debatt Postat 14 juli 2009 Postat 14 juli 2009 Hej! Min tunna e-sträng kommer max upp till ett c när man stämmer upp den innan den lossnar eller går av, vad beror det på? Har märkt att denna sträng är mycket kortare än de andra - kan det spela in? Den måste ju ha gått av nångång och så har man spänt resterna av den ändå... Kan jag räddas genom att köpa en ny tunn e-sträng? 😄 //:debatt
DieHard (oregistrerad) Postat 14 juli 2009 Postat 14 juli 2009 😄 Nä nu sitter du och driver med oss som vanligt. Okej om en E-sträng går av. Fabriksfel har väl drabbat oss alla när det gäller ny sträng någon enstaka gång. Och om en sträng lossnar så har du inte satt fast strängen ordentligt. Som vanligt ville du bara ha något att prata om. Det var nog orsaken och inte en sträng.
Limpan Postat 14 juli 2009 Postat 14 juli 2009 Hej! Min tunna e-sträng kommer max upp till ett c när man stämmer upp den innan den lossnar eller går av, vad beror det på? Har märkt att denna sträng är mycket kortare än de andra - kan det spela in? Den måste ju ha gått av nångång och så har man spänt resterna av den ändå... Kan jag räddas genom att köpa en ny tunn e-sträng? 😄 //:debatt Kolla att inte stallet är ovanligt vasst vid just tunna e-strängen. Vet att det var problemet med en bas en gång där strängen gick av hela tiden, för stallbenet var sylvasst just på den strängen så den skars av... Eller du försöker la inte stämma en oktav för högt va? 😛
debatt Postat 14 juli 2009 Trådstartare Postat 14 juli 2009 (redigerat) Kolla att inte stallet är ovanligt vasst vid just tunna e-strängen. Vet att det var problemet med en bas en gång där strängen gick av hela tiden, för stallbenet var sylvasst just på den strängen så den skars av... Eller du försöker la inte stämma en oktav för högt va? 😄 Okey, vassheten ska jag kolla. Annars så är det ju att man spelar av strängar när man hetsar, eller hur?! Iaf jag, men det är inte det frågan gällde, utan om det beror på att den är kort som den inte kan stämmas upp till ett e. Jag ligger i rätt oktav, men undrar om det kanske är gitarrhalsen som är problemet eller om strängar kan tänjas ut så att de inte kan stämmas? Beror det på att det är en sketgitarr, eller kan något göras? Jag hade en gång en sketgitarr á la el, från Hobbex. Den höll tonerna särskilt tunna e-strängen några sekunder. Därefter gick det inte att stämma upp den till e, för då gick den av. Jag får en del flashbacks nu med denna i tredje hand använda Yamaha C40 spanska gitarr... Redigerat 14 juli 2009 av debatt
debatt Postat 14 juli 2009 Trådstartare Postat 14 juli 2009 Vi kan lika gärna omfrasera frågan: Sämre gitarrer, har de svårare att hålla tonen och t.o.m. problem med att spänna upp till de toner gitarren ska hålla? Kom på att jag spelat på en tredje gitarr då och då (föräldrahem) som också haft problem med tonerna. Om man hade spänt upp den till e-a-d-g-h-e, så smällde en och annan sträng helt enkelt av på den då den stod lutad mot väggen i rummet på natten och det blev lite kallare.
debatt Postat 14 juli 2009 Trådstartare Postat 14 juli 2009 Ser i info att Musikverkstan 20 meters gångavstånd från mig tar 50 spänn för omsträngning och stämning av gitarr, totalt från 79 kr inkl nya strängar. Tycker jag var svinbilligt! De säljer mina D'Addario också, för 140 kr paketet. 😄
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.