Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjenaremoss forumet.

Har länge hållt på med musik men haft några år där jag knappt petat på musikproduktion alls då jag inte har haft ork eller inspiration. Nu känner jag dock det gamla suget komma igen och jag har därav lite frågor då jag går i mactankar. Min gamla PC är gammal och trött (jag brukade köra Cubase) och jag gillar Mac väldigt mycket sedan jag fick en sådan i jobbet. Min fråga är då, vad krävs det för att köra Logic med ett rimligt antal mjukvarupluggar samtidigt?

Jag fick en MacBook 2.4ghz Dual Core med 4MB ram av jobbet, duger den?

Om jag vill ha en stationär dator, vad ska jag då köpa för detta ändamål?

Kan man köra generiska VST-pluggar i Logic?

Vad behöver man köpa till? Jag behöver ett ljudkort antar jag, men är det något mer?

Tack för eventuella tips och svar 😄.

Annons
Postat

Logic kommer med ett stort antal pluggar och instrument somräcker gått och väl att börja med.

Det enda du behöver till din macbook är ett ljudkort och ett klaviatur ( ej nödvändigt ) för att börja skapa musik.

Postat
Logic kommer med ett stort antal pluggar och instrument somräcker gått och väl att börja med.

Det enda du behöver till din macbook är ett ljudkort och ett klaviatur ( ej nödvändigt ) för att börja skapa musik.

Tack. Var väl mest orolig för att det inte skulle vara tillräckligt med kräm i MacBooken för att dra igång. Jag kan ingenting om ljudkort till Mac, finns det något du kan rekommendera som inte är skräp men som ändå inte kostar en halv miljon? 😄

Klaviatur har jag ett antal, inget av dom har en USB-connector dock men det går väl att ordna.

Postat (redigerat)

Frågeställningen "duger den?" är ganska beroende av att man lite mer ingående specificerar hur och vad man ställer för krav på den. Det vill säga vad och hur tänkte du använda den? Ska man spela in mycket audio eller är det främst midi och tunga samplingsbibliotek som ska användas osv?

Rent subjektivt skulle jag dock svara; JA, den duger utomordentligt bra.

VST pluggar går icke att avända sig av i Logic utan där är det AU som gäller. Kan hända att det finns någon "wrapper" på marknaden som jag inte känner till dock. Överlag tycker jag personligen att de pluggar man får med Logic håller utomordentligt hög kvalitét så där klarar man sig ganska länge.

Förutom ett ljudkort behöver du väl i princip även bra lyssning, dvs monitorer och/eller ett par bra hörlurar. Sen är du redo att köra.

Om du vill ha en stationär pjäs och fortfarande är inne på Mac är ju iMac-familjen ett trevligt och något så när prisvärt alternativ.

Mvh

Niklas

oops alla hann före

Redigerat av IrieNixon
Postat
Frågeställningen "duger den?" är ganska beroende av att man lite mer ingående specificerar hur och vad man ställer för krav på den. Det vill säga vad och hur tänkte du använda den? Ska man spela in mycket audio eller är det främst midi och tunga samplingsbibliotek som ska användas osv?

Rent subjektivt skulle jag dock svara; JA, den duger utomordentligt bra.

VST pluggar går icke att avända sig av i Logic utan där är det AU som gäller. Kan hända att det finns någon "wrapper" på marknaden som jag inte känner till dock. Överlag tycker jag personligen att de pluggar man får med Logic håller utomordentligt hög kvalitét så där klarar man sig ganska länge.

Förutom ett ljudkort behöver du väl i princip även bra lyssning, dvs monitorer och/eller ett par bra hörlurar. Sen är du redo att köra.

Om du vill ha en stationär pjäs och fortfarande är inne på Mac är ju iMac-familjen ett trevligt och något så när prisvärt alternativ.

Mvh

Niklas

oops alla hann före

Okej, tackar. Det jag behöver är alltså ett ljudkort, en firewire hårddisk och ett klavitur (vilket jag redan har ett gäng). Gött det, nu gäller det bara att få bra tips på vilket ljudkort man ska införskaffa 😄.

Postat (redigerat)

Apogee Duet ska vara mycket bra om man inte behöver så många ingångar. Men spelar man in en sak i taget ska väll det inte vara något problem.

Edit: Jag var inte tillräckligt sabb.

Redigerat av DivineCo
Postat (redigerat)
Apogee Duet ska vara mycket bra om man inte behöver så många ingångar. Men spelar man in en sak i taget ska väll det inte vara något problem.

Edit: Jag var inte tillräckligt sabb.

Tack för tipsen.

Vad tror ni om följande paket? http://www.macoteket.se/product_list.jsp?g...duct_id=1597641

Såg nämligen att min MacBook inte verkar ha FireWire... så jag måste satsa på något annat. Ett problem blir ju då att jag inte kan ha en FireWire-hårddisk. Kan man arbeta effektivt med en USB2-extern hårddisk när man pysslar med musik?

Redigerat av omgwtfplzk
Postat

Jag körde tidigare SOnar + PC och det var ett ändlöst strul. Hängde på forumet flera timmar om dagen för att ställa frågr om allt som inte funkade. Sedan övertalades jag att köpa Mac. Nu hänger jag bara på forumet för att hämta idéer o hjälpa andra. Ljuden är skitbra. Det enda jag har klagat på hittills är kompressorn.

Kolin

Postat

Den stora frågan just nu för mig är väl om man kan köra extern USB2-hårddisk som lagringsmedia för allt och ändå ha en njutbar upplevelse. Det fanns tydligen ingen FireWire på min MacBook 🙂.

Postat
Den stora frågan just nu för mig är väl om man kan köra extern USB2-hårddisk som lagringsmedia för allt och ändå ha en njutbar upplevelse. Det fanns tydligen ingen FireWire på min MacBook .

Kör all inspelning på en Extern USB2 i min nuvarade setup utan problem , dock har jag alla ljud och produktioner m.m på intern HD.

Postat
Kör all inspelning på en Extern USB2 i min nuvarade setup utan problem , dock har jag alla ljud och produktioner m.m på intern HD.

Det är väl lite det som oroar mig, jag måste ha i stort sett allt på den externa hårddisken nämligen, förutom applikationen själv då. Ahh, vilket dilemma, jag som är så sugen på att komma igång 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.