Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Mina planer på att akustikbehandla mitt hemstudioinredda rum i huset har växt lite... Nu har jag bestämt mig för att förverkliga drömmen och uppföra en separat byggnad på ca 25kvm och inreda som studio 😉

Frågorna är förstås många, men en ganska grundläggande är; ska jag välja att bygga av trä eller kan jag mura upp byggnaden med LECA-block (från grunden hela vägen upp till takstolarna)? LECA är både enklare och blir förmodligen även avsevärt billigare. Dels är materialet billigare och dels kan jag göra det mesta själv, till skillnad mot trästomme...

Jag bor ganska ensligt så ljudisoleringen behöver inte vara fantastisk, men vad vet jag; det kanske är hål i huvudet att använda LECA? Jag tänker inte göra nåt rum-i-rummet, utan vill förlita mig på att tillräcklig isolering i ytterväggarna räcker (genom 2-3 lager vägg-gips + antingen tjocka väggreglar i trästommealternativet med tjock isolering - eller genom LECA-blocken själva om jag väljer att få den vägen)...

Tankar, från er gamla studiobyggesrävar där ute? Bör jag sätta isolering mellan gips och LECA?

/R.

Annons
pme (oregistrerad)
Postat

Jag tror det brukar rekommenderas "medium density breeze blocks" vilket jag tror är det samma som LECA, men det kan kanske vara värt att kolla om det finns i olika densiteter. Någon form av isolering lär du i alla fall behöva om det är i sverige du ska bygga.

Postat (redigerat)
Jag tror det brukar rekommenderas "medium density breeze blocks" vilket jag tror är det samma som LECA, men det kan kanske vara värt att kolla om det finns i olika densiteter. Någon form av isolering lär du i alla fall behöva om det är i sverige du ska bygga.

Ok, tack. Ja jag har aldrig byggt med leca tidigare, men nån berättade att blocken i sig verkar isolerande, men kanske är det så att man behöver ta höjd för en 45mm isolering innanför, eller nåt... ?

Mvh

Richard

EDIT: Rättning 🙂

Redigerat av Crownfield

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.