Plinkplonk Postat 12 december 2004 Postat 12 december 2004 Hejsan đ Jag tĂ€nkte höra vad ni synthproffs skulle rekommendera för synth nĂ€r man Ă€r ute efter att göra new age musik, typ Enya, Enigma osv Skulle Ă€ven vilja kunna göra trancemusik med synthen. FĂ„r gĂ€rna kosta uppemot 20.000, vill ha det bĂ€sta! Vad sĂ€ger ni?
cm0s Postat 12 december 2004 Postat 12 december 2004 Korg Wavestation och Hartmann Neuron kÀnns ganska new age-iga... Men de Àr nog inte sÀrskilt lÀmpade för Trance.
Plinkplonk Postat 12 december 2004 TrĂ„dstartare Postat 12 december 2004 Det var inget stort utbud đł
cm0s Postat 12 december 2004 Postat 12 december 2004 (redigerat) Nej, men du kan vÀl göra new age-musik med (nÀstan) vilken synth som helst? Redigerat 12 december 2004 av cm0s
Plinkplonk Postat 12 december 2004 TrÄdstartare Postat 12 december 2004 Har det inte gjorts nÄn synth speciellt för new age musik dÄ?
android Postat 13 december 2004 Postat 13 december 2004 Vad Ă€r det för speciella ljud man behöver...? NĂ€r jag tĂ€nker pĂ„ Enya och Enigma sĂ„ kĂ€nns det som att det mest utmĂ€rkande Ă€r svepande pads och reverb i mĂ€ngder...? Vill du ha mycket akustiska ljud (gitarrer, pianon, etc.) sĂ„ borde du skaffa en ROMpler... Ăr du mer ute efter syntetiska ljud sĂ„ finns det massvis med olika synthar för en hyfsat billig penning. Har du 20,000pix, sĂ„ skulle jag rekommendera en synth för det akustiska och en för det synthetiska. Exempel pĂ„ synth-synthar som finns att köpa begagnat till vĂ€ldigt bra pris: VirusB eller Korg MS2000 eller Waldorf uQ/XT... (Virus om du vill ha typiska trance-ljud, Waldorf om du vill lĂ„ta lite mer unikt.)
nattvaktaren (oregistrerad) Postat 13 december 2004 Postat 13 december 2004 (redigerat) Har det inte gjorts nÄn synth speciellt för new age musik dÄ? Jo, sÄ klart! Detta Àr Dahgis Systems modell Fis-3, New Age Edition: edit: NotstÀll ingÄr tydligen inte lÀngre. Redigerat 13 december 2004 av nattvaktaren
Reason Postat 13 december 2004 Postat 13 december 2004 Har det inte gjorts nÄn synth speciellt för new age musik dÄ? Jo, sÄ klart! Detta Àr Dahgis Systems modell Fis-3, New Age Edition: edit: NotstÀll ingÄr tydligen inte lÀngre. Funkar inte den till Deephouse oxÄ?
Nanne Postat 13 december 2004 Postat 13 december 2004 Utan att ha nÄn direkt erfarenhet sÄ skulle jag om jag varit du slÀngt mina lakan pÄ ett fett analogmonster typ Nordlead 3/2x, en beggad sampler och ett gÀng ethnic(a) samplingsskivor.
android Postat 13 december 2004 Postat 13 december 2004 Utan att ha nĂ„n direkt erfarenhet sĂ„ skulle jag om jag varit du slĂ€ngt mina lakan pĂ„ ett fett analogmonster typ Nordlead 3/2x, en beggad sampler och ett gĂ€ng ethnic(a) samplingsskivor. Inte för att jag vill sĂ€ga emot ditt förslag (det var ju egentligen rĂ€tt sĂ„ likt mitt), men det rycker litegrann i aja-baja-fingret Ă€ndĂ„... NordLead Ă€r vĂ€l inte direkt det ultimata exemplet pĂ„ ett "fett analogmonster"...?!? đł Svensk datakod i en röd burk lĂ„ter iofs grymt bra, men ett bĂ€ttre exempel hade nog kanske varit en riktig analogsynth, som Korg MS20, Mini-Moog eller Alesis Andromeda... đ
brojd Postat 13 december 2004 Postat 13 december 2004 Lita pÄ att android talar för hÄrdvara och analogt!
cm0s Postat 13 december 2004 Postat 13 december 2004 Inte för att jag vill sĂ€ga emot ditt förslag (det var ju egentligen rĂ€tt sĂ„ likt mitt), men det rycker litegrann i aja-baja-fingret Ă€ndĂ„... NordLead Ă€r vĂ€l inte direkt det ultimata exemplet pĂ„ ett "fett analogmonster"...?!? đł Svensk datakod i en röd burk lĂ„ter iofs grymt bra, men ett bĂ€ttre exempel hade nog kanske varit en riktig analogsynth, som Korg MS20, Mini-Moog eller Alesis Andromeda... đ Kanske lite jobbigt i lĂ€ngden med Korg MS20 och Mini-Moog om det Ă€r feta polyfoniska padljud man Ă€r ute efter. đ
android Postat 13 december 2004 Postat 13 december 2004 Kanske lite jobbigt i lĂ€ngden med Korg MS20 och Mini-Moog om det Ă€r feta polyfoniska padljud man Ă€r ute efter. đ đ Jo, men nu Ă€r jag ju bara jobbig och petig, sĂ„ jag bryr mig inte sĂ„ mycket om kontentan av vad jag sĂ€ger.... đđł Men har man en sampler ocksĂ„, som Nanne föreslog sĂ„ Ă€r det vĂ€l bara att sampla och padda pĂ„... đ Lita pĂ„ att android talar för hĂ„rdvara och analogt! Japp! HĂ„rdvara absolut, men i första hand rekommenderade jag ju faktiskt mest om sĂ„na dĂ€ra "plastsynthar" den hĂ€r gĂ„ngen.... đ
Plinkplonk Postat 17 december 2004 TrĂ„dstartare Postat 17 december 2004 Har det inte gjorts nĂ„n synth speciellt för new age musik dĂ„? Jo, sĂ„ klart! Detta Ă€r Dahgis Systems modell Fis-3, New Age Edition: edit: NotstĂ€ll ingĂ„r tydligen inte lĂ€ngre. Lyckas inte hitta nĂ„n info alls om denna synth, sĂ€kert att den finns? đ
Plinkplonk Postat 19 december 2004 TrĂ„dstartare Postat 19 december 2004 Kom över 14 demolĂ„tar pĂ„ Atmosphere, woooow sĂ€ger jag bara. VILL HA!!! đ NĂ„n som vet om det funkar ihop med cakewalk? đ
neriks Postat 21 december 2004 Postat 21 december 2004 Om man Ă€r ute efter "feta analogljud" och inte alls vill kompromissa sĂ„ Ă€r en Moog Modular bland det absolut "fetaste" man kan anvĂ€nda đł De Ă€r dock ganska dyra och omstĂ€ndiga att anvĂ€nda ... đ Ett lite billigare alternativ till "fett analogmonster" kan vara en SCI Prophet-5 eller möjligtvis en Memorymoog. BĂ„da dessa syntar kan jag varmt rekommendera eftersom de lĂ„ter helt suverĂ€nt! Jag anvĂ€nder sjĂ€lv en Prophet-5 i min analog-studio. Nackdelen med att köpa en "analogis" idag Ă€r dock att de flesta flesta analoga synthesizers oftast krĂ€ver en hel del underhĂ„ll. Man bör sĂ„ledes vara instĂ€lld att skruva och meka lite om man vĂ€ljer en analog synt đ
x-pander Postat 23 december 2004 Postat 23 december 2004 Om du kan hitta en memorymoog för 20tusen kanske du kan berĂ€tta var? đ
neriks Postat 23 december 2004 Postat 23 december 2004 Om du kan hitta en memorymoog för 20tusen kanske du kan berĂ€tta var? đ Det finns (fanns?) en Memorymoog till salu pĂ„ Vendolin för 18 kkr... Den har visseligen nĂ„got problm med filtret pĂ„ en av rösterna men det borde inte vara sĂ„ svĂ„rt att fixa ... om man Ă€r lite hĂ€ndig http://www.vendolin.se/annons.php?119118
x-pander Postat 23 december 2004 Postat 23 december 2004 Jo den har jag sett....sÀkert billigt och lÀtt att fixa den rösten med tanke pÄ att en memorymoog brukar kosta runt 35
drloop (oregistrerad) Postat 13 september 2008 Postat 13 september 2008 Roland D-50 JÀdrar en sÄdan go bump!
rainydays Postat 13 september 2008 Postat 13 september 2008 JĂ€drar en sĂ„dan go bump! đ VaddĂ„, det tar ju nĂ„gra Ă„r att gĂ„ igenom alla synthar som nĂ„gonsin gjorts och komma fram till vilken som Ă€r den ultimata för just new age-musik. đ
ScandicProd Postat 16 oktober 2008 Postat 16 oktober 2008 Jag har fastnat helt i analogtrĂ€sket, Moog, och Ă„ter Moog:) Nu Ă€ger jag inge sjĂ€lv, men vilka underbara skapelser, det fullkomligt rycker i hela köpfingret. NĂ€r jag Ă€ntligen fĂ„tt ihop min grund sĂ„ ska det spara pengar till en Minimoog Voyager eller lilla phetingen đ /SP
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.