ADM1993 Postat 10 juli 2009 Dela Postat 10 juli 2009 Som rubriken gäller; räcker 15w förstärkare för spelningar med en ganska så hård trummis? Tänkte på Line6 Spider III 15W. Är det en stor skillnad mellan volymen mellan en 15W och en 30W? Är tacksam för alla svar ! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DieHard (oregistrerad) Postat 10 juli 2009 Dela Postat 10 juli 2009 Nej en 15w räcker som övningsstärkare hemma och inget mer. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
technic Postat 10 juli 2009 Dela Postat 10 juli 2009 Jag har kört min tinyterror (15W) på flera spelningar och det har då fungerat bra. dock aldrig spelat utan uppmickade förstärkare. Har svårt att tänka mig att spider stärkaren ska fungera helt ut dock, hade en spider 30 för några år sedan och det kändes som den spelar lägre än vad min orange gör. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
BigStef Postat 10 juli 2009 Dela Postat 10 juli 2009 Det är väldigt stor skillnad på 15 transistorwatt och 15 rörwatt. Du måste nog upp i 50 transistorwatt för att lira lika högt som en Tiny Terror Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Åke Björnstad Postat 10 juli 2009 Dela Postat 10 juli 2009 En 15W rörstärkare kan ev. räcka. En Fender bluesjunior räcker långt på små pubbar. Att ställa förstärkaren på drickabackar ett bord eller liknande kan hjälpa. Att få upp den från golvet. Tror inte Line 6 kommer att räcka. Kolla om du kan låna en och prova. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guitar Nilsson Postat 10 juli 2009 Dela Postat 10 juli 2009 (redigerat) Har ni monitorer till sången? I så fall kan du ju höja upp gitarrljudet lite där också, då hör du vad du gör. Neil Young använder en 10 watts urgammal förstärkare när han spelar sina värsta vrålljud, och det brukar höras flera mil. Annars så håller jag på att alltid micka ut gitarren, annars hörs gitarren bara i en smal sektor åt det håll högtalaren pekar. Jag ställer min combo så att inget av direktljudet går ut till publiken, sen kör jag det genom PAt via en RedBox i stället för mikrofon, funkar kanonbra. Redigerat 10 juli 2009 av Guitar Nilsson Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Taket Postat 10 juli 2009 Dela Postat 10 juli 2009 15 transistorwatt räcker endast om det mickas, men just Spider kan väl lajnas också? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ADM1993 Postat 10 juli 2009 Trådstartare Dela Postat 10 juli 2009 Nej en 15w räcker som övningsstärkare hemma och inget mer. En 30W då? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
J.L.N Postat 10 juli 2009 Dela Postat 10 juli 2009 Har mickat upp en liten piggy förstärkare en gång på konsert. Funkade fint. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DieHard (oregistrerad) Postat 10 juli 2009 Dela Postat 10 juli 2009 En 30W då? En 30w funkar. Men om du tänker på en Spider 30w så ska de inte funka värst bra på någon högre volym. Vet att någon skrev om det här på forumet. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ADM1993 Postat 10 juli 2009 Trådstartare Dela Postat 10 juli 2009 En 30w funkar. Men om du tänker på en Spider 30w så ska de inte funka värst bra på någon högre volym. Vet att någon skrev om det här på forumet. Vilken förstärkare skulle du rekommendera? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
bozar Postat 10 juli 2009 Dela Postat 10 juli 2009 Vilken förstärkare skulle du rekommendera? Vad ska du spela? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ADM1993 Postat 10 juli 2009 Trådstartare Dela Postat 10 juli 2009 Vad ska du spela? För det mesta pop-punk. Fast kan ju hända att man är på en lite hårade humör ibland. Men för det mesta rock/punk/metal Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Ihzon Postat 11 juli 2009 Dela Postat 11 juli 2009 Har du någon budgett? Jag brukar köra 100 watt minimum så jag alltid vet att det räcker. När du kör punk så är det viktigt med mycket watt eftersom annars kommer din dist att låta som wellpapp! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Ihzon Postat 11 juli 2009 Dela Postat 11 juli 2009 Har du någon budgett? Jag brukar köra 100 watt minimum så jag alltid vet att det räcker. När du kör punk så är det viktigt med mycket watt eftersom annars kommer din dist att låta som wellpapp! Rock och Metal också Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ADM1993 Postat 11 juli 2009 Trådstartare Dela Postat 11 juli 2009 Har du någon budgett? Jag brukar köra 100 watt minimum så jag alltid vet att det räcker. När du kör punk så är det viktigt med mycket watt eftersom annars kommer din dist att låta som wellpapp! Just nu så har jag inget bestämd budget, men den får inte vara dyr i alla fall. Kanske runt 3000kr eller något sånt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fertan Postat 11 juli 2009 Dela Postat 11 juli 2009 Vox Valvetronix / Valvetronix XL kan ju vara värt att kolla in också. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Ihzon Postat 11 juli 2009 Dela Postat 11 juli 2009 Marshall Mg 250 DFX är mitt tips. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DrHans Postat 11 juli 2009 Dela Postat 11 juli 2009 En peavey bandit II kanske kan vara något. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DieHard (oregistrerad) Postat 11 juli 2009 Dela Postat 11 juli 2009 Eller en Peavy vypyr? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.