Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Ok, jag vet att detta säkert diskuterats hundra gånger, men på något sätt hittar jag inte någon hyfsat färsk tråd.

Kan någon lite kortfattat redogöra för plus och minus. Funderar på köpa ett motu ljudkort men kan inte riktigt bestämma mig för pci eller firewire.

Hur påverkar det datorprestandan?

Annons
Postat (redigerat)

PCI/PCIe är alltid snabbast och därför bäst om man behöver kunna köra många samtidiga I/O - och eftersom det är snabbast så tillåter det också lägst latency.

PCI sitter ju direkt på bussen och slipper gå via ett annat interface för att nå dit.

Redigerat av Claes
pme (oregistrerad)
Postat

Alla FW chip jag känner till sitter på PCI bussen, vilket uteslutet att de skulle kunna vara bättre än pci bussen. (Möjligen kan man kanske hitta något gammal FW för ISA-VESA-EISA, men sak samma.) Det är säkert inte omöjligt att hänga FW direkt på "northbridge"

men det kostar nog mer än det smakar.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.