Jump to content
Annons

Kan jag göra en stegvis ökning av velocity på flera slag


suprapappa

Recommended Posts

hallå

jag ska programmera trummor som ska försöka likna en vild 70-tals trummis med väldigt många snabba virvlar....

om jag har spelat in en virvel som spelar t.ex 16 delar i en hel takt med massa accenter vill jag kanske att den ska stegra lite i velocity under taktens gång...

jag skulle behöva en motsvarighet till "linetool" i cubase som jag ju kan dra över alla slagen i en jämn linje med valfri lutning men att alla slagen får en velocity som är relativ till ursprungsvärdet.....

alltså...om velocityn på slag 1 är 97, slag 2 är 53 och slag 16 är 100 så skulle slag 2 få värdet 47 om jag drar linjen så att slag 1 får 91 och slag 16 bibehåller 100.

går detta att åstadkomma i cubase 5? logical editor? (som jag aldrig har begripit mig på)

det tar sån tid om jag ska ta två slag i taget om låten har 40 såna virvlar 😉

tack

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nu har jag det inte framför mig, så jag kan inte berätta vilken meny det är i - men om du är i exempelvis pianorullen, så kan du markera alla toner du vill ändra och sedan gå upp till en av menyerna och välja velocity - och där ange hur mycket du vill lägga till eller dra ner på alla de markerade tonerna. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag det inte framför mig, så jag kan inte berätta vilken meny det är i - men om du är i exempelvis pianorullen, så kan du markera alla toner du vill ändra och sedan gå upp till en av menyerna och välja velocity - och där ange hur mycket du vill lägga till eller dra ner på alla de markerade tonerna. 🙂

tack Claes men det tyvärr är det inte vad jag söker....jag vill alltså göra en gradvis ökning från början av takten till slutet av den men behålla accentueringen såsom jag har spelat den på keyboarden....klarar dock inte av att göra det med fingarana 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Har velat göra samma sak (men inte orkat kolla om det finns en sån funktion 🙂 )

Kanske finns det en midi inserteffekt som påverkar/skalar velocity? Om den går att automatisera kan det ju vara ett kanonsätt att påverka velo på såna här ställen och genom hela låten.

Link to comment
Dela på andra sajter

tack Claes men det tyvärr är det inte vad jag söker....jag vill alltså göra en gradvis ökning från början av takten till slutet av den men behålla accentueringen såsom jag har spelat den på keyboarden....klarar dock inte av att göra det med fingarana 😛

Aha! Jag fattade det som att du redan hade en "perfekt" inspelning, men behövde höja velocity lika mycket på alla slagen.

Om du inte klarar att spela det så kan du annars dra ner tempot medan du spelar in med keyboardet - och sedan redigerar du. Blir det riktigt bra så kan du ju kopiera det till nästa ställe sedan, så att du inte behöver trixsa så mycket en gång till... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...