Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Så sitter man där igen med ett program man ska installera, stoppar in skivan i dvd-läsaren, men absolut ingenting händer!! Varför? I detta fallet Addictive drums.

Samma sak hände vid installation av Cubase Essential 4. I den skulle ingå en mjukvarusynth, tror den hette Yamaha Motif och var rätt omtalad. Men inte startades installationsprogrammet då heller. Fick gå in på Den här datorn och välja en av alla ikoner ur högen där, det blev Install Setup. Men ljudbankerna med sound samples låg ju i andra mappar... Så nu har jag inte Yamaha Motif i mitt Cubase Essential 4.

Samma sak nu.

Ska väl gå igång ett installationsprogram?? Det gjorde det alltid på min förra dator automatiskt.

🙂

[Win XP Pro, SP3]

Annons
Postat

Jag tycker det är skönt när autorun/autoplay/autostart är inaktiverat. Jag vill kunna stoppa i en skiva och utforska filerna innan det körs igång några program. 🙂

Men högerklicka din dvd-läsare i Utforskaren/Den här datorn, och välj Egenskaper. Gå till fliken AutoPlay och återställ förval.

Postat (redigerat)

På svenska under "Spela upp automatiskt" har jag två alternativ: "Välj åtgärd" och "Fråga mig alltid vilken åtgärd som ska utföras". Den senare var förbockad. Om jag istället väljer "Välj åtgärd" får jag tre alternativ: 1) Spela upp i Windows Media Player, 2) Öppna mappen för att visa filerna i utforskaren och 3) Gör ingenting. Dessutom uppenbarar sig då rutan "Återställ standardvärden". Om jag klickar på att återställa så försvinner alla alternativen och "Fråga mig alltid vilken åtgärd som ska utföras" blir automatiskt vald.

Överst på sidan där ska man också välja "Innehållstyp" först och främst innan åtgärd man väljer, men jag saknar alternativet "Program-cd/dvd". Det som finns är:

Musikfiler, Bilder, Videofiler, Blandat innehåll, Musik-cd, Dvd-film, Hd-dvd-film.

😉

//:debatt

Redigerat av debatt
Postat

"Start the installer included on the dvd by double clicking the program file" står det...

På skivan om man kollar i Den här datorn och dvd-läsaren, så finns det en mapp Sound Banks, en mapp Manuals och en Setup-ikon.

På andra program jag installerat har jag då klickat på "Setup" men då har det blivit skit av det och inga ljud (eller manualer) har installerats.

Postat
Läs Linus inlägg igen eller gå datakurs. T.o.m jag klarar det där. En annan grej jag lärt mig är att datorer inte går sönder så lätt, så var inte rädd att trycka olika alternativ. Den sprängs inte. Utforska! ☺️

Jag förstod vad klippan Linus skrev. Men jag svarade (fast med andra ord kanske), att min default-inställning inte är den som Linus fiskade efter.

Jag gjorde ändå så för att prova - men inte fan startade skivan ändå.

I läget då man ska välja innehållstyp för dvd/cd, så hittar jag inget för program-cd/dvd-installation. Kan ju knappast välja musik-cd, för de tre alternativen verkar fel.

Hela prylen här har att göra med att jag SJÄLV installerat operativsystemet (jodå! 😉 ), men då kom det upp en ruta (ja, det kom upp rätt många totalt faktiskt), och den frågade om jag ville att dvd/cd-skivor skulle starta per automatik vill jag minnas. Och jag vill också minnas att jag då valde att de inte skulle starta automatiskt.

Så så är det även för vanliga cd-uppspelningslägen i Windows Media Player på min lappis nu, måste trycka Play-knappen för allt.

Nu har jag i vilket fall som helst öppnat Add drums i Den här datorn, klickat dvd-läsaren och dubbelklickat på SetUp. Efter att ha klickat på Finish så småningom efter 30 minuter (är det normalt?) tog det bara slut.

Registreringen däremot lär ha fått på tafsen en del på Forumet för Add drums. Man har tio dagar på sig.

Ska kolla om Add drums kan nås från Cubase Ess 4. Det är därifrån man registrerar.

😉

//:debatt

Postat

Du kan väl kika i Windowsregistret ifall något program har modifierat inställningarna...

OBS! Ändra inget annat i Registereditorn. En raderad nyckel för mycket kan leda till att datorn inte startar.

1. Start
  2. Kör
  3. Skriv regedit och klicka OK
  4. Gå till HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\CDRom
  5. Se till att nyckeln Autorun ska ha värdet 1

Kan det hjälpa?

anarkisten1 (oregistrerad)
Postat

Du får väl ändå upp en skivikon i nån slags utforskare som du rimligtvis måste ha på din dator. Dubbelklicka på skivikonen eller högerklicka och välj kör och följ sen anvisningarna.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.