Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej hopp!!

Min "studio" är färdigbyggd och nu ska akustikmaterialet upp! (har haft turen att alltid förut jobba i färdigbyggda studios, detta är första gången jag "dämpar" själv... så kunnandet är begränsat)

Då så,

Har läst att det är bra att ha luft mellan vägg och akustikplatta, gäller detta oavsett vilken typ av absorbent? OCH gäller det även dessa basabsorbenter?

http://www.thomann.de/se/auralex_acoustics..._charcoal_4.htm

Vägg plattorna är av ungefär samma material och kommer sättas upp bakom högtalarna och fortsätta genom halva rummet.

Så, min idé om det är så att jag borde ha luft bakom (så att plattorna kan vibrera fritt) är att spika upp små utskärda frigolitbitar, kanske 5 bakom varje platta... och sedan dubbelhäfta fast plattorna mot frigoliten... funkar det?? Och hur många cm höga borde frigolitbitarna vara?

Och som sagt, borde jag köra detta trick på basabsorbenterna också? Eller ska dom sitta tätt mot väggen?

Är det även ok att basabsorbenterna sitter 20cm ovanför golvet (mer flytande så att säga, istället för att låta dom vila mot golvet)

Ytterst tacksam för inputs av experterna =)

Ha en grym dag!

//s

Annons

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.