Soxic Postat 11 juli 2009 Postat 11 juli 2009 Rassligt ljud från strängarna, det är något som ALLA mina gitarrer drabbats av oavsett hur billiga eller dyra, hur nya eller gamla. Även gitarrer som är strängade i butik av kunnig personal låter så efter ett tag och det kommer framför allt från de tjockare strängarna och endast när jag slår på strängen med öppen ton, alltså utan att sätta ner finger på nåt band. Låter nästan som diskant. Det låter som sagt endast när jag kör "öppen" ton och de verkar inte ta i något band. Även om jag slår jättelätt på strängen så rasslar det. Låter mer som att det kommer från sadeln typ.
Soxic Postat 11 juli 2009 Trådstartare Postat 11 juli 2009 Det stör mig som f@n. Mina äldre guror okej, men så går man och köper en gura i 10.000 kronorsklassen och då tror man att man ska slippa detta.
Åke Björnstad Postat 11 juli 2009 Postat 11 juli 2009 Gå till en riktig gitarreparatör. Musikaffärerna fixar sällan detta.
laxlaxlax Postat 11 juli 2009 Postat 11 juli 2009 (redigerat) Eller returnera den. Gitarren ska inte skramla nyköpt. Har du möjlighet att justera stränghöjden vid stallet separat kan du höja just e-strängen lite. Det är hemmalösningen. På verkstad är det en kombination av halsskruven, sadelhöjden vid huvudet och höjden vid stallet som är justeringen. Har för mig det ska vara 2 16-delsmillimeter vid mitten av strängen om man trycker ner den vid 15:e bandet. Redigerat 11 juli 2009 av laxlaxlax
blackmore Postat 11 juli 2009 Postat 11 juli 2009 Det kan vara för att strängarna är nya. Om du spelar på gitarren mycket ett tag så brukar det försvinna. Så är det på mina gitarrer. När jag byter strängar så brukar oftast låga E och A strängen rassla en hel del med lös sträng. Men som sagt det brukar försvinna ju mer "slitna" strängarna blir
Soxic Postat 11 juli 2009 Trådstartare Postat 11 juli 2009 Strängarna är inte särskilt nya, tvärtom. De har säkert suttit på guran under 6-7 månader och jag har spelat hyfsat mycket. Det är inte gitarren som skrammlar, det är strängen som rasslar när jag spelar på den (öppen ton) och särskilt då de tjockare strängarna. Det får mig att tro att det är från sadeln och uppåt eftersom då jag trycker ner fingret på andra bandet så försvinner detta rassel.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.