Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Flyttar till Schweiz för studier om 2 veckor, och tänkte givetvis ta med mina saker ner. Och antog givetvis att man kunde checka in sin utrustning som specialbagage. Så här står det på hemsidan:

Medium

15-30 kg och/eller en längd på mellan 1,41-2 m.

Cykel**, musikinstrument och surfbräda/kite**. Och det skulle då kosta 45 euro.

Jag menar dj-utrustning måste ju gå under musikinstrument?

Så istället ska jag checka in det och betala övervikt på 30 KG. Vilket kommer att kosta mig 4700 SEK.

Någon som brukar flyga runt med sina saker och har svar på tal? Hur brukar ni andra göra?

Redigerat av areyouin
Annons
Postat

Inga problem. DJ-utrustning går under specialbagage! Bara att säga till. Du får själv checka in den vid specialbagage. Och släpp inte iväg casen förrän någon tar emot den, även om den är taggad!

Postat

det var just det hon på sas telefonservice sa att det inte gjorde.. 😄

bör kanske ringa igen och vara lite mer bestämd. alternativ säga att det en är en synth som ligger där i?

Postat

Flygplatspersonalen har ju ingen aning om vad dom snackar om. Säg musikutrustning så löser det sig.

Dom är så smalspåriga i hjärnan och inte fattar nåt ändå. Säger du att det är en gitarr så kommer dom att svara, -nej det måste vara ett musikinstrument. Säger du att det är en synth så säger dom, -nej det måste vara ett musikinstrument.. osv.

Jag själv har haft en hårddiskinspelning med mig. Dom frågade -vad är det här?

Jag svarade -en hårddisk.

-Ja men det går inte.

-Nej men det är en musikmaskin sa jag.

-AHA okej!

Postat

Notera att DJ-utrustningen antagligen kommer räknas med i totalvikten för din packning, även om den checkas in som special-bagage. (Det kan vara lite olika beroende på flygplats.)

Postat

Så här går det till:

(Fast jag fock ersättning från British Airways utan krångel då de skadade min bas. Musikverkstan skickade t.o.m räkningen direkt dit, så jag slapp lägga ut.)

Postat

Jag jobbar med bagage och är inte hundra på exakt hur det funkar, men bara för att du går till specialbagaget så ska du inte tro att du kan checka in en bil o slippa övervikt...det är ju fortfarande bagage? Om än lite annorlunda i vikt och form.

Men det låter ÄNDÅ konstigt tycker jag, har sett ganska stora grejer komma ner på det bandet så det ska inte vara några problem.

Folk skickar ju surfingbrädor liksom? De är varken lätta eller små...

Ring igen eller om du har vägarna förbi, fråga någon som håller på med det....det är mitt tips.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.