Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hellu!

Med tanke på den stundtals florerande anstormningen av prat om träning och kalorier m.m. i den längsta tråden, så viker jag en egen tråd i ämnet träning, kost och ev skador.

SKADA RUNT ARMBÅGEN:

Först ut är jag här om en fråga som gäller en överansträngning eller något som jag råkade ut för i måndags. Jag använde ett sånt där dragband bakom huvudet och drog med händerna uppsträckta 2 x 30 gånger i full längd bakom huvudet. Kan ni visualisera bilden framför er? Tyvärr har jag nu drabbats av så svår och något svårlokaliserad smärta runt vänster armbåge att jag inte kunna sova bra alls på två nätter pga detta. Från början kände jag det mest som en överansträngning i muskelfästena för triceps närmast armbågen i höger arm. Men nu ömmar det som sjutton i hela armbågen både nedåt och uppåt. När jag håller armen böjd ovanför huvudet så vill inte ens fingrarna böjas på kommando. Vad är detta för typ av skada? Ska jag vila armen? Använda kyla? Använda värme? Använda infraröd lampa? Kortison är jag allergisk mot. Har provat ormsalva dock, men det hjälpte föga. Kan det vara en fraktur eller blödning? Inflammation? Är det bra att sola med detta? Skadar det att skriva maskin? Tror det uppkom pga för dålig uppvärmning. Runt höger armbåge känner jag bara en lätt antydan till ett liknande fenomen, men det stör mig inte.

😆

//:debatt

Redigerat av debatt
Annons
  • Svar 68
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Postade bilder

Postat

Har du utfört övningen tidigare? Är det en övning där man drar uppåt eller neråt?

Hur som helst har jag hört att det är bättre att göra det framför huvudet, eftersom axelpartiet är mer stabilt där... (även om det inte är det som är problemet denna gången)

Du ska definitivt vila armen från ansträngning några dagar. Är armen svullen, röd och/eller varm?

Postat
Har du utfört övningen tidigare? Är det en övning där man drar uppåt eller neråt?

Hur som helst har jag hört att det är bättre att göra det framför huvudet, eftersom axelpartiet är mer stabilt där... (även om det inte är det som är problemet denna gången)

Du ska definitivt vila armen från ansträngning några dagar. Är armen svullen, röd och/eller varm?

Jag har utfört övningen tidigare, men då har jag haft lätt böjda armar bakom huvudet. Nu tyckte jag det var för lätt och slarvade genom att använda helt raka armar med onaturligt "låsta" armbågar. Övningen går till så att man drar ut bandet så långt man kan åt sidorna bakom huvudet. Man drar alltså varken uppåt eller neråt utan åt sidorna.

Armen är inte röd eller varm. Mjukdelssvullen vet jag inte heller direkt, men det verkar som om armbågens hårda partier expanderat eller glidit isär. Benbrott? När jag böjer armen i vissa lägen (måste då ta hjälp av andra armen), så krasar det i senan verkar det som.

Provade nyss med iskyla och det dödade smärtan betänkligt. Annars är väl kyla mest till för akuta läget och värme på sikt? Nu har det ju ändå gått 40 timmar cirka.

Varför är det sämre när jag vaknar? Ska jag böja armen då coh då (men utan belastning då) - trots att det smärtar? När jag brutit min vänstra ringfinger och fjärdetån, sa läkarna (oberoende av varann) att det bara var bra om jag böjde då och då trots smärtan. "Det läker ändå, men kan du böja den som bruten också, så kommer du inte att få minskad rörlighet sedan."

Postat

Hmm, så du har alltså liksom pressat utåt sidorna och tagit i med triceps? Och du har gjort det med mer böjda armar än tidigare?

Då kan jag skrämmas med en video i ämnet, som visserligen handlar om knän men armbågarna är typ samma. Det jag menar börjar 1:00 in i filmen:

Postat
Hmm, så du har alltså liksom pressat utåt sidorna och tagit i med triceps? Och du har gjort det med mer böjda armar än tidigare?

Då kan jag skrämmas med en video i ämnet, som visserligen handlar om knän men armbågarna är typ samma. Det jag menar börjar 1:00 in i filmen:

Nej, jag har tidigare gjort det med extremt böjda armar, nu var de mer raka och då skadades jag.

Tvärtom alltså.

Apropå filmen: Många gånger kan man på ett gym ställa utgångspunkten för leg extension-övningen, annars är det ett riktigt amatörställe...

Postat (redigerat)

Den där instruktionsfilmen är lite fel...

Det bästa är att göra leg extension i hela sin längd eller närapå, men utan att gå över och starta med foten bakåt under baksidan låret ovanifrån sett - för det vore inte bra. Men att sitta i nästan 90 graders vinkel är bäst. Om man gör för korta rörelser blir muskler och senor kortare än nödvändigt. Däremot ska man som sagt inte sträcka ut rörelsen för långt, varken i start- men inte heller i slutläget. Det påfrestar knäleden för mycket.

Alltför korta rörelser rent allmänt i övningar är inte bra och bygger inte alls muskler bättre, snarare tvärtom, utan sliter egentligen bara på leder. Man tenderar nämligen att göra rörelserna snabbare då än om de utförs i närapå hela sin möjliga längd. Och självklart är det ju så att vändningen inträffar snabbare vid korta rörelser... även om man gör rörelsen långsamt.

😕

Redigerat av debatt
Postat

Han gör så för att spara på knäna, och därmed kunna träna mer utan att han går sönder. Givetvis ger det mer träning åt musklerna att köra längre rörelser.

Postat
Han gör så för att spara på knäna, och därmed kunna träna mer utan att han går sönder. Givetvis ger det mer träning åt musklerna att köra längre rörelser.

Jovisst, men tycker då hellre att han ska köra åtminstone en något längre rörelse, och sänka vikten markant. Det belastar inte knäet mer. Tycker han ändå det ska han lägga av med Leg extension helt. Så korta rörelser ger ingen nytta annat än vid rehab av en broskskada. Men det kanske är det han har... 😕

Postat
Jovisst, men tycker då hellre att han ska köra åtminstone en något längre rörelse, och sänka vikten markant. Det belastar inte knäet mer. Tycker han ändå det ska han lägga av med Leg extension helt. Så korta rörelser ger ingen nytta annat än vid rehab av en broskskada. Men det kanske är det han har... 😛

troligtvis, därav ägg-experimentet.

Postat

Jepp. Jag har gått på en halvprivat klinik för rehab av ett par skador och där har de dom främsta kirurgerna i Sverige vad avser broskskador o.d., så det kom upp en del diskussioner i dessa frågor när jag var där. Kul att han verkade nöjd med sin träningsmetod. Det gäller att stretcha extra mycket efter en sådan metod.

Postat

Nästa fråga....

KESELLA

Är det så bra som det skrivs? Numera tycker jag att det ofta inte går att få tag i lika lätt. Vad kommer det sig? Minskad efterfrågan? Ett bra tag körde jag med Keso en väldig massa, men nu har jag slutat med det. Vet egentligen inte varför. Ska nog köpa det i veckan. Ser aldrig nån äta det nuförtiden. Det är ett stort proteininnehåll i Keso, men är det ännu större i Kesella - eller är det mindre fett i det? Har glömt av. Share...

Postat

hmm, med tanke på att det är broskskador det handlar om, är det ju inte alls samma sak med armbågarna... jag var nog fel ute.

såvida man inte går runt på händerna hela dagarna då...

Postat
Nästa fråga....

KESELLA

Är det så bra som det skrivs? Numera tycker jag att det ofta inte går att få tag i lika lätt. Vad kommer det sig? Minskad efterfrågan? Ett bra tag körde jag med Keso en väldig massa, men nu har jag slutat med det. Vet egentligen inte varför. Ska nog köpa det i veckan. Ser aldrig nån äta det nuförtiden. Det är ett stort proteininnehåll i Keso, men är det ännu större i Kesella - eller är det mindre fett i det? Har glömt av. Share...

Lättkesella brukar folk köra med tror jag, fast det är svindyrt. Billigare att köpa på lidl, men där heter det istället "kvarg". Är det proteinerna man är ute efter, kan det säkert vara billigare att köpa proteinpulver på en gång.

Postat
Nästa fråga....

KESELLA

Finns i olika smaker också, va?! Borde kolla i kylhyllan nästa gång...

Postat
Finns i olika smaker också, va?! Borde kolla i kylhyllan nästa gång...

man kan köpa naturell och blanda i egen smaksättning. Typ bär eller nån saft eller så.

Postat
Lättkesella brukar folk köra med tror jag, fast det är svindyrt. Billigare att köpa på lidl, men där heter det istället "kvarg". Är det proteinerna man är ute efter, kan det säkert vara billigare att köpa proteinpulver på en gång.

Kvarg? Är ínte det den torra vita skit som sitter runt om en Hushållsost precis under skalken?? Det låter så i alla fall! 😛

Postat
Är det proteinerna man är ute efter, kan det säkert vara billigare att köpa proteinpulver på en gång.

Jag körde med Vasslepulver en period - en riktigt dyr sort - men det var helt värdelöst! Sedan gick jag över till sojapulver och fick enormt bra resultatökningar!!

Men det är nog individuellt vad man lättast tillgodogör sig.

Postat
Jag körde med Vasslepulver en period - en riktigt dyr sort - men det var helt värdelöst!

Det gjorde jag också — och blev lönnfet på köpet! Riktigt jävla lönnfet. (Jag måste ha doserat fel — men jag hade räknat ut typ si och så många gram på kroppviktskilo etc, enligt fina tabeller. Men ändå...)

Så jag gick över till strikt fisk- och fågelkost ett tag, och blev riktigt snygg faktiskt.

Fast nu är jag lönnfet igen.

Postat
Det gjorde jag också — och blev lönnfet på köpet! Riktigt jävla lönnfet. (Jag måste ha doserat fel — men jag hade räknat ut typ si och så många gram på kroppviktskilo etc, enligt fina tabeller. Men ändå...)

Så jag gick över till strikt fisk- och fågelkost ett tag, och blev riktigt snygg faktiskt.

Fast nu är jag lönnfet igen.

du råkade inte få en gainer istället då?

Postat

Nej, nej... 😄 Jag vill tro att jag hade ganska så OK koll när det begav sig; i detta fallet handlade det om Iso Whey 90.

(Jag tror inte jag tränade/motionerade tillräckligt, helt enkelt)

Postat (redigerat)

eller också kanske du åt för mycket i övrigt... visserligen innehåller protein en del energi som kan tas upp av kroppen, men att bli FET av det känns lite otippat =)

edit: men vad vet jag.. har aldrig använt proteinpulver. 😄

Redigerat av Fidden
Postat (redigerat)

Well, lönnfet sa jag — inte fet. "Fetma" som känns men inte direkt syns... 😄

Givetvis var det så att det jag åt i övrigt i kombination med extra proteinintag och otillräcklig träning orsakade lönnfetman, inte proteinet i sig (även om det går att bli tjock på protein — har jag i alla fall för mig att Paulún har sagt — men kanske inte lika lätt som fett eller i synnerhet kolhydrater).

Edit: Paulúns namn är svårstavat.

Redigerat av Valle
Postat

Denna tråden är ju förresten ett perfekt ställe att posta min kostanalys i. (använde en gratis demo på www.halsovakten.se)

post-5229-1246462449_thumb.png

Staplarna slutar i bilden på 100%, men det är bara upp till rekommenderad nivå som visas. Under staplarna finns istället en procentsiffra som visar hur mycket jag får i mig. Rekommenderade energinivåer och sånt är anpassat efter min ålder, vikt och längd, så det stämmer ju inte nödvändigtvis för andra.

Postat (redigerat)

Fasen vad mycket fosfor och B12!! :rolleyes: Tänk framförallt på att inte ligga för lågt beträffande kolhydraterna - hjärnan måste ha sitt också.

Detta med RDI och sånt grundar sig på en schablonföreställning som nästan aldrig stämmer. Tillhör man då någon ytterlighet så stämmer det definitivt inte. Jag t.ex. har vad som kallas acetylerade (obs att det inte stavas "...ande" på slutet) leverfunktion, vilket innebär att jag har extremlåg omsättning av läkemedel. På en tiogradig skala ligger jag på 1!! Det är sämre än en 95-åring - ju äldre man blir ju långsammare bryter man ned läkemedel. En paradox så god som någon, eftersom ju äldre man blir ju fler läkemedel behöver man oftast. I mitt fall beror det inte på ålder utan på att ett enzym fattas som ska finnas i levern för att bryta ned läkemedlen.

Onaturligt nog så har jag tvärtom avseende mineraler och vitaminer. Där har jag en extremhög omsättning. Jag har gjort både blodanalys och dyr mineralanalys på institut i USA och man fann att jag måste äta 8 gånger dagsbehovet av vitaminer och mineraler för att inte lida alltför stor brist. Dessutom kan min kropp inte ta upp spårämnet kobolt, vilket är exceptionellt ovanligt att lida brist på t.o.m. i u-länderna, eftersom det finns i princip "all" föda nästan. Så där hade jag 0.000%. Man vet inte riktigt vad kobolten gör för nytta, men det har något med nervsystemet att göra i alla fall.

Funderar på att köpa en sån där våg som mäter kroppsfett, andel vatten, andel muskler, skelettets vikt i förhållande till totalvikt m.m. - nu när jag ändå inte har någon våg och vill köpa en. En av mina två sjukgymnaster säger att det är bluff, medan den andre tycker att det självklart är sant och fungerar eftersom olika delar av kroppen har olika densitet och det är vad som hjälper till vid mätningarna med en sådan våg.

Vem ska jag tro på?

☺️

Redigerat av debatt
Postat

Skulle tro att RDI stämmer okej för mig, för jag har inte en så exceptionell kropp som du, debatt :rolleyes:

Kolhydratnivån ligger gott och väl över det hjärnan behöver. Just där är det faktiskt ett exempel på en dåligt satt RDI tycker jag, det är vansinnigt HÖGT. Jag har medvetet valt att få i mig mycket mer energi via olika fetter.

På tal om kolhydrater, så debatteras det faktiskt huruvida hjärnan verkligen behöver tillskott av sådana från kosten eller ej. Vet inte riktigt om man har kommit fram till nåt än.

Impedansvågar är inte så korrekta, men fungerar bra att följa sitt eget förlopp med.

• 2 veckor senare...
Postat

Jag kör gainer nu och jag har märkt resultat av den. Har dragit ner på vanliga maten och ersatt i princip ett mål med en såndär shake som jag tar efter jag gymmat å sånt. 😉

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.