Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej där!

Lånade en enkel Yamaha C40, för att lägga på lite spansk gitarr på kanske 4 låtar, då jag saknar spansk gitarr själv.

Men.

Jag har stora problem med ljusaste e-strängen. Sitter med en Boss Tuner. När jag ska stämma upp den till ett e så har den för det första problem att komma upp till ett e.

Ibland när jag är på väg dit så kommer jag till c, ciss och i bästa fall d, för att sedan gå tillbaka igen, trots att jag fortsätter skruva åt samma håll.

Det knirkar och knakar i gitarren betänkligt också när jag stämmer den - det gäller även för övriga strängar. Men så till slut lyckas jag uppnå e.

Det märkliga är också att när den kommit upp till d, så skiftar mätaren hysteriskt mellan d och g. När jag nått upp till e så skiftar den snabbt mellan e och a. Svårt att bestämma sig. Värst är dock en av de mörka strängarna som hysteriskt skiftar mellan tre olika när man är framme tonmässigt.

Jag har bytt strängar, när de andra var förbrukade, vilket var originalsträngarna som inte bytts "på 100 år". De nya heter D'Addario och har normal tension, allt är normal med dem... bortsett från att det blivit svårare att stämma gitarren nu. Undrar också om det har någon betydelse åt vilket håll man snurrar stämskruven från början, men jag tänkte att det kvittar. Bytte håll, men märkte ingen direkt skillnad. Kanske en liten förbättring.

En stor nackdel verkar vara att man måste knyta strängen själv nedtill. Finns väl en del strängar med metallkula i änden även för nylonsträngat - borde nog ha köpt sådana.

Detta problem gäller BARA tunna e-strängen på gitarren. Stämmaren funkar utmärkt på andra gitarrer, nytt batteri och allt.

Gitarren ifråga har även bytt miljö senaste veckan och nu står den i fodral, vilket den inte gjort under hela vintern. Den har stått i rum med ofta öppet fönster.

Hur lösa problemet med att den stämmer ur sig efter kanske 30 sekunder?

Kan strängar tänjas ut om man försöker sig på en högre stämning, så att de blir obrukbara sedan i normalt stämningsläge?

//:debatt

Redigerat av debatt
Annons
Postat
Knakar betänkligt?

Det är inte så att du sätter stålstängar på en gitarr som bara klarar nylonsträngar...?

Hehe... nej fullt så illa är det inte ställt!

😉

Kan tillägga att bakstycket på gitarren börjt bukta ut lite också, så man får inte lägga magen direkt mot den, för då låter det mer som ett percussivt instrument än en gitarr.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.