Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Har köpt en pryl (AverMedia DVD EZMaker USB Plus) för att bland annat föra över VHS-band till mpeg2-filer på datorn. Men det kräver en usb-port (för bilden) och en linjeingång (för ljudet). På min bärbara har jag bara en mikrofoningång, som ju är betydligt ljudkänsligare än en linjeingång. Kan man "konvertera" eller göra om en mikrofoningång till en linjeingång? Det går att spela in, men då är mikrofoningångens ljudreglage på typ 0,2 av 10, så då försvinner väl en hel del av nyanserna i ljudet?

Redigerat av puzzel
Annons
Postat

Mikrofoningången på inbyggda ljudkort brukar vara den sämsta delen på ljudkortet, men visst kan du dämpa ner en linesignal (med hjälp av en extern pad) så mycket att den går att koppla in på mikrofoningången. Ljudkvaliteten blir kanske inte så kul - men det går...

Postat

Ljudnivån är nog inte problemet. Har testa och det blir faktiskt helt ok om man bockar bort förstärningen i ljudmenyn för mikrofonen på datorn och sedan kör på 1 på den 10-gradiga skalan.

Ett annat problem dock, stereoljud blir väl mono? För mikrofoningången är mono väl och ingenting annat. Via linjeingången behåller man stereoljudet. Men nu har jag som sagt ingen linjeingång på den bärabara... och min fasta har för långsam processor för att hinna konvertera och spara en inspelning i mpeg2-format (cirka 60 MB per inspelad minut).

Så min fråga/undran är lite annorlunda nu, kan en mikrofoningång i datorn konverteras om från mono till stereo?

Postat
Ljudnivån är nog inte problemet. Har testa och det blir faktiskt helt ok om man bockar bort förstärningen i ljudmenyn för mikrofonen på datorn och sedan kör på 1 på den 10-gradiga skalan.

Ett annat problem dock, stereoljud blir väl mono? För mikrofoningången är mono väl och ingenting annat. Via linjeingången behåller man stereoljudet. Men nu har jag som sagt ingen linjeingång på den bärabara... och min fasta har för långsam processor för att hinna konvertera och spara en inspelning i mpeg2-format (cirka 60 MB per inspelad minut).

Så min fråga/undran är lite annorlunda nu, kan en mikrofoningång i datorn konverteras om från mono till stereo?

Min laptops mikrofoningång är i stereo, så det ska du nog kolla upp.

Postat

Har testat att spela in ljud via mikrofoningången (och bild via usb-porten) och sedan bränt en dvd. Vid uppspelning på min ljud/dvd-spelare (Jamo) så får jag ljud i centrumhögtalaren - och sedan bara ytterst svagt (och samma) ljud i de fyra övriga högtalarna.

Och söker man på Toshiba L300-serien på nätet och får upp en detaljer om datorn så står det "hörlurar (stereo)" men bara "mikrofoningång", vilket jag tolkar som mono.

Får gå på Claes linje och köpa nytt ljudkort tror jag...

Postat (redigerat)
Har testat att spela in ljud via mikrofoningången (och bild via usb-porten) och sedan bränt en dvd. Vid uppspelning på min ljud/dvd-spelare (Jamo) så får jag ljud i centrumhögtalaren - och sedan bara ytterst svagt (och samma) ljud i de fyra övriga högtalarna.

Och söker man på Toshiba L300-serien på nätet och får upp en detaljer om datorn så står det "hörlurar (stereo)" men bara "mikrofoningång", vilket jag tolkar som mono.

Får gå på Claes linje och köpa nytt ljudkort tror jag...

Ja, lappisars inbyggda mikrofoner är ofta monofoniska. Jag har en Toshiba i P300-serien med mikingång som jag förvisso inte testat ännu, men jag tror den är monofonisk.

Externt ljudkort rules! Jag säljer mitt, ett av marknadens bästa för lappisar, E-mu 1616. Har du pc card type II-slot?

😄

//:debatt

Redigerat av debatt

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.