Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Jag har ett AD/DA-kort som i sin tur är kopplat till ett MOTU ADAT-interface. MOTU:t har ett pci -kort i datorn som är en mac-pro.

När jag av misstag råkade stänga av datorn innan interfacen hördes ett väldigt högfrekvent pip från interfacet/n och alla dioder lyste... Det liksom sprakade lite samtidigt som det pep.

Jag startade upp datorn igen och testade och allt verkade funka som det skulle.

Vad fasen hände egentligen? kan något ha pajjat i dem? please...

Edit: pipet kommer från själva burkarna, inte från mina monitorer

Redigerat av hullan
Annons
Postat

Det är i princip omöjligt att säga. Man kan ju tänka sig att omvandlaren fick panik när synken från ljudkortet försvann, men oavsett vad man gissar, så är det bara gissningar. Pip från själva burken är oftast från nätdelen eller från en display. Fungerar det nu så är det i alla fall inget problem... 🙂

Annars brukar du förstås slå på/av prylarna i rätt ordning - och startar monitorerna sist och stänger av dem först...? Det är egentligen bara högtalarna (och öronen förstås) som kan ta skada av plötsliga peakar som uppkommer, så om monitorerna är avstängda, så borde det inte vara någon risk att något tar skada.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.