Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Vad är det för skillnad mellan ett live och studiobord. När det som i det här fallet är digitalbord, är det någon skillnad alls?

Borden som jag har funderingar på är Soundcraft 328 och Soundcraft 324 Live?

Jag har sett att du Claes säljer bägge dessa bord, så du kanske kan hjälpa mig 🙂

Annons
Postat
Vad är det för skillnad mellan ett live och studiobord.

Just dom borden vet jag inte skillnaden mellan, men generellt finns det olika lyssningsbehov live och vid inspelning. T ex är det större vits med solo-in-place vid mixning än i livesammanhang. Sen kan det vara praktiskt att ha någon form av taperetur/inline-monitor eller liknande när man spelar in.

Asch, det var en svår fråga. Försök vara lite mer precis. 🙂

Postat

Kommer säkert vara betydligt kunnigare människor som svarar här snart. Men jag försöker bidra med det lilla jag snappat upp ändå. Ett studiobord bör väl ha direkt ut på alla kanalerna, d v s möjlighet att få ut varje enskild kanal på mixerbordet. På ett livebord räcker det ju generellt sett att kunna skicka en stereosignal till slutsteget/delningsfiltret. Ska väl visserligen gå att fixa direkt ut med aux-send på det flesta bord, men det kan ju hända att man vill ha dom till något annat.

Postat

Ett studiobord har egentligen två funktioner, varav sjäva mixningen kan liknas vid en livesituation förrutom att man inte använder mikpreamps.

Vid inspelning däremot så används inte masterregeln, utan varje kanal routas till en unik utgång, för inspelning på bandare eller hårddisk. För det mesta avänder man bara mixerbordets mikpreampar vid själva inspelningen, möjligtvis lite EQ samt kompressor för att öka signal-brusförhållandet.

Detta hade kanske inte så mycket med din fråga att göra, men i alla fall...

Postat

Barbord och styrbord är inga bord, utan två håll som man svänger åt: Hit eller dit. Fast inte för dom som kommer från andra håller. För dom är styrbord VÄNSTER!!! Fast inte för dom som kommer från andra hållet... för dom är det helt naturligt... ju... 🙂

Postat

Här är 2 punkter jag känner starkt för vad gäller live bord :

- jag vill ha subkanaler, och jag vill ha inserts på subkanalerna. Eftersom jag inte vill ha kompression i monitorerna sätter jag kompressionen på sub

- jag vill kunna SE vad jag gör(!!). Även i en mörk konsertlokal. Smart uplägg och tydlig markering av potar och knappar är en klar fördel. Belysning på bordet är också viktigt.

Livebord brukar ju vara anpassade för just flexibilitet i PA sammanhang. A&H borden har ju t.ex. omkopplare för om du ska köra borde FOH eller som monitor. Studiobord är ju anpassade för att jobba med flera kanaler mot ett inspelningsmedium. I studio vill du ju förmodligen ha mer flexibilitet i fråga om lyssning också.

nåja. alla skriver ungefär samma sak här nu.

som vanligt. 🙂

Postat

Studioborden har ofta en "mix B". Dvs i din "channelstrip" finns det några reglage som bara används när du trycker in din mix B knapp. Det gör att du kan mixa lyssningen på det du har spelat in utan att behöva ta bort de inställningar du har gjort på mix A. Det betyder ju också att ett 24 kanalsbord på sätt och vis är ett 48 kanalsbord.

Hoppas det inte blev för konstigt...

Postat
Studioborden har ofta en "mix B". Dvs i din "channelstrip" finns det några reglage som bara används när du trycker in din mix B knapp. Det gör att du kan mixa lyssningen på det du har spelat in utan att behöva ta bort de inställningar du har gjort på mix A. Det betyder ju också att ett 24 kanalsbord på sätt och vis är ett 48 kanalsbord.

Hoppas det inte blev för konstigt...

Precis, det är den största skillnaden på livebord och studiobord.

Studiobord är sk inline där du får tillbaka lyssníngen på samma kanal du skickar ifrån. Sen kallas den Mix B på vissa bord (tex mackie), men oftast så är det en fader som är svart.....och kallas då för svarta eller lilla fadern!

Livebord har en separat monitor del.

Postat

Ok, men då har jag i alla fall fått lite mer kött på benen!

Tackar för alla svar.

Men det ligger till så här att jag har ett Soundcraft 324 Live bord på gång som är begagnat, men jag ska inte använda det till live utan uteslutande till studio.

Är det ett dumt köp, eller funkar bordet lika bra i en studiomiljö?

Postat (redigerat)
Ok, men då har jag i alla fall fått lite mer kött på benen!

Tackar för alla svar.

Men det ligger till så här att jag har ett Soundcraft 324 Live bord på gång som är begagnat, men jag ska inte använda det till live utan uteslutande till studio.

Klart att det fungerar till studiobruk också!

Det är bara det med bussning, monitoring mm som är lite annorlunda. Om du får ett bra pris på det så tycker jag att du ska köpa det!

Livebord har ju oftast lite mer sub-grupper än inline-bord......det kan faktiskt vara en fördel ibland!

EDIT: stavfel

Redigerat av Fredster
Postat

Men vissa studiobord är ju inte inline utan har separata subbar. Det är ju inte så att alla bord för studio är inline.

Kolla om bordet har dom funktioner du behöver i din studio. Om du tror att det du behöver finns så är det ju givet att det kommer funka fint.

Postat
Men vissa studiobord är ju inte inline utan har separata subbar. Det är ju inte så att alla bord för studio är inline.

Nej givetvis är det så men dom flesta ”studiobord” är inline.

Tänk dig själv om du har en produktion på 48 kanaler, om du inte har inlinebord då så går det åt 96 kanaler……….blir lite jobbigt att åka 5 meter åt båda hållen för att sänka/höja någon kanal! 😕

Postat
Vad är det för skillnad mellan ett live och studiobord. När det som i det här fallet är digitalbord, är det någon skillnad alls?

Borden som jag har funderingar på är Soundcraft 328 och Soundcraft 324 Live?

Jag har sett att du Claes säljer bägge dessa bord, så du kanske kan hjälpa mig 🙂

Ok - i stället för mer eller mindre kvalificerade gissningar, är det kanske bäst att gå till källan och läsa på lite... :rolleyes:

324 Live: http://www.soundcraft.com/product_sheet.asp?product_id=12

Digital 328: http://www.soundcraft.com/product_sheet.asp?product_id=38

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.