stipen (oregistrerad) Postat 11 december 2004 Postat 11 december 2004 Hallå. Har testat och spela in lite direkt in i det integrerade ljudkortet med mik rakt in via xlr-tele(mini)... det uppstår en hel del brus när man skruvar upp gainen. Låter som ett fläktljud. Har testat att täcka över hela datorn men ljudet kommer ändå. Låter nästa lika högt som det jag spelar in (sång/gitarr). Har fått för mig (är kanske en omöjlighet?) att ljudet kommer från en av fläktarna och läcker in i ljudkortet direkt dvs inte via mikrofonen? Kan det förekomma eller är det helt enkelt bara kass kontakter och dylikt? Har funderingar på att köpa ett riktigt ljudkort (audiophile 2496) plus en liten behringermixer, men är rädd för att detta ljud ska finnas även då? Vad kan det bero på? Är det micken som är kass, eller ljudkortet? /mvh stipen
Claes Holmerup Postat 11 december 2004 Postat 11 december 2004 Troligtvis har du kopplat in på en line-ingång - eller så är den inbyggda micingången helkass. Den inbyggda micingången brukar vara helkass på integrerade ljudkort och på billigt krafs, så det är ganska sannolikt... 😉
slaptap Postat 11 december 2004 Postat 11 december 2004 Dum fråga kanske, men har du kollat inställningarna i mixern så inte någon annan regel ligger uppe och är aktiv, på både in- och uppspelning? 😉
stipen (oregistrerad) Postat 11 december 2004 Postat 11 december 2004 Spelar in i cubase och hade bara två kanaler öppna/skapade. Spelar in direkt in i ljudkortet med en dynamiskt mik i 300krs-klassen så det kan mycket väl vara precis som ni nämde. att micingången på ljudkortet är helkass. integrerade brukar väl inte hålla så hög klass? Kan fläktljud läcka in annat än genom micken? För om jag köper ett nytt ljudkort så vill jag inte uppleva detta igen ju. 😎 Täckte över skiten med ett täcke om den blev knäpptyst. =) (jag vet, inget att göra för länge. Skulle gissa på att en timme eller två skulle fimpa hela processorn... 😉
MusicGene Postat 12 december 2004 Postat 12 december 2004 det brukar hjälpa att gå in i datorns mixerkontroll och muta alla andra saker än wave-out och mic-in.
stipen (oregistrerad) Postat 12 december 2004 Postat 12 december 2004 Ah. har inte testat, däremot tog jag bort de jag inte använde, men då mutas dom kanske inte automatiskt? Har typ volymkontroll, mic, wave och cdvolym kvar bara. Och på recording-sidan (fråga mig inte varför där är två olika menyer) har jag valt bara mic och wave out...
maxmaxmax (oregistrerad) Postat 12 december 2004 Postat 12 december 2004 (redigerat) klicka fram alla du kan, ibland kan de ligga dolda med volym på. visserligen tror jag inte att det är felet. du kanske har en minidisc eller liknande för att höja upp volymen på signalen så att du kan spela in genom line-in istället? eller testa med någon brusreducerings-plugin. sök här på forumet så hittar du förslag på gratis sådana som går att tanka ner. en del ljudkort som sitter inbyggda i moderkortet kan ge problem som det du beskriver. I ett fall stängde jag av det inbyggda nätverkskortet, och det hjälpte. fråga mig inte hur. det finns mycket man kan göra innan man köper ett nytt ljudkort. EDIT: utökade Redigerat 12 december 2004 av maxmaxmax
stipen (oregistrerad) Postat 25 december 2004 Postat 25 december 2004 Köpte en digitalporta istället. Total frihet. 😄 Ett par nya lurar nu så...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.