Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Är det bara jag som tycker att det ibland kan vara svårt att ladda upp sina egna låtar på exempelvis Myspace av olika anledning? Såsom rädsla för att någon ska sno låtarna eller melodier? Som band där man har Vocals i sina låtar så bör detta inte vara ett problem men som soloartist som håller på med electronisk musik så är detta ett problem för mig. Är det bara eller känner någon annan så här?. Man har ju egna färdiga låtar sittandes på hårddisken men vågar man slänga upp dem nu när man är så här ny? Kommer kanske nån nisse och snor något man kämpat på i veckor.

Finns det något som gör att man slipper de här problemet? Vet att STIM finns, men något snabbare, enklare, smidigare?

Annons
DieHard (oregistrerad)
Postat

Och allt som du har gjort har du snott från andra. Så vad är din poäng?

Postat (redigerat)
Och allt som du har gjort har du snott från andra. Så vad är din poäng?

Vadå snott från andra? Jag snor väl inte andras melodier som dem skapat? Nej precis. Om du syftar på att jag "snott" andras samples eller andras tekniker (Side-chaina lead osv) så är det en annan typ av diskussion och det är inte de jag menar här.

Redigerat av Taner
Postat

Det kan de ju sno om du ger ut en skiva också... så nej, jag ser inte något problem i att lägga ut låtar.

DieHard (oregistrerad)
Postat
Vadå snott från andra? Jag snor väl inte andras melodier som dem skapat? Nej precis. Om du syftar på att jag "snott" andras samples eller andras tekniker (Side-chaina lead osv) så är det en annan typ av diskussion och det är inte de jag menar här.

Okej det jag menade var att allt man gör bygger på vad andra redan har gjort och man gör mer eller mindre detsamma. Man kan inte sitta och oroa sig för att andra ska sno något man gjort. Är det tillräckligt bra finns ju alltid den risken. Är det mediokert du gör behöver du knappast oroa dig. Sen vad är det som inte säger att något du gör har någon redan gjort? Kanske du skulle bli anklagad för det? Den risken finns ju alltid. Något man gör har man redan hört men glömt bort att man har hört. Den risken finns ju också. Säkert en anledning till att vissa kända kan bli anklagade för plagiat. Sen finns det ju inte hur mycket variationer som helst och risken finns ju att två på varsitt håll gör en mer eller mindre identisk låt.

Postat
Jag tycker det skulle vara kul om nån snodde en låt av mig........ 😛

Tills du inser att de blir multimiljonärer och du står

med skägget i brevlådan och funderar vad som hände 😄 hehe

Postat
Tills du inser att de blir multimiljonärer och du står

med skägget i brevlådan och funderar vad som hände 😛 hehe

Tänkte inte på det..... 😄

DieHard (oregistrerad)
Postat

Men det är då man stämmer dem och om man har tur får man en stor summa som man aldrig haft förut. 😄

Postat

Det tog inte många månader innan någon hade snott min spelstil efter att ha laddat upp mitt shit på myspace - dock var det inget direkt plagiat och vi är vänner (de var hyggliga och skickade en förfrågan) - givetvis bygger min spelstil på andras liknande spelstilar - annars hade ingen gillat det. Första åren var jag skitorolig för ripoff och rent av få hela låtar snodda men har efter mycket nätverkande skaffat psykologiskt övertag genom att helt enkelt vara större (mer känd) än alla haters som sitter därute. Ju mer känd man är desto mindre risk för att få låtar och riff snodda. Nu har jag passerat den tröskeln där man kan tänka sig att folk åtminstone associerar mig med mina låtar. Däremot så tar det verkligen emot psykiskt att ladda upp låtar utan någon som helst betalning. Det kostar att göra musik - särskilt om det ska göras med någon kvalitet.

Postat

Det är ju de, är man inte en aning känd så kan man räkna med att någon snubbe med fl studio gör en ripoff och slänger upp det i hans namn. Och efter en vecka eller så får man ett mail, "DU HAR SNOTT LÅTEN xxx från xxx!!!"

Man bara " ☺️ ... 😉 "

Postat

Jag har samma funderingar som TS, vill inte lägga upp grejer hur som helst utan att sen kunna bevisa att det är jag som skapat det.

Förr körde man väl med rekommenderat brev till sig själv som man sen la i bankfack? Det känns lite 1800-tal, kan man registrera verk smidigt hos Stim (är inte medlem än och infon på webben är ganska sparsam) eller liknande? Det jag är ute efter är något slags tjänst dit man skickar en ljudfil med lite info om titel, kompositör, medverkande, etc som sen gäller som "bevis" att den versionen var först. Finns det?

/Andreas

Postat

Äh, att någon skulle sno min låt och bli rik på den känns ganska löjligt. Om någon blir inspirerad av en låt jag har gjort ser jag det bara som ett bra tecken. Släpp musiken fri, ni är bara skadade i huvudet av all upphovsrätthjärntvätt.

DieHard (oregistrerad)
Postat

Njä nu börjar det bli lite paranoia här. 🙂 Alltså det allra mesta som slängs upp här på forumet och andra ställen är det allra mesta högst mediokert. Risken att någon snor är försvinnande liten. Man ska inte smickra sig själv allt för mycket genom att tro att det man gör är så bra att andra vill sno från det. Tar någon från någon är det med allra största sannolikhet från någon etablerad artist, band och inte från någon okänd.

• 2 veckor senare...
Postat

Jag var lite nojjig för ett par år sen. Nu lägger jag ut allt som är bra nog. Kicken av att folk lyssnar på det är större än oron för att någon stjäl.

I mitt fall handlar det om musik med sång och text så det är ju precis som du säger svårare att stjäla obemärkt.

Men man lånar ju här och där. Ibland upptäcker man att en snutt av ens eget verk har samma ackordprogression och nästan samma melodi som en annan låt. Då får man antingen skriva om lite eller stå för att man på något sätt blivit inspirerad av det där tidigare verket.

Ta steget - släpp din musik fri. Det känns bra efteråt när du kan skicka länken till en massa folk.

Kom bara ihåg att dina vänner på sätt och vis alltid kommer vara dina värsta kritiker. Varför? Jo, de kommer alltid se dig som sin polare, inte som en musikstjärna. Därför tänker de "polarens låt" när de startar spelaren och sorterar direkt in musiken i hobbyfacket.

Postat
Jag har samma funderingar som TS, vill inte lägga upp grejer hur som helst utan att sen kunna bevisa att det är jag som skapat det.

Förr körde man väl med rekommenderat brev till sig själv som man sen la i bankfack? Det känns lite 1800-tal, kan man registrera verk smidigt hos Stim (är inte medlem än och infon på webben är ganska sparsam) eller liknande? Det jag är ute efter är något slags tjänst dit man skickar en ljudfil med lite info om titel, kompositör, medverkande, etc som sen gäller som "bevis" att den versionen var först. Finns det?

/Andreas

Jag har frågat det här

https://www.studio.se/index.php?showtopic...95&hl=chaan

Postat

/Andreas

Ja, det finns: www.icreateditfirst.com

Postat
Det enda nya under solen sen år 2000 är macdatorn så ni behöver inte oroa er! (rent psykiskt) 12 toner går att variera i det oändliga...å även svåra takter...men det finns redan....sanna mina ord... 😏

😐

🙂

Finns en gammal tråd här på forumet där vi faktiskt räknade ut antalet variationer... 🙂

Hittade förresten denna tråd som handlar om att skydda sin musik:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=8216

Postat
Finns en gammal tråd här på forumet där vi faktiskt räknade ut antalet variationer... 😏

Hittade förresten denna tråd som handlar om att skydda sin musik:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=8216

Okej!

Jag kommer ihåg förr ( innan internet) att vi körde det där med att posta brev till oss själva med det band jag var med i. Kändes tryggt. ungefär som att man nu lägger upp sina grejer här eller på myspace...lite safe eller? Kondom är bra. 🙂

Okej Seriöst då: Internet å att man ger sina alster till kompisar via tex msn känns ju faktiskt som ett helt okej skydd. Då är du ju fler som kan hävda att just DU har gjort nånting....innan nån snott det.

Postat

Du menar att du för att du lagt ut det på t.ex. myspace kan pusta ut, eftersom det publicerats? Jag vet inte jag... Det blir lite svårt att visa när det lades upp och att det faktiskt var du som gjorde det. Jag vet inte hur bra bevis serverloggar utgör, de är oerhört lätta att fingera. Undra också hur lätt det är att få myspace att plocka fram loggar från ett par år tillbaka som visar att du lade upp din låt på ett visst datum? Kompisars utsaga funkar nog, men det gäller ju att de har lite öra för musik och kan vara säkra på sin sak vid eventuell tvist.

Jag tänker domstolsbevis nu. Visst det skall nog till något extremt fall för att dra det så långt, och jag säger inte att sannolikheten är stor att man råkar ut för låtstöld, men ta en titt i GP idag för ett exempel. Jag tror att en av anledningarna att det mesta som läggs upp på forumet har låg nivå är just detta, de som känner på sig att musiken har stor potential är nog lite tveksamma till att publicera här. Jag letade t.ex. efter en tydlig policy angående publicerat material på sajten, men det enda jag hittar är en vag forumregel om att "Bra material kan komma att publiceras". Det duger inte för att jag skall känna mig trygg...

Om man däremot hade en motpart som reggade och bokförde datum, låt och konto (person) där man lätt kan få uppgifterna bekräftade och styrkta skulle åtminstone jag vilja använda den. Alltihop via internet förståss, skall det göras brevledes kan jag lika gärna köra med rek-brev till mig själv. Jag pratar alltså inte om ett förlag där man är tvungen att ge upp rätten till sin musik, utan en ren registreringstjänst där jag fortfarande har kontrollen över verket.

Det jag hittat är Musikerförbundet och STIM, men musikerförbundet kör via post och STIM's info om tjänsten är väldigt sparsam.

Ni som är STIM-medlemmar, hur fungerar deras webbtjänst? Motsvarar den det jag efterfrågar, eller är det fortfarande post-krångel där också?

PS. De som hävdar att allt är snott eller redan skrivet ändå kan ju gå och dra något gammalt över sig, musikhistorien är fylld med låtstölder, rättighetstvister och folk som blivit lurade. Jag tänker inte bli en av de lurade.

Jag har förresten fått en låt "stulen" en gång redan, av ett band vi delade lokal med. Vi hade samma trummis ett tag och en dag när vi kom till lokalen satt en inspelning med det andra gänget i bandaren, med mitt riff i ett parti på låten 😄. Fast då var det ju kul att dom hade plankat mig, jag blev mest smickrad.

/Andreas

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.