Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej, försöker fixa ett bra sound med gt8 + mesa dual recti men har ett problem.

Jag får inte gt8ans volympedal att kontrollera mesans ljud, mesans ljud är på samma nivå fast jag kör upp o ner på den inbyggda gt8 pedalen.

Jag kör 4 kabelmetoden så jag har för mig att jag måste stoppa in pedalen någonstans i effektkedjan, i gt8an kallas det för FX-chain och där ser man alla effekterna i en enda kedja.

Finns det någon regel var man ska stoppa in volympedalen i kedjan?

Hoppas ni förstår hur jag menar

//Emil

Annons
Postat

Det är väl bara att välja det.. Endera direkt efter gitarren (så du behåller eventuell delay och reverbeffekter) eller så direkt innan stärkaren( så funkar det mer som en gate på rubbet).Testa vad som funkar bäst för dig vet ja.. Varför fråga ens ???

maart (oregistrerad)
Postat

jag vet inte vad 4 kabelmetoden är men dels måste du ha den någonstans i effektkedjan och dels måste du assigna den rätt. Hur ser det ut om du trycker på CTL/EXP-knappen?

Postat

Sen när blev det ett problem att koppla in en volympedal? 😛 Snack om CTL/EXP-knappen låter utomjordiskt för mig 😄

Postat

men grejen är ju att volympedalen inte är extern utan intern i hela maskinen, och jag vet inte riktigt vad den heter i kedjan, allt är ju förkortat med typ 2 bokstäver så...men stärkaren är här bredvid nu så jag ska prova

Postat (redigerat)

Ja GT8an skiter väl jag i.. Men han snackar ju om en MESA BOOGIE DUAL RECTIFIER och en sån har jag aldrig haft nåt problem att koppla in en normal volympedal till inte 😛

EDIT: Sorry såg nu att han försöker kontrollera Boogiens volym med GT8ans interna mjukvaruvolym... Näe.. det lär inte vara möjligt, GT8 är en sak Boogien en annan.. Han får skaffa extra analog volympedal till boogien;)

men grejen är ju att volympedalen inte är extern utan intern i hela maskinen, och jag vet inte riktigt vad den heter i kedjan, allt är ju förkortat med typ 2 bokstäver så...men stärkaren är här bredvid nu så jag ska prova
Redigerat av hegobald
Postat
Ja GT8an skiter väl jag i.. Men han snackar ju om en MESA BOOGIE DUAL RECTIFIER och en sån har jag aldrig haft nåt problem att koppla in en normal volympedal till inte 😛

ja, en vanlig extern volympedal är ju enkelt men nu snackar jag digitalt grabben

maart (oregistrerad)
Postat

tror den heter FV. kommer inte ihåg riktigt. Har för mig att du väljer den i effektkedjan med CTL/EXP-knappen.

Postat
tror den heter FV. kommer inte ihåg riktigt. Har för mig att du väljer den i effektkedjan med CTL/EXP-knappen.

Japp, nu hittade jag den!

Tack för hjälpen!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.