Jump to content
Annons

Test


debatt

Recommended Posts

Annons
Och om någon mot förmodan inte visste om det, så är alltså SFFS en fiktiv församling och hela sidan är en bluffsida.

Hmmm!

Vad har du fått det ifrån?

Jag har varit medlem sedan barnsben!

/Kruger som alltid står nära Gud

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Det jag tänkte på var närmast om det finns någon riktig testsida

där man kan få veta om man är en sann kristen, eller muslim

för den delen.

Humanisterna kör nåt sånt race just nu. Trodde det var ett skämt oxå först (liksom din fråga, om du ursäktar. eller ähh...), men du kan ju kolla:

http://www.humanisterna.se/

eller testet direkt:

http://www.gudfinnsnoginte.se/

Edit: Nu har jag gjort testet själv. Så kul har jag i sjuksängen. Ungefär lika vettigt som SFFS's test, men med ambition att se seriöst ut. Ogillas.

tjing

Redigerat av Vallhagen
Link to comment
Dela på andra sajter

Humanisterna kör nåt sånt race just nu. Trodde det var ett skämt oxå först (liksom din fråga, om du ursäktar. eller ähh...), men du kan ju kolla:

http://www.humanisterna.se/

eller testet direkt:

http://www.gudfinnsnoginte.se/

Edit: Nu har jag gjort testet själv. Så kul har jag i sjuksängen. Ungefär lika vettigt som SFFS's test, men med ambition att se seriöst ut. Ogillas.

tjing

Tyckte nästan att det här testet var ännu knäppare än det första. Det var längesedan jag såg så många

ledande frågor. Jag är visst vare sig religiös eller humanist.

Link to comment
Dela på andra sajter

Såna här tester suger mintpastill! Ofta kan man inte ens välja ett vettigt alternativ på hälften av frågorna.

Jag fick nära 300 poäng. Men det säger inte mycket. Det var som att välja mellan "pest och kolera" på vissa frågor.

Kunde lika gärna hamnat under 200.

Link to comment
Dela på andra sajter

Såna här tester suger mintpastill! Ofta kan man inte ens välja ett vettigt alternativ på hälften av frågorna.

Jag fick nära 300 poäng. Men det säger inte mycket. Det var som att välja mellan "pest och kolera" på vissa frågor.

Kunde lika gärna hamnat under 200.

Det var en kort semester. Hoppas du hade det trevligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag läste frågorna men valde att inte svara. Lömskt! Det finns så mycket anti mot Gudstro och religion nu för tiden att de flesta verkar missa budskapet. Läs på och bilda er en egen uppfattning innan ni dömer. Var dig själv. Respektera andra. Jesus var en rebell som stod emot och vågade ifrågasätta... lär er att läsa mellan raderna i bibeln och ta det till den tid vi lever i nu!

Man behöver inte vara fanatiker för att tro på gud i dagens Sverige. Skönt! Jag svär/knullar/super men tror lik förbannat på Gud! Lagarna är ändå satta i sten och där är vi nu. Var en god medmänniska och behandla andra som du själv vill bli behandlad. Utan tvång.

Sppruuummp!

//Stabb me

Link to comment
Dela på andra sajter

Lagarna skrivna i sten, då menar du nog de 10 budorden?

Tycker de är lite märkliga faktiskt.. speciellt första tavlans budord:

# Du skall inte ha andra gudar vid sidan av mig.

# Du skall inte missbruka Herrens, din Guds, namn, ty Herren kommer inte att lämna den ostraffad som missbrukar hans namn.

# Tänk på att hålla sabbatsdagen helig.

De två översta är ju helt bisarra och är väl egentligen upphov till mycket av lidandet som religionen ligger bakom. Det är ju en direkt nedvärdering av andra religioner.

Att hålla sabbatsdagen helig kan jag köpa, man behöver en vilodag.

Andra plattans budord är lite mer vettiga, iallafall de första.

# Visa aktning för din far och din mor, så att du får leva länge i det land som Herren, din Gud, ger dig.

# Du skall inte dräpa.

# Du skall inte begå äktenskapsbrott.

# Du skall inte stjäla.

# Du skall inte vittna falskt mot din nästa.

# Du skall inte ha begär till din nästas hus.

# Du skall inte ha begär till din nästas hustru eller hans tjänare eller hans tjänarinna, hans oxe eller hans åsna eller något annat som tillhör din nästa.

Det är väl egentligen bara de två sista som är helt galna. Efter att det påpekats att man inte ska mörda, ljuga, vara otrogen eller ljuga, är det inte mindre än TVÅ budord om att inte vara AVUNDSJUK! Hallå liksom. Vem är inte det? Avundsjukan blir väl ändå bara nasty om man dräper, begår äktenskapsbrott eller stjäl på grund av den, och då täcks den ju av de andra budorden?

Det är nog lite därför jag inte är någon större anhängare av "Gud"; Om han finns är han fan korkad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej fidden det där köper jag. Du verkar ju ändå ha läst en del. Att ifrågasätta är aldrig fel och det var väl precis därför som det nya testamentet senare kom till. Den där Jesus hade ändå en del kloka funderingar tycker jag. Om än jag inte är så hårt religionsutövande.

Nu på med kaffet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Fidden...

det är bara Jag och Jessica Andersson som inte känner Avundsjuka. 😕

För mig är de där buden om begär på slutet självklara!

Vem har gett någon rätten att känna avundsjuka?

Avundsjuka är helt absurt!

Det är skamligt.

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är nog lite därför jag inte är någon större anhängare av "Gud"; Om han finns är han fan korkad.

Intressant uttalande där - Gud, korkad! Jag antar att du uttalar dig utefter din egen gudsuppfattning, frågan är bara vad du grundar din gudsuppfattning på. Bygger du den endast på de tio budorden? det tror jag inte, bygger du den på någon skrift öht eller bygger du den på en mer världslig uppfattning. I vilket fall som helst så tycks du ha en negativ bild av Gud. Är den då sund? behöver du den? Rent psykologiskt så bygger man oftast sin gudsuppfattning utefter den perfekta "föräldern" - alltså en sund uppfattning, relation. Det vore intressant att veta vad som mer får dig att tycka att Gud är korkad, utöver budorden?

Link to comment
Dela på andra sajter

Fidden...

det är bara Jag och Jessica Andersson som inte känner Avundsjuka. 🙂

För mig är de där buden om begär på slutet självklara!

Vem har gett någon rätten att känna avundsjuka?

Avundsjuka är helt absurt!

Det är skamligt.

Vad är så fel med avundsjuka? det är väl naturligt att man blir avundsjuk i vissa situationer. Jag tror inte man behöver se budorden som absoluta regler som måste följas, se dem istället som riktlinjer - försöka att inte ha begär till din nästas hus, hustru eller hans tjänare eller hans tjänarinna, hans oxe eller hans åsna eller något annat som tillhör din nästa. Märk att strax efter Moses fick budordet "Du skall inte dräpa" begick hebreérna iprincip "folkmord" på kananeerna. Om jesus var intelligent nog att kunna bilda en världsreligion på tre år så måste han även ha vetat att det är omöjligt att i alla lägen (eller något) vända andra kinden till. Men det bästa vore ju om alla gjorde det, då skulle ju ingen bruka våld mot någon ifrån första början - riktlinjer där med, alltså!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är så fel med avundsjuka? det är väl naturligt att man blir avundsjuk i vissa situationer.

Avund- liksom svartsjuka är i sin genuina form rätt sunkig. "Om inte jag har det så ska ingen annan...". Möjligen (liksom en massa andra mänskliga egenskaper) naturligt, men missunsamt och smaklöst. Och gnälligt.

Avundsjuka innehåller "sjuk". Ingen tillfällighet. Här håller jag med debatt, avundsjuka är rättså absurt. Oavsett budord huggna i sten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant uttalande där - Gud, korkad! Jag antar att du uttalar dig utefter din egen gudsuppfattning, frågan är bara vad du grundar din gudsuppfattning på. Bygger du den endast på de tio budorden? det tror jag inte, bygger du den på någon skrift öht eller bygger du den på en mer världslig uppfattning. I vilket fall som helst så tycks du ha en negativ bild av Gud. Är den då sund? behöver du den? Rent psykologiskt så bygger man oftast sin gudsuppfattning utefter den perfekta "föräldern" - alltså en sund uppfattning, relation. Det vore intressant att veta vad som mer får dig att tycka att Gud är korkad, utöver budorden?

Givetvis uttalar jag mig utefter min egen gudsuppfattning, vems skulle jag uttala mig utefter annars? 😆

Den uppfattningen grundar jag på 18 år i frikyrka och jävligt mycket grubblande, som jag tyvärr inte kan sammanfatta på ett enkelt sätt. Det var helt enkelt vad jag kom fram till. Det är alltså såklart ingen vetenskaplig slutsats, utan en subjektiv åsikt. Hur sund min gudsbild är, har jag ingen aning om. Jag anser inte att man behöver någon gud, men förstår att vissa tycker det känns tryggt att ha någon fantasihand att hålla i när det känns tungt.

Det där sista var också en subjektiv åsikt.

Jag är lite emot det där med att alla ska ha en egen gud, att man kan modifiera religionen efter eget tycke. Då är det mer en livsuppfattning och den man kallar för gud är i själva verket något helt annat. Kanske sitt eget samvete. Varför inte kalla det för det då? "Mitt samvete hindrar mig för att utföra den där handlingen" istället för att dra upp något övernaturligt?

Men dessvärre är det inte bara en hypotetisk gud som är korkad...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är lite emot det där med att alla ska ha en egen gud, att man kan modifiera religionen efter eget tycke. Då är det mer en livsuppfattning och den man kallar för gud är i själva verket något helt annat. Kanske sitt eget samvete. Varför inte kalla det för det då? "Mitt samvete hindrar mig för att utföra .den där handlingen" istället för att dra upp något övernaturligt?

Men dessvärre är det inte bara en hypotetisk gud som är korkad...

Du har alltså kommit fram till att Gud är korkad, eller det vi vanligtvis kallar gud. Men du kan inte förklara på vilket sett han är korkad. Jag säger inte emot din åsikt men det vore kul att höra vad, mer specefikt, du grundar den på. Att du har gått i kyrkan i 18år är inget argument för att Gud är korkad. Eller är det ditt samvete som du tycker är korkat?

Att man har en "egen" gud är väl oundvikligt, alltså din gudsuppfattning. Du skulle ju också ha kunnat grunda din åsikt på teologi. Då vore det inte din "egen" gudsuppfattning utan en teologisk slutsats vilket inte behöver ha något att göra med hur du uppfattar Gud. Återigen, det här med religion som psykologiskt fenomen. Din gud är inte min gud även om vi tillhör samma religion, vi lever ju olika liv och behöver därför en gud som passar för respektive. Jag behöver hålla min fantasihand i andra situationer än du, givetvis.

Redigerat av Lithium
Link to comment
Dela på andra sajter

Du har alltså kommit fram till att Gud är korkad, eller det vi vanligtvis kallar gud. Men du kan inte förklara på vilket sett han är korkad. Jag säger inte emot din åsikt men det vore kul att höra vad, mer specefikt, du grundar den på. Att du har gått i kyrkan i 18år är inget argument för att Gud är korkad. Eller är det ditt samvete som du tycker är korkat?

Att man har en "egen" gud är väl oundvikligt, alltså din gudsuppfattning. Du skulle ju också ha kunnat grunda din åsikt på teologi. Då vore det inte din "egen" gudsuppfattning utan en teologisk slutsats vilket inte behöver ha något att göra med hur du uppfattar Gud. Återigen, det här med religion som psykologiskt fenomen. Din gud är inte min gud även om vi tillhör samma religion, vi lever ju olika liv och behöver därför en gud som passar för respektive. Jag behöver hålla min fantasihand i andra situationer än du, givetvis.

Jag skrev ju att jag inte kunde sammanfatta varför, duger inte det? Har du någon gång försökt sammanfatta 18 år i ett inlägg?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker fortfarande att Jesus är världens mest framstående fakir. Kom till jorden

på ett uppdrag han visste var omöjligt. Tog på sig människornas synder genom att gå

igenom alla dessa plågor och drog iväg, varpå människorna fortsatte att synda som förut.

En studie i självplågeri.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Masochist m.a.o.?

"Tog på sig människornas synder" är något jag aldrig begripit faktiskt.

Går han in och erkänner alla brott människorna gjort, eller vadå?

Och varför?

Fick det förklarat för mig under konfirmationen, men jag kunde inte ta in det då och jag kan inte ta det nu!

Och varför verkar det vara så centralt för Kristendomen?

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...