Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Min ena monitor fick sig en Les Paul genom gummit, sidan om membranet. Kan man limma detta smidigt med bibehållen kvalitet eller är det kört?

post-5300-1246898332_thumb.jpg

post-5300-1246898366_thumb.jpg

Konen kan jag nog fiska ut med dammsugaren eller tejp. Det gula är fortf. intakt.

Annons
maart (oregistrerad)
Postat

jag är inte särskillt kunnig på området men jag kan tänka mig att det lätt blir någon form av obalans i elementet om man försöker limma. Att den eventuella obalansen skulle påverka ljudet är bara en ren gissning från min sida.

det lät flummigt. eftersom jag inte vet är det bara spekulationer. jag skulle nog chansa och limma. funkar det är det ju kalasbra, annars får man nog bita i det sura äpplet och byta ut elementet.

Postat
Byt hela elementet, kan inte kosta så mycket att köpa ett nytt.

ja, det lutar väl dessvärre åt det.

Men, har du någon erfarenhet av att laga högtalarelement?

Vad är det rent vetenskapligt som händer om jag nu, låt oss säga, limmar ihop gummit med Karlssons eller kör en linje gaffa?

Har precis akustikbehandlat rummet ganska påkostat så ickeneutrala monitorer vore förödande..

Postat

Det kan nog hända en hel del så varför chansa? Om upphängningen inte uppför sig symetriskt så riskerar talspolen att vinklas och det är inte bra.

Postat

Det är inte lönt att tänka på att reparera konen, utan det blir tveklöst till att kona om elementet. En omkoning (om det finns omkoningssatser till det elementet) brukar kosta ungefär hälften av vad ett nytt element kostar, har jag för mig.

Postat
En omkoning (om det finns omkoningssatser till det elementet) brukar kosta ungefär hälften av vad ett nytt element kostar, har jag för mig.

Om det är ett bättre (dyrare) element kanske men i detta fall tror jag nog det blir dyrare än att köpa ett nytt.

Postat

Tack för svaren!

Så, handlingsplan?

Både herr Claes och Gilbert brukar ju så frikostigt och metodiskt dela med sig av allsköns hjälp till självhjälp.

Billigast och snabbast är ledorden. Köpa ett nytt element? Är detta något man klarar av att byta själv?

Jag ser att det är EM Nordic som är återförsäljare i sverige. Är det hos dom jag ska söka efter nytt element eller en sk omkoningssats??

Om jag kan köpa en helt ny monitor, eller begagnad, för 3000:-, är det ändå värt ev elementbyte/omkoning? Varje tusenlapp är relevant för tillfället.

Postat

Kontakta någon som säljer KRK och be dem ta reda på var ett element kostar (borde inte kosta mer än ca 500 kr) och byt det själv, är inte så svårt.

maart (oregistrerad)
Postat

Håller med Gilbert. Det borde vara enklaste och billigaste lösningen. var bara noga med att inte fasvända.

Postat

ett tips, skruva loss elementet och gå in på hifikitt och fråga om de har dem.. Kan löna sig!

Postat (redigerat)

Hur gick det med gitarren? 😄

Om du kan få ut kalotten så att den blir slät och fin så verkar inte skadan i kantupphängningen vara helt omöjlig. Det ser ju ut som att revan har blivit helt nära infästningen mot konen. Det kan väl vara värt ett försök att limma?

Vanligtvis är det "spidern" som i huvudsak står för centreringen av talspolen så en liten förändring av kantupphängningen borde inte vara någon katastrof! Dessutom brukar kantupphängningen tillåta större mekanisk rörelse än talspolens längd så om lagningen blir något mindre elastisk är det ingen större fara.

Jag hade provat att montera ur elementet. Fäst ihop revan så gott det går med tex maskeringstejp på framsidan. Vänd elementet. Du kan behöva sätta några skruvar och muttrar i skruvhålen för att den inte ska ligga på kantupphängningen. Från baksidan kan du limma med ett elastiskt lim tex silikon. Om det är riktigt gummi borde det gå bra med solution (som man lagar cykelslang med). Är inte helt ovanligt att man reparerar/tätar kantupphängning med gummiklister från pappershandeln.

Lycka till!

/Jocke

Redigerat av jockmic
Postat

Men om du ska testa att laga elementet, se då till att inte addera massa till konen då det förändrar egenskaperna för elementet (framförallt fs).

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.