Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Nu har vi haft vår lilla julkonsert med gospelkören och jag sitter och redigerar inspelningen av densamma. Det mesta låter bra, men på det här stället - och några till - tycker jag att klappandet lite överröstar körens sång. Finns det något sätt att minska klappet utan att det låter alltför konstigt?

Ljudexempel:

(1,3 MB, wave)

Tacksam för tips!

// David

Annons
Postat

inte lätt..

Leta lite i mellanregistret och dippa där det låter mest och bedöm om det duger. Testa även en smal bandkompressor på samma ställe och se om det kan hjälpa.

Postat

Tack för hjälpen.

Jag försökte lite med "Soft Clip" under "VSTDynamics" också, men jag tyckte att det förändrade ljudet för mycket...så det blev en multibandskompressor där jag tog bort grejer mellan 2k och 5k ungefär. Det gjorde klappen lite svagare, men inte så mycket.

// David

Postat
Tack för hjälpen.

Jag försökte lite med "Soft Clip" under "VSTDynamics" också, men jag tyckte att det förändrade ljudet för mycket...så det blev en multibandskompressor där jag tog bort grejer mellan 2k och 5k ungefär. Det gjorde klappen lite svagare, men inte så mycket.

// David

Ja, en multibandskompressor kan fixa det mesta med en taskig inspelning 😏

/Daniel

Postat
så det blev en multibandskompressor där jag tog bort grejer mellan 2k och 5k ungefär. Det gjorde klappen lite svagare, men inte så mycket.

Låter inte det lite väl brett (fast nu gissar jag nog)? Testa ett smalare band, så kanske du kan trycka bort det lite hårdare utan att påverka det övriga så mycket...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.