Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej hej!

Hade bara ett par snabba nybörjarfrågor kring midiklaviaturer:

Är alla olika midiklaviaturer kompatibla med pro tools och mac eller finns det speciella egenskaper hos klaviaturen som påverkar kompatibiliteten?

Hur kopplar man in en midiklaviatur till mbox 2 mini? Direkt via ljudkortet på något sätt?

Finns det bra synthprogram i pro tools som man kan använda som ljud till klaviaturen eller måste man köpa till det? Eller finns det kanske att ladda ner?

Blev en del frågor där, hoppas ni kan hjälpa mig. Är lite ny på det här så jag får ursäkta mig om jag lägger fram helt otroligt simpla frågor (vet ej om sådant är fallet)😄

Ni är välkommna att dumförklara mig om ni tycker att jag ställer alltför dumma frågor... Haha.

Hade gött!

/Dr.Phil

Annons
Postat
Hej hej!

Hade bara ett par snabba nybörjarfrågor kring midiklaviaturer:

Är alla olika midiklaviaturer kompatibla med pro tools och mac eller finns det speciella egenskaper hos klaviaturen som påverkar kompatibiliteten?

Hur kopplar man in en midiklaviatur till mbox 2 mini? Direkt via ljudkortet på något sätt?

Finns det bra synthprogram i pro tools som man kan använda som ljud till klaviaturen eller måste man köpa till det? Eller finns det kanske att ladda ner?

Blev en del frågor där, hoppas ni kan hjälpa mig. Är lite ny på det här så jag får ursäkta mig om jag lägger fram helt otroligt simpla frågor (vet ej om sådant är fallet)🙂

Ni är välkommna att dumförklara mig om ni tycker att jag ställer alltför dumma frågor... Haha.

Hade gött!

/Dr.Phil

Någon som har något svar eller har jag postat på fel avdelning av forumet eller? ☺️

Postat (redigerat)

alla midiklaviatur fungera till alla datorer och program

midiklaviatur kopplar man aldrig till ett ljudkort utan till ett midiinterface

fast många ljudkort har ju även ett inbyggt midiinterface

men det är 2 helt olika saker

latency däremot beror på ljudkortet och inte på vilket midiinterface man använder

de flesta midiklaviatur man köper idag har ett inbyggt midiinterface som man kopplar direkt till datorn med usb-kabel

känner inte protools med det finns många andra bra gratis vst-synthar

Redigerat av spass

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.