Jump to content
Annons

Inspelning rullband problem vid nedmixning olika tider

Recommended Posts

GoestaB (oregistrerad)
Postat

Har alltså spelat in grunder(trummor, elbas, elgitarr) på rullband, och upptäckte i efterhand att högpassfiltret har varit på

av misstag på basen och en trummick,(dubbel högpassfilter både vid inspelning + nedmixning från rullband till dator= tunnt ljud). Vid ett senare tillfälle (inte min rullbandare) fick jag en ny nedmixning av trummicken + basen utan högpassfilter på, lät bättre men problemet är att filerna är fördröjda gentemot de andra filerna så om jag hittar en startpunkt så är fördröjningen med början på 1ms upp till 60ms på slutet och det funkar ju inte. Det är alltså inte en fördröjning som är 30ms hela tiden så man kan lägga den rätt uten den varierar i tid.

SÅ frågan är vad man kan göra åt det? Är ju kanske variationen i bandaren, men kan den vara så stor? eller beror det på att bandaren är dåligt inställd?

Annons
GoestaB (oregistrerad)
Postat

jaha, det är så det är. Även om det är möjligt att klippa så känns det som ett väldigt tidsödanade jobb. Jo jag hade gärna bränt ner allt igen men jag har ju kompletterat inspelningarna med massa digitala inspelningar i efterhand så det bli ju ändå att man måste sitta och passa in och då stämmer väl inte dessa eftersom de förhåller sig till den gamla varianten av den anloga inspelningen, så det blir väl till att försöka klipp upp det då och hoppas att man kan få till det bra

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.