Fille (oregistrerad) Postat 18 februari 2004 Postat 18 februari 2004 En lite dum fråga men hur spelar man in med reason i cubase? om jag tex vill använda trummaskinen och sedan vill ha in det i cubase? Kan inte använda reason sequencer heller. Hjälp?!
Carl_B Postat 18 februari 2004 Postat 18 februari 2004 E inte så vass på cubase men ja tror du måste skicka reason till nån kanal i cubase o sedan göra trummorna i reason som sen spelas upp i cubase. men men.. ja kör FL så ja kan inte riktigt de,,,
Piffen Postat 5 mars 2004 Postat 5 mars 2004 hallå där. om jag inte missminner mig kan du använda cubase som master och reason som slave via rewire... det vill säga att du öppnar cubase först och sedan reason (eller tvärt om, fast jag är rätt säker på att det är master först och slave sedan.) Då bör Reason helt enkelt dyka upp på någon av menyerna som ett valbart "instrument" i Cubase (O M jag inte missminner mig) och när du väljer reason så kopplar rewire automatiskt ihop dem. om jag nu inte är ute och cyklar. Lycka till 🙂
the-great-decay Postat 5 mars 2004 Postat 5 mars 2004 öppna cubase...öppna reason... ta devices/reason i cubase klicka på så många kanaler du kan tänkas använda i fönstret som dyker upp. gå till reason och skapa lite inst. och koppla dem från inst. output till kanalerna på reason interface eller vad det heter (längst upp i racket iallafall). och sen när du går till cubase så finns inst. där om du skapar ett midi spår så kan du välja att skicka midi signalerna till de olika inst. i reason... Hoppas du förstår vad jag menar...
Shine (oregistrerad) Postat 7 mars 2004 Postat 7 mars 2004 Hej! Så här gör jag. Jag gör all pre-production i reason, innan jag tar in den i SX så exporterar jag låten från Reason som midifil och importerar den sen i SX. Jag tar sedan bort allt midi i Reason seq fönster och jobbar enbart från SX, Om jag vill ha ytterligare någon loop från Rex så får den ligga kvar i Reason, eller så exporterar jag loopen och tar in den som aif fil i SX. Det är jätte smidigt att jobba med redrum i SX keyeditor. Du måste starta Cubase först sen reason, sätt på RW. På in: i SX ställer jag in midiporten Out: Talar jag om vilken burk i Reason midispåret tillhör. Detta är för mej ett smidigt sätt att arbeta på då jag skriver och gör alla grunder i Reason hemma, mailar sedan midifilen till studion och väl där drar jag sedan igång projektet i SX. Funkar klockrent mvh
Twilight_Zound Postat 14 mars 2004 Postat 14 mars 2004 (redigerat) Ehheeeee. Jag spelar in allt i reason med alla FX och så. Sen exporterar jag audio. Spår för spår alltså. Kanske är dumt vad vet jag. Sen om jag behöver extra grejor fixar jag det efteråt. Redigerat 14 mars 2004 av Twilight_Zound
nattvaktaren (oregistrerad) Postat 16 mars 2004 Postat 16 mars 2004 Ehheeeee.Jag spelar in allt i reason med alla FX och så. Sen exporterar jag audio. Spår för spår alltså. Kanske är dumt vad vet jag. Sen om jag behöver extra grejor fixar jag det efteråt. Tar inte det en jäkla tid? Lägger du mer effekt i Cubase sen eller varför exporterar du? Själv gör jag mixdown i Reason minus sånt som jag vill ersätta i Cubase för min dator är för klen för stora projekt - rewire - etc.
Fille (oregistrerad) Postat 22 mars 2004 Postat 22 mars 2004 öppna cubase...öppna reason...ta devices/reason i cubase klicka på så många kanaler du kan tänkas använda i fönstret som dyker upp. gå till reason och skapa lite inst. och koppla dem från inst. output till kanalerna på reason interface eller vad det heter (längst upp i racket iallafall). och sen när du går till cubase så finns inst. där om du skapar ett midi spår så kan du välja att skicka midi signalerna till de olika inst. i reason... Hoppas du förstår vad jag menar... OK Nu har jag fått det att funka men jag får inget ljud ut i högtalarna. varken under tiden jag spelar in eller efter. Jag har audiophile 24/96 kort, mackie mixer, creative prodikeys tangentbord/klaviatur. /fille
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.