hobbex2004 Postat 6 juli 2009 Postat 6 juli 2009 Tjena. Vi ska precis till att börja producera vår debutalbum... Har funderat lite på det här med att spela in gitarr. Har under alla år använt Amplitube1, amplutube 2 o nu senast Amplitube Metal, dessa funkar grymt bra och låter bra. Nu tänkte jag ta detta ett steg längre. Jag sitter på en fet gitarrigg i form av en ENGL savage 120 med laney 8x12"a, men eftersom vi spelar i hemma är det inte så bra att använda denna monsterrigg för att micka upp. Tänkte då göra såhär: vi spelar in gitarrerna hemma med tex amplitube. Man sparar ju de rena signalerna. När alla gitarrer är inspelade lägger man dem på en kanal efter varandra, drar till replokalen, kollar in datorn till ENGL-riggen och mickar upp denna med 2 mickar (närmick och rumsmick). Sen trycker man på play på och spelar in det förstärkta distljudet från riggen. Det kommer ju ta en stund, men då kan man gå o ta en pizza medans detta spelas in, eller låta den stå på över natten smile Jag har aldrig provat detta, men vad säger ni om detta? rent teoretiskt ser jag inga begränsningar.... Ok att man kanske tappar liiite kvalitet iom alla omsamplingar, men jag har svårt artt tänka mig att det skulle gör så mycket... Säg gärna vad ni tror, eller ännu bättre om ni testat detta.
DrHans Postat 6 juli 2009 Postat 6 juli 2009 Det kallas Re-amping och du behöver en Re-amp box mellan datorn och stärkaren. Jag kör med Radial X-amp Jag tycker absolut du skall köra med Engl:n när du har en så fin stärkare istället för amplitube. Så kör på.
Polpotkin Postat 6 juli 2009 Postat 6 juli 2009 (redigerat) Re-ampa. Det är mer eller mindre standard att man gör så i metalsvängen, där nån spelar in och nån annan mixar. Blir också mer o mer vanligt bland folk som vill spara pengar o spela in gitarrerna hemma o skicka till en riktig studio för att få själva ljudet. Problemet är att du måste ha en re-ampbox att sätta mellan ljudkortet och stärkare, som gör att Line-nivån som ljukortet spottar ur sig görs om till instrumentinvå som gitarren spottar ur sig. EDIT DrHans hann före Redigerat 6 juli 2009 av Polpotkin
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.