Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej, jag tänkte bygga ihop en 24 kanalers trafosplit för att splitta signaler vid livesammanhang. HAr svårt att hitta tips, info och ritningar även med Google. Är det någon som vet någon sida som visar vad man behöver för delar, eller nån som helt enkelt vet hur man bygger?

//Ted

Annons
Postat
Hej, jag tänkte bygga ihop en 24 kanalers trafosplit för att splitta signaler vid livesammanhang. HAr svårt att hitta tips, info och ritningar även med Google. Är det någon som vet någon sida som visar vad man behöver för delar, eller nån som helt enkelt vet hur man bygger?

//Ted

En trafosplit är väldigt simpel att bygga. Jag antar att du bara behöver två utgångar per ingång, så vi håller det enkelt. Du behöver en utgång med fullständig galvanisk kontakt, d.v.s. koppartråd hela vägen från in-utgång. Ingen transformatorisolation alltså. Detta är för att kunna fantommata signalen, då transformatorer blockerar likspänning. Sen får du paralellkoppla den ickeisolerade utgången med den andra, transformatorisolerade utgången. Till den ska du även ha en transformator kopplad då, från kall/het ledare till kall/het ledare. Angående jord är det lämpligast att ha en brytare, så man kan välja om jord ska vara ansluten till splitutgången eller inte, s.k. jordlyft.

Här är ett kopplingsschema jag fann på google:

splitxfmr.gif

Notera att en spole är placerad vid jord för splitutgången. Jag vet inte om det är fullt nödvändigt, men om det är så har jag tyvärr ingen aning om vad den ska ha för värde.

Postat (redigerat)
En trafosplit är väldigt simpel att bygga. Jag antar att du bara behöver två utgångar per ingång, så vi håller det enkelt. Du behöver en utgång med fullständig galvanisk kontakt, d.v.s. koppartråd hela vägen från in-utgång. Ingen transformatorisolation alltså. Detta är för att kunna fantommata signalen, då transformatorer blockerar likspänning. Sen får du paralellkoppla den ickeisolerade utgången med den andra, transformatorisolerade utgången. Till den ska du även ha en transformator kopplad då, från kall/het ledare till kall/het ledare. Angående jord är det lämpligast att ha en brytare, så man kan välja om jord ska vara ansluten till splitutgången eller inte, s.k. jordlyft.

Här är ett kopplingsschema jag fann på google:

splitxfmr.gif

Notera att en spole är placerad vid jord för splitutgången. Jag vet inte om det är fullt nödvändigt, men om det är så har jag tyvärr ingen aning om vad den ska ha för värde.

Shit de transformatorerna från whirlwind är dyra, finns det några tips på billigare att hitta här i sverige? Kanske lite sämre kvalle men man måste ju ha råd...

//Ted

Redigerat av teddawid
Postat (redigerat)

Trafo kostar pengar om de skall låta bra. Behöver det inte låta bra så blir de billigare.

Vi har en svensk tillverkare, Lundahl, som gör trafos i världsklass. Räkna med sådär 500 kr per trafo.

Billigt behöver inte vara oanvändbart dock. En gång i tiden hade även Clas Ohlson trafos. Inte numera dock. Möjligen att du kan hitta något här:

http://www.electrokit.se/index.php

http://www.edgaraudio.se/tubes/index.htm

Gunnar

Redigerat av trombonisten
  • 6 månader senare...
Postat

"Spolen" du nämner är ingen spole utan ett sätt att rita en ledningsbana som inte har kontakt med de korsande ledningarna. De är dock inte konsekventa eftersom de vid ingångskontakten ritat raka ledningar som korsar varandra.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.