nilsemil Postat 5 juli 2009 Dela Postat 5 juli 2009 http://dalea.du.se/theses/?itemId=3129 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
sounden Postat 6 juli 2009 Dela Postat 6 juli 2009 (redigerat) Mixfilosofi ? Vet att JAM har länkat till hans examensarbete på deras Pro Audio avdelning ett tag. //S Redigerat 6 juli 2009 av sounden Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 6 juli 2009 Dela Postat 6 juli 2009 underkänt Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 6 juli 2009 Dela Postat 6 juli 2009 Något som man borde ha fortsatt med, är att göra en annan jämförelse och se om det är själva summeringen som gör den eventuella skillnaden eller om det är färgningen som den analoga burken ger - alltså om det är någon skillnad på om man har summerat i den analoga burken jämfört med om summeringen görs digitalt och att enbart stereomixen därifrån körs genom summeraren för att färgas. När man kommer fram till att det är förhållandevis liten skillnad, så borde det ju vara intressant för den som gör undersökningen att ta reda på var skillnaden egentligen ligger... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 6 juli 2009 Dela Postat 6 juli 2009 var skillnaden egentligen ligger... precis slutsatsen är väl egentligen helt självklar att man hör en analog färgning om man använder en analog burk som färgar Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
joachime Postat 6 juli 2009 Dela Postat 6 juli 2009 Jag tycker det kan göra skillnad bara att låta mixen gå genom d/a- a/d-omvandlare. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Ekstasis Postat 6 juli 2009 Dela Postat 6 juli 2009 Har alltid varit intresserad av att koppla in någon anolg utrustning för att få mer värme i Podden... Fast då tror jag nog inte enbart det är en summerare jag ska köpa... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 6 juli 2009 Dela Postat 6 juli 2009 Har alltid varit intresserad av att koppla in någon anolg utrustning för att få mer värme i Podden...Fast då tror jag nog inte enbart det är en summerare jag ska köpa... Du kan ju kanske koppla genom en rörpreamp eller en rörkompressor - eller preamp med trafoingång...? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guitar Nilsson Postat 6 juli 2009 Dela Postat 6 juli 2009 Eller mixa ner till en tvåspårs rullbandare... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hegobald Postat 6 juli 2009 Dela Postat 6 juli 2009 Nu har jag snabbläst c-uppsatsen och en sak som slog mig var att han utgick från material i 44 Khz och 16 bitar... Är det inte vettigare att ha dom separata spåren i 96 Khz 24 bitar genom D/A omvandlarna till den analoga summeringen för att sen spela in resultatet i 44 Khz 16 bitar efter summering genom en bra A/D omvandlare.. Då slipper man ju den förhatliga ditheringsprocessen också.. Eller? Så skulle då jag ha gjort och använt min analoga summerare om jag nu haft en 😐 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Ekstasis Postat 6 juli 2009 Dela Postat 6 juli 2009 Du kan ju kanske koppla genom en rörpreamp eller en rörkompressor - eller preamp med trafoingång...? Yep...typ spl transducer ...problemet är dock att priset är ganska högt... och har inte hört några samples som är speciellt övertygande... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 7 juli 2009 Dela Postat 7 juli 2009 Nu har jag snabbläst c-uppsatsen och en sak som slog mig var att han utgick från material i 44 Khz och 16 bitar... Är det inte vettigare att ha dom separata spåren i 96 Khz 24 bitar genom D/A omvandlarna till den analoga summeringen för att sen spela in resultatet i 44 Khz 16 bitar efter summering genom en bra A/D omvandlare.. Då slipper man ju den förhatliga ditheringsprocessen också.. Eller? Så skulle då jag ha gjort och använt min analoga summerare om jag nu haft en 😄 I så fall får du ha två datorer alternativt någon annan inspelningsburk som mottagare, eftersom det bara går att ha en samplingsfrekvens i taget. Det finns något program som konverterar i realtid och därför kan köra med blandade samplingsfrekvenser - men det blir ju i så fall förmodligen minst lika illa som att konvertera off-line... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hegobald Postat 7 juli 2009 Dela Postat 7 juli 2009 Självklart tänker jag mig en extern bra analog/digital omvandlare med egen klocka.. Har man råd med en sån analog summerare så lär man ha råd med det också.. Och en dator till.. 😛 Vad är det för idé annars med analog summering??? Men bara att komma på tanken att skicka igenom så pass lågupplöst material som 44.1 Khz och 16 bitar gör mig ju upprörd.... Ska man ens kunna börja dra nytta av externa analoga summerare så bör man dra gränsen vid vad ens DAW klarar av prestandamässigt.. Då man nämnde Protools och Digi 002 så tycker jag att det är självklart att inspelning och spår bör ligga i minst 96 Khz och 24 bitar 😄 I så fall får du ha två datorer alternativt någon annan inspelningsburk som mottagare, eftersom det bara går att ha en samplingsfrekvens i taget. Det finns något program som konverterar i realtid och därför kan köra med blandade samplingsfrekvenser - men det blir ju i så fall förmodligen minst lika illa som att konvertera off-line... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 8 juli 2009 Dela Postat 8 juli 2009 Men bara att komma på tanken att skicka igenom så pass lågupplöst material som 44.1 Khz och 16 bitar gör mig ju upprörd.... 😐 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.