte riktigt. 1150:- för programvaran.

Läs allt om att sälja här:

http://en.rebeat.com/digital/kosten.html

Man betalat en lite slant när man laddar upp sin låt. Sedan dras den en liten del vid försäljning.

så 1150 är ju endast för programmet.

[edit]

Jag vet att det låter skamligt billigt. Därför var jag riiiiiktigt kritisk till en början. Men har mailat fram och tillbaka lite med REBEAT och återförsäljaren här i Sverige och fått svar knappt 5 minuter efter jag mailt sedan så verkar det vara klockrent! så jag slog till. Vad har man att förlora liksom?!

Redigerat av Polder
Postat (redigerat)
Vad har man att förlora liksom?!

Rättigheter?

Annars verkar det ju riktigt smidigt. har bara snabbläst lite och att det kostar x euro per låt är förhoppningsvis snabbt intjänat..

Har du läst kontraktet? hur funkar det med stimmade låtar? låtar som har blivit utgivna tidigare? behåller rebeat rättigheterna under tiden du använder tjänsten?

Redigerat av iGnu
DieHard (oregistrerad)
Postat
. Vad har man att förlora liksom?!

1150:-

Postat
Jag vet att det låter skamligt billigt. Därför var jag riiiiiktigt kritisk till en början. Men har mailat fram och tillbaka lite med REBEAT och återförsäljaren här i Sverige och fått svar knappt 5 minuter efter jag mailt sedan så verkar det vara klockrent! så jag slog till. Vad har man att förlora liksom?!

Hittade lite andra kostnader :

- For the deletion (“Take Down”) of a product the amount of EUR 10,00 net per file will be charged = Ett Album ( Ladda upp 12€ / Ta bort 120€ ? ).

- For the exercise of these rights REBEAT receives a remuneration of 15% of any incoming fees.

Och det verkar inte vara några kända kunder kopplade till tjänsten vilket verkar lite mysko.

Personligen skulla jag hellre anlita :

Musichelp.se Vilka jag vet levererar vad dom lovar.

Postat (redigerat)

Jag skulle vilja tipsa om TuneCore isåfall.. Ingen programvara som kostar nåt. och en massa extra grejer från bl a Universal, som man kan köpa till om man vill. T ex Mastring. mix, osv. Bra priser har de med. 🙂

EDIT: vet dock inte hur man gör för att vara kompis med stim och sånt samtidigt. Ska kolla upp det.

Redigerat av RoBERT
Postat

Angående STIM-relaterade undringar:

You just have to subrogate the digital distribution rights and the origins complience, that is essential for distribution.

As aforementioned – we are no Record Company, but only a Distributor.

Therefore: All other rights (copyrights, master rights) will remain the musicians/producers property.

• 1 månad senare...
Postat (redigerat)

Vill bara uppdatera angående Rebeat konceptet!

Jag har använd Rebeat till att distribuera min låt. Så som Valle har skrivit behåller man alla rättigheter förutom att Rebeat är din distributör för låten man har laddat upp. Vilket är ju helt logiskt. Och jag kan säga att det har fungerad riktigt bra! inom en månad får man träffar på google, låten ligger på Itunes, Cdon, Elgiganten, mediamakrt, Junobeat, Beatport, Musicload, mm mm.

Programmet är dessutom nu uppdaterad så man kan välja vilka 30 sekunder av låten skall vara prelisten filen, man kan länka till video (tex youtube etc) samt kan marknadsföra gruppen/låten till radiostationer. Att marknadsföra är helt upp till en själv också. Man får skicka låten till vilka radiostationer du vill då Rebeat endast står för distributionen vilket betyder att man behåller resterande rättigheter själv.

Man kan även lägga upp låtar för olika artister eller varför inte olika label! Rapporten om försäljning dröjer såklart tills rapporter kommer in från de olika musiksiterna vilket kan ta upp till 90 dagar, vilket låter länge för ovan producent men är helt vanligt.

Jag måste säga att detta pushar en att göra mer och bättra musik då man får ut den så snabbt och kan jobba med musiken! Och kanske kan ge tillbaka en slant från alla sina investeringar i musik, instrument osv!

Här är hela listan där min låt sälj. I skrivande stund:

CDON

Itunes

Mediamarkt

EL Giganten

Ex Libris

Free Napster

FreeNet

Medion

MP3

Musicload.at

Musicload.ch

Musicload.de

Play.com

REBEAT Artist Camp

Saturn

TDC Music

Track It Down

[edit]

Någon länk blev fel och är nu rättad...

Redigerat av Polder
Postat

Så fort någon rapport kommer angående försäljning hör jag av mig igen.

Då ska det ju tänkas på att jag inte är någon världsartist så några miljon belopp kan ni inte räkna med.

Men ni som är 1000 gånger duktigare än jag kan säkerligen sälja en hel del!

Fakta är att låtarna/album kommer ut till butikerna vilket betyder att man kan marknadsföra rätt omgående efter uppläggning!

Jag återkommer!

drloop (oregistrerad)
Postat

Att din låt finns i en onlne butik det är bra.

Men utan någon form av marknadsföring och oväsen i pressen kommer dina låtar inte att sälja mycket, om alls.

Spelar ingen roll hur bra låtar det är, det är bruset runt din "produkt" som skapar försäljning.

Med detta klagar jag inte på någon tjänst, och att få distribution för en rimlig kostnad är en lyx som egentligen är ovärdelig jämfört hur det har varit tidigare.

Postat

Exakt! Och tiden man lägger ner på att distribuera, hitta label osv osv...

Så man får massa tid över till att antingen marknadsföra så som drloop är inne på eller helt enkelt göra mer musik 🙂

Postat

Alltså att allt ska vara så jädra unikt osv.

hihi dessa svar läser man ofta i demo tråderna: "Låter bra fast inget som man inte har hört förut" och inslag som "Inget nyskapande direkt men låter bra" ... hehe

Varför måste allt vara så unikt? Håller inte vi på för att det är roligt? Det finns säkert massa alternativ ute på marknaden likaså det finns ICA, COOP, X-Tra, NETTO, WILLYS osv... Kan man inte handla på något av dom för att dem inte är unika?

Jag vill visa detta program till er för att jag tycker att det är klockrent för den som håller på med egen musik och vill får ut det så brett som möjligt så effektivt som möjligt. Och jag vill visa att det har fungerad riktigt bra också! Det är inget unikt att sälja sin musik! Men hör man inget om något så vet man ju inte?! Eller hur...

Postat

Varför kasta paj om man kan äta den?

Postat
"Låter bra fast inget som man inte har hört förut" och inslag som "Inget nyskapande direkt men låter bra" ... hehe

Varför måste allt vara så unikt? Håller inte vi på för att det är roligt?

Bra sagt.

Min kritik av nätdistributörer och de bolag som nämnts i tråden handlar inte om det. Det handlar om att de inte har några marknadsföringsdeals och tar procent på din intäkt. Vad som än händer gagnas de - deras insats är låg eller obefintlig i jämförelse med din. Jag tycker det är fult av dom.

Idén hade varit bra om den varit gratis eller annonsfinansierad, som spotify. ( som dock har andra problem ) Nu betalar man bara för kicken att hitta sig själv på itunes.

Postat

Yes!

Och där har Rebeat ett kraftigt verktyg. Media Promotion Service. Läs mer här: http://en.rebeat.com/mps.html

Jag har inte testad det ännu dock då jag ville se spridningen av låten först 😛 Men i nästa song ska jag absolut skriva ihop en liten text och se gensvaret!

Jag håller med dig att det är fult att tjäna pengar på folksmusik utan att anstänga sig, vilket det inte riktigt verkar i detta fall ...

Postat

Detta är ju samma gamla koncept som nya skojare försöker sälja in gång på gång?

"Nu kan du tjäna pengar på musik!" "Musikerna tar själva kontrollen över sitt material!" ...ni har hört det förut...

Det dom glömmer att berätta är att nästan ingen köper digital musik av amatörer, och dina möjligheter att i egenskap av okänd, oetablerad och (förmodligen) kommersiellt ointressant få tillbaka det du satsat är obefintliga.

För övrigt var detta det mest smaklösa exemplet jag sett i "slå mynt av andras drömmar"-branschen... betala över tusen spänn för en tjänst som kostar runt en hundring hos alla dom likvärdiga företag som redan räknats upp i tråden? Kyss mig i arslet.

Analogfreak (oregistrerad)
Postat (redigerat)

"Nu kan du tjäna pengar på musik!" "Musikerna tar själva kontrollen över sitt material!" ...ni har hört det förut...

Det dom glömmer att berätta är att nästan ingen köper digital musik av amatörer, och dina möjligheter att i egenskap av okänd, oetablerad och (förmodligen) kommersiellt ointressant få tillbaka det du satsat är obefintliga.

För övrigt var detta det mest smaklösa exemplet jag sett i "slå mynt av andras drömmar"-branschen... betala över tusen spänn för en tjänst som kostar runt en hundring hos alla dom likvärdiga företag som redan räknats upp i tråden? Kyss mig i arslet.

Du uttrycker dig lika gulligt som glaskatten! 🙁

Redigerat av Analogfreak
Postat

Det låter stadigt...

Var kommer all fakta?

Och du har testad?

Vad vet du om rebeat?

Har du någon jämnförelse tabell? Du verkar rätt säker på din sak...

Men du kanske är redan miljonär på din musik och kan leva gott på det så du har så pass mycket fritid över att vara kaxig? Varför då ens engagera sig.

Det är ju inte jag som säljer programmet eller äger företaget! Jag vill tipsa om ett underbart koncept som gör att jag har kommit ut med min låt!

DieHard (oregistrerad)
Postat

Oj första gången jag kan hålla med dig helt och hållet i något. Trodde aldrig det skulle ske. De enda som kommer tjäna stålar på det här är dem själva och inte du, polder, eller andra med förhoppningar.

Postat
Det låter stadigt...

Var kommer all fakta?

Och du har testad?

Vad vet du om rebeat?

Har du någon jämnförelse tabell? Du verkar rätt säker på din sak...

Men du kanske är redan miljonär på din musik och kan leva gott på det så du har så pass mycket fritid över att vara kaxig? Varför då ens engagera sig.

Det är ju inte jag som säljer programmet eller äger företaget! Jag vill tipsa om ett underbart koncept som gör att jag har kommit ut med min låt!

1. Fakta kommer från alla dom här tjänsterna själva. Ut och googla med sig.

2. Nej jag har aldrig testat en sådan tjänst. Jag har heller aldrig testat att slå mig själv i huvudet med en hammare.

3. Jag vet att det kostar 1275 kr att köpa deras progam, som krävs för att komma åt tjänsten. Jag vet att det dessutom tillkommer kostnader för varje upptankad fil (11 spänn, du behöver över två tusen spotyfy-klick bara för att täcka den kostnaden...) och att man får betala för EAN-koder och förmodligen ytterligare nåt skit. Det räcker.

Tabeller får du fixa själv, latoxe.

För övrigt tror jag du är så desperat i ditt försvar för att du någonstans därinne vet att du blivit blåst. Om du kämpar på och håller skenet upp kanske det svider lite mindre, är det så du tänker?

Well jag tänker inte stå brevid och titta på när folk löper en uppenbar risk att bli lurade på en dryg tusenlapp i vad som bara kan kallas ett bedrägeri.

Postat
det kostar 1275 kr att köpa deras progam, som krävs för att komma åt tjänsten. Jag vet att det dessutom tillkommer kostnader för varje upptankad fil (11 spänn, du behöver över två tusen spotyfy-klick bara för att täcka den kostnaden...) och att man får betala för EAN-koder och förmodligen ytterligare nåt skit. Det räcker.

Uppladdningen kostar 1 EUR - och om man inte redan har EAN-kod för albumet och ISRC-koder för de enskilda låtarna, så kostar ISRC-koden 1 EUR och EAN-koden 5 EUR. EAN-kod behövs bara en per album, men ISRC krävs för varje låt på albumet. Kostnaderna är engångskostnader, så om man tänker ge ut albumet på annat sätt också, så har man redan koderna som behövs.

Alternativ finns när det gäller ISRC-kod och EAN-kod:

Man kan få en egen bolagskod för att skapa ISRC-koder, genom att kontakta IFPI. Det kostar en engångssumma på 500:- inkl moms - så om man räknar med att göra minst 50 låtar under sin livstid, så är det billigare att skaffa egen ISRC-kod, än att köpa genom Rebeat. Snackar man snällt med någon kompis som redan har en sådan bolagskod, så kanske man rentav kan snylta på den koden och få ISRC-koder av honom, mot att man bjuder på middag eller något... Avgiften för bolagskoden är ju som sagt en engångskostnad och det finns inga restriktioner när det gäller att dela ut eller sälja koder till andra (jag har frågat hos IFPI).

EAN kostar 1200:- + moms för en egen tillverkarkod (fixas genom GS1.se) om man har en årsomsättning på max 3 miljoner - och dessutom 1200:- + moms om året, så där är det definitivt mer lönt att köpa koden till varje album från Rebeat - om man inte gör en j-a massa album varje år... 😏

Ett alternativ till att skaffa egen tillverkarkod för EAN, är att köpa enskilda EAN-koder från grammotex.com , där första koden man beställer, kostar 500:- inkl moms och efterföljande EAN-koder 200:-/st - och detta är då engångskostnader, så det är betydligt billigare än att skaffa egen tillverkarkod för EAN - men att i stället betala 5 EUR till Rebeat för en EAN-kod, blir ju ännu billigare.

Det finns ingen annan i Sverige än GS1 och Grammotex som har tillstånd att sälja EAN-koder (jag har frågat hos GS1...), så Rebeat-alternativet ger andra möjligheter också, om man vill ge ut sin skiva på annat sätt och slippa undan lite billigare där.

Problemet kvarstår förstås alltid, att man måste marknadsföra sig själv för att folk ska kunna hitta och köpa eller streama musiken - men det verkar i alla fall smart att ha distributionen genom dem (eller kanske då andra, som nämndes i den andra tråden som det länkades till...) eftersom det kommer ut till många ställen samtidigt. Jag vet inte om man kan göra det jobbet själv också, men om man kan det, så måste man ju skaffa avtal med en massa olika försäljningsställen, så det blir en hel del jobb som man slipper genom att använda en sådan distributionstjänst.

Om man däremot inte tänker försöka sälja låtar, så är det förstås inget alternativ alls av dessa som är meningsfullt.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.