Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

ok.

jag hÄller pÄ att börja spela skivor igen efter nÄgra Ärs uppehÄll och jag behöver nya högtalare. dessa ska fungera som ljudkÀlla för vanlig lysning men framför allt till att trÀna hemma (mixa, bygga set etc). det Àr Àven viktigt att dom Àr tillrÀckligt bra/Àrliga för att kunna göra remixar o blends. har inte sÄ höga krav pÄ krÀm, utan viktigare Àr klarhet. kommer att stÄ nÀra högtalarna sÄ nÀr-fÀlts-monitorer Àr det som Àr av intresse. helst aktiva.

vad tycker ni? aktiva monitorer eller vanliga hifi-högtalare?

budget: runt 4000-5000. begagnat Àr av intresse. ge gÀrna exempel som ni tror skulle passa mig!

Annons
Postat

Bra pris pÄ Event ASP8 pÄ börsen just nu, bara för att förvirra dig lite ytterligare. (Jag har dem, Àr nöjd med dem.)

DieHard (oregistrerad)
Postat

Kolla pÄ beggmarknaden. Finns fynd dÄ och dÄ och kan dÄ fÄ bÀttre för den summan Àn om du köpt nya. Men visst, alla de som nÀmnts gÄr bra med.

Postat

Som du ser sÄ finns det hur mycket att vÀlja pÄ och dÄ har vi nÀmnt en pytte liten del av monitor marknaden.

Postat

ojoj! det finns verkligen en del! men har kollat runt lite och ska höra vad musikbörsen sÀger om skicket pÄ ett par begagnade Event ASP8 för 4k. dom kÀnns i största laget men om man kan ta avbetalning pÄ beg. och dom Àr i ok skick sÄ har vi nog en deal... tack för er input! tveka inte att fylla pÄ med tips om ni trycker pÄ ngt!!

Postat

MĂ„nga fabrikat finns med i listan HÄR. Det finns bara fĂ€rdiga artiklar om nĂ„gra fĂ„, men du kan ju leta upp tillverkarna med Google och kolla runt lite. 🙂

FÄr du tag pÄ ett par begagnade ADAM A7 för priset du nÀmnde, sÄ Àr lyckan fullstÀndig - men samtidigt Àr monitorer en smaksak - och det som passar en annan person passar kanske inte dig. Du ska ju ha monitorer som underlÀttar för dig att göra bra mixar, sÄ lura inte dig sjÀlv genom att bara köpa de som lÄter "bÀst" (och kanske förskönar ljudet sÄ att du aldrig kommer att mixa bra i dem), utan lyssna riktigt kritiskt pÄ smÄ detaljer och den allmÀnna balansen i lÄtar som du Àr vÀl förtrogen med. Det Àr ingen mening alls för dig att provlyssna pÄ musik som du inte kÀnner vÀl, eftersom du ju inte har nÄgon referens till hur den musiken lÄter i den lyssning du kÀnner till. Vid en jÀmförelse dÀr man switchar mellan monitorer, sÄ Àr det ocksÄ lÀtt att bli lurad av att en monitor spelar ytterst lite högre Àn övriga, sÄ uppfattar man den som "bÀttre" - Àven om den egentligen inte Àr det. Det gÀller alltsÄ verkligen att ha öronen med sig nÀr man provlyssnar och jÀmför olika modeller...

Postat

för den summan hade jag valt nya KRK. Eller begagnade ADAM eller GENELEC om du har tur. Hur mycket bas behöver du? FÄr du Event ASP8 för den prisklassen Àr det bara att slÄ till.. om du har plats:) ska man DJa behöver man kanske inte samma klarhet som om du ska mixa, bÀttre dÄ med ordentlig basÄtergivning.

Postat

tack för alla svar! Event ASP8orna norpade nÄgon, sÄ det fÄr bli till att lurka ett tag tills nÄgot klipp dyker upp, lyssnade idag pÄ yamaha hs50 o dom gillade jag inte, adam a7 tyckte jag verkligen om men dom Àr för dyra. mackie hamnar för mig nÄnstans emellan de andra.. det Àr kul att lÀra sig nÄgot nytt och att upptÀcka att det Àr sÄ stora skillnader mellan fabrikaten.. tror att jag lÀtt kan hamna i en situation dÀr jag bara letar o letar efter en perfekt modell Ä aldrig hittar rÀtt.. innan sommaren e slut ska jag ha köpt ngt iaf!

Postat (redigerat)

Sorry, det var jag som tog Event ASP8orna! 😉

Kunde inte tro mina ögon att dom sÄlde helt par nya ASP8or för 4.000 kr men endast en repa pÄ ena!

Men dom finns ju fortfarande pĂ„ musikbörsen för 7.000 kr.. 😉

PS. Jag köpte dom igÄr, innan jag lÀste den hÀr trÄden

Redigerat av Utan Namn
Postat

ingen fara. eftersom jag inte har ngn koll hade jag inte vett att slÄ till pÄ en gÄng - ibland Àr man tvÄa liksom.

ps. kul för dig!

• 2 veckor senare...
Postat

Kan du strÀcka budgeten till ett par ADAM A5 sÄ tror jag det Àr vÀrt varje öre... Köpte just mina. Tycker de Àr mer prisvÀrda Àn nÄt annat jag hört i lÀgre prisklasser. De förtjÀnar absolut en provlyssning. Efter att ha hört dem blev alla billigare och en rad dyrare alternativ plötsligt ointressanta.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.