Jump to content
Annons

Dropouts & cpu peak/ knaster i cubase sx 2.02

Recommended Posts

lainen666 (oregistrerad)
Postat

Hejsan har lite problem som jag vill ha hjälp att lösa. börjar med lite info om datorn =)

Dator:

Ram- 4 gig

Processor- amd athlon dualcore 2,6 Ghz

Ljudkort- tascam u122L

Cubase har fungerat perfekt till för ett tag sedan då t.ex cpu peakar så fort jag öppnar cubase och då även utan att jag laddat nån session.

Det knastrar och hackar hela tiden.

Jag har installerat om XP- cubase fungerade bra ett tag men åtgick till knaster efter en stund

köpt ny Hårddisk- ingen förbättring

annars är allt som vanligt bara att det inte vill fungera som det ska.

Problemet bara dök upp av sig själv och jag har inte gjort några förändringar på mjukvara och hårdvara. Det har fungerat felfritt till för en månad sedan =(

Om någon har nåt bra tips så vore jag glad =)

Annons
Postat

Har du ändrat i kontrollpanelen/system/avancerat till optimera för bakgrundstjänster?

Kör du ASIO-drivrutinen till ljudkortet? vilken latency? försvinner knaster om du ökar latency?

lainen666 (oregistrerad)
Postat

Hejsan.

Jag kör tascams drivisar i cubase

jag kör med normal latency och det peakar oavsett vilken latency jag väljer

Tack o bock !

Postat

Vet inte varför dina problem har uppstått, men det finns senare och, förhoppningsvis även i ditt fall, stabilare versioner av Sx2 på steinbergs ftp.

lainen666 (oregistrerad)
Postat
hade du ändrat till "optimera för bakgrundstjänster"?

Nä jag har inte rört nån inställning alls, det bara dök upp =/

lainen666 (oregistrerad)
Postat
Vet inte varför dina problem har uppstått, men det finns senare och, förhoppningsvis även i ditt fall, stabilare versioner av Sx2 på steinbergs ftp.

Jo men detta cubase har ju fungerat felfritt i alla år och fungerar perfekt i mina vänners datorer så versionen är det inget fel på, det är därför vi kört på samma hela tiden just för att det är stabilt. men jag kan ju såklart prova att installera ett annat. Men tror ändå att det är nåt med datorn eller windows som ställer till det för mig =(

Tack för visat intresse i,a,f =)

Postat

du skrev ju att du installerat om xp..? då har du ju ändrat i princip allt..

om du inte aktiverat "optimera för bakgrundstjänster" efter ominstallation så kan du inte köra med låg latency.

lainen666 (oregistrerad)
Postat
du skrev ju att du installerat om xp..? då har du ju ändrat i princip allt..

om du inte aktiverat "optimera för bakgrundstjänster" efter ominstallation så kan du inte köra med låg latency.

Jag installerade om XP efter att det började krångla, och det du säger om bakgrundstjänster har aldrig påverkat,,, det spelar ingen roll om man så kör på max latency,, det knastrar o peakar ändå. om jag så bara startar ett nytt tomt projekt så står cpu mätaren och peakar. Efter att jag installerat om xp fungerade det i ett par dagar men återgick i samma skit igen utan att jag gjort nåt speciellt.

=)

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.